Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Samtidigt skall man komma ihåg att sedan 50-talet så har antalet anmälda brott per capita drygt femdubblats. Jag vågar mig på att gissa att rättsväsendets budget inte har gjort detsamma.
Din gissning kan vara fel. Såhär mycket la staten på rättsväsendet (förvisso inte bara polis där, men den bästa datan jag hittade) år
2000:
23,3 miljarder
2010:
35,9 miljarer
Detta innebär att rättsväsendet fått ca 1,044% mer i pengar varje år. Om denna tillväxt varit konstant - vilket såklart inte har nödvändigtvis skäl att tro, men, det är den bästa gissningen jag tänker mig här - så skulle rättsväsendet, på 55 år, ha blivit elva gånger större!
Tillbaka till tråden: Jag håller med om att
vårt polissystem har klara brister. Eftersom det har visat sig att privata säkerhetsföretag
är billigare och bättre än statliga alternativ, så borde vi
privatisera polisen.
Men, alla vill väl inte ha privat polis, möjligtvis. Så, jag hoppas att i framtiden kommer de flesta -
som folket på flashback redan gör idag - anse att det mest rimliga och rättvisa att göra är att tillåta dem som inte vill leva under dagens regim att få lov att
träda ur den svenska staten, för att bl.a. kunna lösa problemen med säkerhet och trygghet på sitt eget sätt.
Det skulle samtidigt ge alla individer verklig rätt till självbestämmande.