Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-20, 02:09
  #1
Medlem
Alldeles innan jul fanns här en tråd som handlade om mitt framträdande i SVT Debatt i Europaparlamentet, där flera användare ställde insiktsfulla frågor till mig som jag försökte besvara. Eftersom jag var nöjd med min presentation och tar väljarnas bekymmer på stort allvar blev jag därför besviken när jag upptäckte att en moderator kastat tråden i papperskorgen eftersom förste postaren klantat bort sina invändningar mot min debattstil. Därför har jag gått in i Papperskorgens djup och klippt-och-klistrat ihop ett inlägg som täcker frågorna, och mina svar.

Eftersom jag redigerat frågorna och svaren lite grann kanske vissa medlemmar kommer känna att deras åsikter och frågor till mig är felrepresenterade i den här tråden. Vill man läsa hela tråden får man ty sig till Papperskorgen. För detta krävs det att man är medlem på Flashback och i egenskap av sådan inloggad.

Fråga 1 (hopkok av första två sidorna). Amelia är udda, men representativ för Piratpartiets medlemsbas. Dessutom ser hon tjurig ut och lider av att inte har mediatränats. Hennes parti borde skämmas för att låta henne uppträda. Att hon misslyckas med att skämta gör att hennes kollegor hånler åt henne.

Svar: En sån besvikelse. Jag har haft ont i magen hela dagen av rädsla för vilka otäckheter ni skulle ha hittat på här och så är det värsta ni kan komma på att jag beter mig som en18-åring. Efter att jag presenterat flashback.info som "Sveriges svar på 4chan, fast med djupare anor och bättre ordsmideri".

Håhåjaja.

Jag tyckte varken Ulvskog eller Fjellner betedde sig nedvärderande. Särskilt inte Fjellner, som ju faktiskt tillsammans med sin kollega Hökmark har tagit ett starkt och bra intresse för t ex EU:s gemensamma spektrumpolitik (av lite okänd anledning - Sveriges spektrumområde konkurrerar ju inte med några andra medlemsstaters utom kanske i Öresundsområdet och Haparanda, medan det i t ex Belgien är ett stort problem att EU:s spektrumfördelningspolitik är så medlemslandsberoende - de har i vilket fall gjort ett bra jobb, kanske för att de inte låter sig påverkar av tysk fd statstelevision i alltför hög utsträckning). Ulvskog har jag en stor beundran för. Hon lär vara ute och rota efter någon form av kollektivlicenslösning (?), jämför Roger Wallis (från KTH, tidig svensk förespråkare av bredbandsskatt), och verkar antyda att någonting sådant är ute och rör i socialdemokratiska delarna av parlamentet. Det gör i sådana fall att socialdemokratiska gruppen i parlamentet är sundare än sin franska delegation, som gjort sig känd för extremt upphovsrättsproponism. Om ni lyssnar på vad Ulvskog säger märker ni nog att hon faktiskt är rätt skärpt.

Alla (europeiska) språk (som jag kan) har två ord för mänsklig ljudupptagning: att höra (asculta) och att lyssna (auzi). Det finns säkerligen en anledning till det.

Fråga 2 (ursprungligen postad av Hugh.Hefner): Å andra sidan kan man väl fråga sig om Piratpartiet ideologiskt överhuvudtaget borde ägna sig åt kulturfrågor? Ur ett piratpartistiskt synsätt hade det kanske varit rimligare att anse att kulturen ska vara helt fri, även från politiker.

Svar: Jag kan inte se hur kulturpolitik skulle bli bättre av att politiker antingen måste dölja eller hymla med sina kulturella böjelser. Om jag trodde att mina väljare, eller för den delen någon människa över huvud taget, helst av allt ville bli representerad av en kulturellt obildad person utan känsla och sinne för estetik skulle jag naturligtvis överväga att förändra mig i den riktningen (täääääänk nudå, täääänk).

Fråga 3 (ursprunligen postad av Fri): Man kan trösta sig med att EU-parlamentet inte har nånting alls att säga till om. Det är en plats dit partier skickar kollegor som blivit obekväma.

Vad får hon ut, skattebefriad som hon är? En miljon om året? En EU-parlamentariker har ungefär samma lön netto som en svensk minister.


Svar: Jag kan försäkra dig om att jag är helskön.

Europaparlamentariker är inte skattebefriade. Vi skattar enligt samma regler som löntagare i hemlandet, i mitt fall Sverige - nämnvärt kan vara att jag inte kan undkomma att skatta i Sverige ens om jag folkskriver mig i ett annat EU-land. Min skatt är knuten till min valkrets (Sverige), inte till min faktiska bostadsort. Det kan säkert för de svenska skattebetalarna kännas tryggt att Europaparlamentariker inte kan utnyttja skillnader mellan EU-ländernas skattepolicys för att maximera sin vinning på parlamentsvistelsen, men det är också en svaghet att EU måste arbeta så hårt för att i sitt demokratiska system bevara nationsgränserna. Själva poängen med gemenskap är ju att nationsgränserna just blir mindre viktiga.

Våra assistenter betalar inte skatt i Sverige, utan en särskild EU-skatt vars procentsats jag inte kan i huvudet. Den senare skatten, EU-skatten, gäller också för samtliga tjänstemän i ministerrådet, Europaparlamentet (utöver pol.ass:arna) och kommissionen. Trots det gäller att vi inte kan anställa lokalassistenter utanför vår valkrets - om jag vill ha människor jobbandes för mig som inte ska jobba i antingen Bryssel eller Strasbourg är jag alltså regelmässigt tvungen att placera dem någonstans i Sverige. Även där finns en gränsbevarande svaghet i Europaparlamentets byråkratiska system.

Var det något sådant ni ville ha?

ÄNDRING: Förlåt. Lokalassistenterna skattar förstås enligt svenska skattereglerna, så anledningen till att jag måste anställa dem i Sverige lär i alla fall delvis ha att göra med att svenska staten och svenska väljare ska vara berättigade att få ut "rätt" mängd skattepengar från parlamentslöner.

Om man har fler frågor till mig kan man ställa dem här, men jag lovar inte att underhålla tråden under någon längre tidsperiod och svaren kanske inte blir superfrekventa. Man kan också följa mig på twitter. Där har jag användarnamnet @teirdes.
Citera
2012-01-20, 02:31
  #2
Medlem
Vilka frågor jobbar du med just nu i parlamentet? Enkel o tråkig fråga, men bra start
Citera
2012-01-20, 02:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floodis
Vilka frågor jobbar du med just nu i parlamentet? Enkel o tråkig fråga, men bra start

Eftersom du är den första som ställer en fråga ska jag premiera dig med ett snabbt svar *godhet*

Jag har hamnat i ITRE-kommittéen och INTA-kommittéen. Den förstnämnda ägnar sig åt industrifrågor, och jag hoppas att jag kommer att kunna jobba med deras rapport om ACTA-avtalet. Det är dock inte beslutat än och det verkar inte finnas någon konkret tidsram inom vilken arbetet med denna rapport ska färdigställas än.

INTA behandlar handelsfrågor, och där hoppas jag kunna skapa lite europeisk debatt om hur TPP-avtalet påverkar framtida europeiska handelsrelationer med omvärlden, samt mer allmänt problemet med att europeiska handelsavtal på ett lömskt sätt halvkopierar europeiska lagtexter in i framför allt bilaterala frihandelsavtal utan att kunna svara på om detta riskerar att påverka den europeiska, inhemska praxisutveckling framför allt inom förmedlarneutralitet.

Vill man veta mer om handelsavtal kan man läsa här, här och här. Jag har ännu inte deltagit på någon av kommittéemötena för INTA - jag blev tilldelad kommitteen först denna vecka, så jag har inte blivit tilldelad någon konkret politisk rapport än.

Eftersom jag har hamnat i Sydkoreadelegationen och Andinska gemenskapen-delegationen har jag åtagit mig att läsa upp lite om dessa gemenskaper, tagit kontakt med bekanta och organisationer jag vet redan finns i de länderna och som ägnar sig åt samma frågor som mig (huvudsakligen tillgång och utveckling av telekommunikation, både som socialt och ekonomiskt medel). Fast det är lite okonkret - ej heller här har jag ännu tilldelats några formella uppgifter.

Utöver det försöker jag delta i den Gröna gruppens regelbundna arbete med teknologiöverföring, internetfrågor och innovationsincitament (i alla dess former). Det tar ju lite tid att mejsla ut en roll åt sig, så vi får se vad det bär.
Citera
2012-01-20, 03:13
  #4
Medlem
TheGamers avatar
Kollade på SVTklippet, om det är du som är unga tjejen, varför så seg? Du framstår bara som oseriös och du knappt vet vad du vet vad ni pratar om.. Sen när du väl prata kändes ju ingenting seriöst.

Måste säga att det kändes som du försökte gömma dig och det ser jag definitivt inte som en bra faktor för att vara politiker.

OnT:

Citat:
Svar: En sån besvikelse. Jag har haft ont i magen hela dagen av rädsla för vilka otäckheter ni skulle ha hittat på här och så är det värsta ni kan komma på att jag beter mig som en18-åring. Efter att jag presenterat flashback.info som "Sveriges svar på 4chan, fast med djupare anor och bättre ordsmideri".

