Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-18, 14:26
  #1
Medlem
Hej,

Har ett problem här, har lyckats med att få fast moderkortet på chassit så man inte kan skruva i två skruvar ordentligt så dom är typ 2 ml från moderkortet men den är i distansen. Vad händer om man skruvar in allt ändå o låter dom två skruvarna med distanserna vara lite från moderkortet ?

Kan inte få ut mitt moderkort pga det, man skruvar o skruvar men inget händer. Helt ny moderkort osså

Vill lixom inte sätta in procesorn o allt o sen ta av den igen så går nått pajj då jag är klumpig.
Citera
2012-01-18, 14:29
  #2
Medlem
SkoterBengts avatar
Se om du hittar något smalt som du får in på baksidan av moderkortet som du kan hålla emot distansen när du skruvar.. Dock skulle jag inte rekommendera det om det är någon av skruvarna som sitter typ mitt på kakan. Går nog bara om det är någon av dom som är ute i kanterna..
Citera
2012-01-18, 14:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterBengt
Se om du hittar något smalt som du får in på baksidan av moderkortet som du kan hålla emot distansen när du skruvar.. Dock skulle jag inte rekommendera det om det är någon av skruvarna som sitter typ mitt på kakan. Går nog bara om det är någon av dom som är ute i kanterna..


Men vad händer om jag skruvar in allt annat ändå "hårt" och två skruvar ovanför sitter fast men inte långt in i moderkortet om du förstår ? fungerar det då ?

annars kan jag ta en hammare o slå ut skiten
Citera
2012-01-18, 14:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kam1kaze
Men vad händer om jag skruvar in allt annat ändå "hårt" och två skruvar ovanför sitter fast men inte långt in i moderkortet om du förstår ? fungerar det då ?

annars kan jag ta en hammare o slå ut skiten


Edit: Jag har öppnat chassit så jag ser distansen och kan hålla i den, men den sitter stenhårt fast + skruven är sönder som jag skruvar med så man kommer lixom ingen vart, men själva skruven är i kontakt med distansen, är det bara o köra på ?
Citera
2012-01-18, 18:36
  #5
Medlem
Testade satt bygga ihop allt och skulle starta den men inget händer. Borde inte ens mitt nätaggregat starta åt minstonde ? det är helt helt dött, känns ju som mitt nätaggregat åt minstonde borde starta eller ?
Citera
2012-01-18, 23:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kam1kaze
Testade satt bygga ihop allt och skulle starta den men inget händer. Borde inte ens mitt nätaggregat starta åt minstonde ? det är helt helt dött, känns ju som mitt nätaggregat åt minstonde borde starta eller ?

När jag skruvade ihop min så jordade man genom att skruva i modekortet, något du har missat?
Citera
2012-01-19, 04:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerdanne
När jag skruvade ihop min så jordade man genom att skruva i modekortet, något du har missat?

vad är jordade ? till datorn moderkortet ?

har satt in distanser
Citera
2012-01-19, 06:51
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam1kaze
Hej,

Har ett problem här, har lyckats med att få fast moderkortet på chassit så man inte kan skruva i två skruvar ordentligt så dom är typ 2 ml från moderkortet men den är i distansen. Vad händer om man skruvar in allt ändå o låter dom två skruvarna med distanserna vara lite från moderkortet ?

Kan inte få ut mitt moderkort pga det, man skruvar o skruvar men inget händer. Helt ny moderkort osså

Vill lixom inte sätta in procesorn o allt o sen ta av den igen så går nått pajj då jag är klumpig.


Ursäkta! Du fattar väl att skruvarna är LÄNGRE än vad skruvhålet i distansröret är långt???

Byt till kortare skruv!
Citera
2012-01-19, 07:23
  #9
Medlem
Drapåtrissors avatar
Sitter dom små panelsladdarna rätt? Hände mig också en gång att en av distanserna satt fel och kortslöt moderkortet. Enklast är att montera minnen och CPU innan moderkortet monteras i chassit.
Citera
2012-01-19, 14:24
  #10
Medlem
Sikkans avatar
vi förutsätter att du har skruvat i distanserna: http://archive.64bits.se/guider/pcby...stans_nara.jpg

i chassit på rätt platser, för att sedan lägga moderkortet på dessa distanser som då ska passa perfekt med moderkortets hål för skruvarna som följde med chassit?

På nåt annat sätt ska man inte montera moderkortet, och har du gjort detta rätt förstår jag inte hur det kan gå fel?

edit* och man ska alltså INTE behöva jaga specialskruv eller något sådant, utan de skruvar som följde med, tillsammans med distanserna ska vara anpassade efter varandra så man ska kunna dra fast skruvarna ganska hårt mot moderkortet om man nu vill det.

Låter som att nånting har blivit fel om man kan skruva en skruv utan att nåt händer, gängpaj.
__________________
Senast redigerad av Sikkan 2012-01-19 kl. 14:28.
Citera
2012-01-19, 21:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Sitter dom små panelsladdarna rätt? Hände mig också en gång att en av distanserna satt fel och kortslöt moderkortet. Enklast är att montera minnen och CPU innan moderkortet monteras i chassit.


Dom sitter rätt
Citera
2012-01-19, 21:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
vi förutsätter att du har skruvat i distanserna: http://archive.64bits.se/guider/pcby...stans_nara.jpg

i chassit på rätt platser, för att sedan lägga moderkortet på dessa distanser som då ska passa perfekt med moderkortets hål för skruvarna som följde med chassit?

På nåt annat sätt ska man inte montera moderkortet, och har du gjort detta rätt förstår jag inte hur det kan gå fel?

edit* och man ska alltså INTE behöva jaga specialskruv eller något sådant, utan de skruvar som följde med, tillsammans med distanserna ska vara anpassade efter varandra så man ska kunna dra fast skruvarna ganska hårt mot moderkortet om man nu vill det.

Låter som att nånting har blivit fel om man kan skruva en skruv utan att nåt händer, gängpaj.


Alltså att det blev fel är för att jag gjorde en miss, jag skruvade ena skruven så hårt åt så skruven gick i pajj att man skruvar o skruvar men inget händer, men jag fick ut moderkortet men distansen följde med moderkortet. Idiot som man var så satte jag in skiten med den tryckta i distansen och det gjorde väl så att moderkortet kanske inte satte sig på rätt plats exakt, kanske en halv millimeter fel eller nåt, vilket gjorde att flertalet skruvar fastnade med distanserna efter lite skruvande.


Har som tur är ett annat moderkort liggande här men får beställa en ny ATX låda. Något tips på hur man ska ska skruva in moderkortet i lådan till nästa gång ? Kanske bara vara försiktig o lägga det helt rätt men man måste ju ändå våga skruva i det..

En annan sak, borde inte nånting låta från nätaggregatet även om det inte får koppling till moderkortet när man typ trycker igång knappen på det ? det verkar helt dött men det kanske ska vara så om ändå inte moderkortet fungerar ? men nått borde väl hända eller låta lite?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback