• 1
  • 2
2012-01-19, 11:13
Medlem
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...garn-aker-fast

Uppklarningsprocent
  • narkotikabrotten - 65 procent
  • trafikbrott - 58 procent
  • stölder - 2,5 procent

Inte ens 3 av 100 stölder och inbrott klaras upp - trots de senaste årens miljardregn över rättsväsendet. Förra året klarades bara 16 procent av brotten upp, vilket är en minskning, med en procentenhet, jämfört mot 2010.

Är det här orsaken? - http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4550366

Har för mig att regeringen ändrat hur polisen skall arbeta sedan den tillsattes 2006, fokus verkar hamnat på att trakassera och lösa enkla brott samtidigt som man näst intill struntar i riktiga brott (de så kallade mängdbrotten).
Varför är det så viktigt enligt staten och jaga brottslighet som inte ens har brottsoffer?
Citera
2012-01-19, 11:19
Medlem
Triremers avatar
Det är ju inte konstigt när de anställer Lisa och klen-Benjamin fö att utföra jobbet. Det ska tydligen vara bra att ha en fitta och kunna arabiska om man ska vara polis

Då måste de ringa tuff-Uffe varje gång något händer då de själva inte kan/vågar/vill ingripa.

Hade alla varit som tuff-Uffe så hade vi lätt kunnat halvera andelen poliser och fått samma resultat som idag.

Hade vi haft samma antal poliser som idag fast tuffa sådana så hade brottsligheten varit mycket lägre.
Citera
2012-01-19, 11:20
Medlem
Artikeln i DN - http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...-nya-miljarder
Polisens sämsta gren är att ta fast tjuvar. Andelen tillgreppsbrott som klaras upp, alltså stölder och inbrott, ligger på 2,5 procent.

Vad jag vet så är det inte ens säkert folk anmäler stölder eftersom man vet att polisen struntar i det, stöld som de allra flesta förknippar med vad brottslighet är. Orsakar väldigt mycket problem för de som blir utsatta
Citera
2012-01-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Då måste de ringa tuff-Uffe varje gång något händer då de själva inte kan/vågar/vill ingripa.

Hade alla varit som tuff-Uffe så hade vi lätt kunnat halvera andelen poliser och fått samma resultat som idag.

Hade vi haft samma antal poliser som idag fast tuffa sådana så hade brottsligheten varit mycket lägre.
Hur är "tuff-Uffe" bättre på att ta fast tjuvar? Vad jag vet så handlar det mer om att man skiter i vissa typer av brott. Näst intill riskfritt och göra inbrott mm, sker ingen utredning
Citera
2012-01-19, 12:05
Medlem
Lommis avatar
Samtidigt skall man komma ihåg att sedan 50-talet så har antalet anmälda brott per capita drygt femdubblats. Jag vågar mig på att gissa att rättsväsendets budget inte har gjort detsamma.

Polisen är underfinansierad, dåligt styrd och tvingas varje år se på när ännu fler brottsbenägna bidragsinvandrare och yrkeskriminella öststasligor svämmar in över gränserna. Lyckas polisen trots allt ta fast någon så är straffen ofta obetydliga och de kriminella är snart ute på gatorna igen.

Skulle vara intressant att få veta siffran på antalet poliser som faktiskt är ute och arbetar med att lösa brott och hur många aktiva poliser det går per brott. Det lär inte vara några fina siffror.
Citera
2012-01-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Samtidigt skall man komma ihåg att sedan 50-talet så har antalet anmälda brott per capita drygt femdubblats. Jag vågar mig på att gissa att rättsväsendets budget inte har gjort detsamma.

Hur mycket mer lagar har vi? Har de 100 dubblats?
Klarade man upp fler stölder på 50 talet jämfört med idag? Brydde man sig om narkotika på den tiden?
Citera
2012-01-19, 12:44
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg

Har för mig att regeringen ändrat hur polisen skall arbeta sedan den tillsattes 2006, fokus verkar hamnat på att trakassera och lösa enkla brott samtidigt som man näst intill struntar i riktiga brott (de så kallade mängdbrotten).
Varför är det så viktigt enligt staten och jaga brottslighet som inte ens har brottsoffer?

Svaret heter statistik min gode herre. Det ser bra ut på pappret helt enkelt.
Mycket enklare att "lösa" problemet på det viset än att göra någonting åt riktig kriminalitet.
Citera
2012-01-19, 12:54
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Artikeln i DN - http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...-nya-miljarder
Polisens sämsta gren är att ta fast tjuvar. Andelen tillgreppsbrott som klaras upp, alltså stölder och inbrott, ligger på 2,5 procent.

Vad jag vet så är det inte ens säkert folk anmäler stölder eftersom man vet att polisen struntar i det, stöld som de allra flesta förknippar med vad brottslighet är. Orsakar väldigt mycket problem för de som blir utsatta

Anmälningsbenägenheten gällande stöld och inbrott torde vara hög med tanke på att försäkringsbolagen kräver att en polisanmälan upprättas för att ersätta förlorad egendom. Kan även tänka mig att det kan vara en outtalad anledning till att polisen prioriterar ner dessa brott iom att brottsoffret ändå ersätts genom hem/sakförsäkringar.

Precis som du säger så orsakar dessa brott stora problem, oavsett om offret ersätts eller inte, och på sikt kommer det bli problem när medborgarna har uppfattningen att polisen hellre jagar exempelvis fildelare än cykeltjuvar och annat vars brott medborgarna utsätts för dagligen. Förtroendekrisen blir ju inte bättre av att polisen samtidigt får rekordanslag år efter år från den redan ansträngda statsbudgeten.
Citera
2012-01-19, 13:02
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Hur mycket mer lagar har vi? Har de 100 dubblats?

Inte en aning, hurså? Menar du på att det mesta av femdubblingen av antalet anmälda brott är hänförligt till fler lagar? I så fall har du fel, det kan på sin höjd förklara en väldigt liten andel. De kategorier som utgör stommen i brottsanmälningarna var föga överraskande olagliga redan på 50-talet.

Citat:
Klarade man upp fler stölder på 50 talet jämfört med idag?

Stölder specifikt vet jag inte, av de anmälda brotten var uppklaringsprocenten drygt dubbelt så hög. Då stöld och inbrott är den klart största brottskategorin så kan man anta att uppklaringsprocenten även i den kategorin var betydligt högre än idag.

Citat:
Brydde man sig om narkotika på den tiden?

Antagligen inte då det jämfört med idag lär ha varit i det närmaste icke förekommande.
Citera
2012-01-19, 14:28
Medlem
GanjaFarfars avatar
Allting handlar om att ha fina siffror att visa upp för sina överordnade, om några verkliga brott förebyggs eller blir lösta spelar mindre roll..

Jag tycker att den svenska polisen är så fruktansvärt ryggradslös så det finns inte, det allra sjukaste är att dom lägger mer resurser på att haffa cannabisRÖKARE än koksdealers..

Jag säger att vi avkriminaliserar personligt bruk av cannabis så att snuten kan ägna sig åt brott som någon faktiskt far illa av..
Citera
2012-01-19, 15:36
Medlem
Det väl regeringen som inriktar polisen, och tydligen är det viktigare att sätta dit nån för haschinnehav eller som kör för fort än nån som rånar en familj på alla dess värdefulla saker eller slår ihjäl en bebis. Brott mot staten prioriteras, brott mot andra medborgare inte så mycket. Sen har väl Ask en jävla hangup på just sexbrott...
Citera
2012-01-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi

Din gissning kan vara fel. Såhär mycket la staten på rättsväsendet (förvisso inte bara polis där, men den bästa datan jag hittade) år

2000: 23,3 miljarder
2010: 35,9 miljarer

Detta innebär att rättsväsendet fått ca 1,044% mer i pengar varje år. Om denna tillväxt varit konstant - vilket såklart inte har nödvändigtvis skäl att tro, men, det är den bästa gissningen jag tänker mig här - så skulle rättsväsendet, på 55 år, ha blivit elva gånger större!

Tillbaka till tråden: Jag håller med om att vårt polissystem har klara brister. Eftersom det har visat sig att privata säkerhetsföretag är billigare och bättre än statliga alternativ, så borde vi privatisera polisen.

Men, alla vill väl inte ha privat polis, möjligtvis. Så, jag hoppas att i framtiden kommer de flesta - som folket på flashback redan gör idag - anse att det mest rimliga och rättvisa att göra är att tillåta dem som inte vill leva under dagens regim att få lov att träda ur den svenska staten, för att bl.a. kunna lösa problemen med säkerhet och trygghet på sitt eget sätt. Det skulle samtidigt ge alla individer verklig rätt till självbestämmande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in