Flashback.info? Anser du det som något nödvändigt då det finns redan bra många olika 4chans och en till behövs nog inte.

Sen, förväntar du dig inte att folk faktiskt kommer ha pikar, åsikter och annat som påpekar dina åsikter? Du verkar va en väldigt dryg person som inte kan ta att folk tycker olika.
Citera
2012-01-20, 03:16
  #5
Medlem
Skjutentrasts avatar
Nu tog det ju ett litet tag innan du blev invald och att du faktiskt kunde ta plats i parlamentet och det har ju hänt en del under tiden. Såsom PP's katastrofresultat i riksdagsvalet.

Du känner inte att det är lite svårt med motivationen när PP har tappat ungefär 50% av sina medlemmar och förmodligen tappar sina platser om två år?
Citera
2012-01-20, 04:27
  #6
Medlem
Vad är din lön? Dina förmåner?

Följdfråga: Anser du att din arbetsbörda motsvarar den lönen som du har?

Mvh
Citera
2012-01-20, 05:52
  #7
Medlem
Niggerss avatar
Hur känns det att åka ut EU parlamenterat vid nästa EU val? PP är ett ganska dö fött parti. Med en knäppskalle som grundare .. Man står för fri information, förvisso en vacker tanke.

Men resten då? Ni vill inte begränsa massinvandringen.
Citera
2012-01-20, 12:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Kollade på SVTklippet, om det är du som är unga tjejen, varför så seg? Du framstår bara som oseriös och du knappt vet vad du vet vad ni pratar om.. Sen när du väl prata kändes ju ingenting seriöst.

Måste säga att det kändes som du försökte gömma dig och det ser jag definitivt inte som en bra faktor för att vara politiker.

Det är delvis sant. Om du läste mitt svar till Floodis så ser du säkert att de kommitteer jag har hamnat i är ITRE och INTA, medan jag under SVT-intervjun fortfarande trodde att det fanns en möjlighet att jag skulle hamna i ITRE och CULT så som jag frågat om. Eftersom min plats i CULT var osäker tyckte jag inte att det kändes värdefullt att presentera en arbetstaktik för utskottet men viktiga frågor som behandlas där är Europeana och herrelösa verk/böcker som inte längre är i tryck. Juridisk säkerhet för bibliotek, inte främst i Sverige utan främst i andra delar av Europa, eller gratis tillgång till offentliga bibliotek (som alltså inte är normen i Nederländerna - där betalas man abonnemang på biblioteken) är andra frågor jag hade tyckt vara viktiga om jag hade hamnat i CULT.

Citat:
Flashback.info? Anser du det som något nödvändigt då det finns redan bra många olika 4chans och en till behövs nog inte.

Sen, förväntar du dig inte att folk faktiskt kommer ha pikar, åsikter och annat som påpekar dina åsikter? Du verkar va en väldigt dryg person som inte kan ta att folk tycker olika.

Det som är coolt med flashback är att flashback är äldst. Sverige har ett gammalt och stolt internet-community (minns ni Ansiktsburk och snel hest? memer som var populära långt innan memer egentligen var populära, dvs på den tid jag fortfarande orkade bry mig).

Jag har, som du märker, visst inga problem med att du kritiserar mig eller att någon annan gör det och har till och med startat en flashback-tråd om mig själv för att på bästa och mest tillgängliga sätt kunna möta sådan kritik, eller egentligen kanske mer sådana funderingar eftersom jag ju inte upplever mig särskilt kritiserad här.
Citera
2012-01-20, 12:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutentrast
Nu tog det ju ett litet tag innan du blev invald och att du faktiskt kunde ta plats i parlamentet och det har ju hänt en del under tiden. Såsom PP's katastrofresultat i riksdagsvalet.

Du känner inte att det är lite svårt med motivationen när PP har tappat ungefär 50% av sina medlemmar och förmodligen tappar sina platser om två år?

Om jag såg omvalet 2014 som min främst politiska uppgift skulle jag nog tycka att det kändes väldigt jobbigt att vi har tappat många medlemmar och ligger dåligt till i opinionsmätningar. Eftersom jag istället ser det som min uppgift att göra allt jag kan för en bra, konkurrensstark, användarvänlig telekomindustri för alla européer, och att kunna representera den generation internetanvändare jag upplever som väldigt internationell integrerade just för att det inte funnits en massa dumma, geografiska och jurisdiktionella immaterialrättsliga begränsningar på användarinteraktion och handel lider jag inte av det jättemycket just nu. Jag försöker istället hitta möjligheter för mig själv kommunicera de här sakerna innanför och utanför parlamentet på rätt sätt - lyckligtvis är det, precis som jag säger i SVT, så att det finns väldigt många politiker i beslutsfattande institutioner, oh väldigt många medborgare, som håller med mig. Det är "inne" att tycka som mig.

Där jag tror att jag verkligen har någonting att bidra med till den här politiska debatten är att jag i egenskap av medlem i flera geografiskt väldigt spridda communitys (till exempel Piratpartiet, som ju aldrig varit geografiskt baserat, utan biografiskt, dvs, vi har kommunicerat mycket online över stora sträckor istället för att centrera våra politiska debatter till våra regionala afk-grupper) har en ganska bra personlig relation till just hur man kan vara gränslöst kommunikativ. Möjligtvis också, eftersom jag tycker om telekommunikationslagstiftning, att jag har lagt väldigt mycket tid på att fundera över jurisdiktion - inom vems jurisdiktion ligger den kabel som förser mig med internetuppkoppling? Hur kan jag utöva inflytande över den jurisdiktionen, om alls? Hur ska vi skapa ett europeisk samarbete som garanterar fri kommunikation?
Citera
2012-01-20, 12:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snus24g
Vad är din lön? Dina förmåner?

Följdfråga: Anser du att din arbetsbörda motsvarar den lönen som du har?

Mvh

Min grundlön är 7400€ i månaden. Fram till 22:00 i Bryssel och 23:00 i Strasbourg varje arbetsdag (måndag-torsdag) finns det särskilda bilar, MEP-taxi, som kör parlamentariker (inga andra) till var helst de vill åka som ligger inom en 20km-radie inom parlamentet. Vi får också dagligt arvode om vi går till våra utskottsmöten och skriver på papper att vi varit där.

I praktiken är det inte alltid man stannar under hela utskottsmöten, eller hela plenisittningen. Jag går dit när jag vet att de ska diskutera en fråga som berör mig eller någon aspekt av min politik, eller om det sker en viktig omröstning. Under senaste Strasbourg-veckan deltog jag inte på plenidiskussionerna om fiskepolitik, men däremot på debatten om Ungern och den som handlade om sammanfattningen av Rådets möte i december 2011.

Min arbetsbörda är precis så hög som jag vill att den ska vara. Anser du att det är arbete för mig att skriva långa trådar på flashback om vad jag gör på jobbet? Jag kan försäkra dig om att jag inte anser att det här är min underhållande, roliga fritid där jag ägnar mig åt mig själv, utan upplever det som en viktig del i mitt arbete att hålla kontakten med väljare på hemmaplan. Men sen är det nog också så att jag har svårt att uppleva tydliga gränser mellan mitt arbete och min fritid - jag läser väldigt mycket, t ex, mycket mer än vad jag skulle ha tid med att läsa om jag hade en annan heltidssysselsättning än den jag har. Jag träffar också väldigt mycket olika människor och pratar med dem om saker de tycker är viktiga - inte heller direkt en hård fysisk ansträngning men ingenting jag orkar göra hela tiden (behövr koppla bort andra människors orosmoln ibland - jag har ju egna!). Just nu bor jag i Bukarest, i RUmänien, och flyger två gånger i veckan (det är ganska normalt för alla MEP-ar som inte är bosatta i västtyskland, belgien, nederländerna eller norra frankrike) vilket jag definitivt inte gör för mitt eget höga nöjes skull. Även om jag inte är 100% effektiv på flygplatsen i bemärkelsen att jag skriver viktiga dokument, analyserar viktiga politiska frågor, osv så gör jag delvis det och kommunicerar med rumänska kollegor eller på annat sätt befinner mig där just av andra skäl än att slappa.

Om du är oroad för att jag får för mycket betalt i förhållande till min arbetsinsats kanske jag får ställa en motfråga: vilken arbetsinsats borde jag lägga in för att vara värd min lön?
Citera
2012-01-20, 12:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hur känns det att åka ut EU parlamenterat vid nästa EU val? PP är ett ganska dö fött parti. Med en knäppskalle som grundare .. Man står för fri information, förvisso en vacker tanke.

Men resten då? Ni vill inte begränsa massinvandringen.

Det är korrekt uppfattat. Vi vill inte begränsa massinvandringen. Har du några fler frågor?
Citera
2012-01-21, 05:38
  #12
Medlem
Niggerss avatar
Du svara inte på min fråga. Ditt korrupta sattyg. Hur känns det att förlora nästa EU val? Varför sitter du kvar som politiker, är det för fiska hem mer pengar , när PP kommer gå samma öder till mötes som Juni listan.

Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Det är korrekt uppfattat. Vi vill inte begränsa massinvandringen. Har du några fler frågor?
__________________
Senast redigerad av Niggers 2012-01-21 kl. 06:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback