Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-17, 19:51
  #1
Medlem
Jag har inga fullständiga betyg från gymnasiet så tänkte hoppa på en Arbetsutbildning, det lutar åt Anläggare men även Plattsättare låter intressant, åsikter tack !
Citera
2012-01-17, 19:58
  #2
Medlem
Denoms avatar
Vad tycker du själv? Du kan inte planera ditt liv utifrån vad någon annan på internet tycker.
Citera
2012-01-18, 16:21
  #3
Medlem
Ville då ha åsikter om för och nackdelar inom yrkena.
Citera
2012-01-18, 17:26
  #4
Medlem
Jag arbetar som markarbetare (anläggare), på ett av det större företagen i Sverige. Det är ett jävligt mångsidigt arbete, gör allt som har med marken och göra, allt!

Fördelarna som jag tycker är fördelar är att man är utomhus hela tiden, har ju sina nackdelar med vädret men det finns ju kläder, sen är det mångsidigt och lärolikt. Det är hårt och man jobbar med hela kroppen.
Atmosfären mellan gubbarna är helt underbar, har alltid roligt.
Finns ju alltid surkukar men jag har haft turen på min sida och alltid hamnat med goa gubbar.

Finns ju fruktansvärt mycket möjligheter till skattefria stålar, speciellt på sommarhalvåret, som plattsättare/stensättare då dvs.


Nackdelarna är väl vädret och att kroppen förmodligen inte kommer hålla till pensionen. Men har du mål och vill utvecklas kan du bli arbetsledare eller nått senare i framtiden.
Citera
2012-01-18, 18:59
  #5
Medlem
Det är därför jag överväger anläggare för den mångsidiga delen för plattsättare gör väl typ same same hela tiden. Och som du säger, dåligt väder = bra kläder, sen är jag inte så jäkla kräsen heller
Men arbetar du på ackord, är arbetet stressigt ?
Citera
2012-01-18, 20:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidaaarn
Det är därför jag överväger anläggare för den mångsidiga delen för plattsättare gör väl typ same same hela tiden. Och som du säger, dåligt väder = bra kläder, sen är jag inte så jäkla kräsen heller
Men arbetar du på ackord, är arbetet stressigt ?

Nej, är just nu på Drift och Underhåll så det är mycket vattenläckor, ytplanering, rörläggning och slyröjning osv.
Inget ackord på min avdelningen men det är lätt att komma till ett sånt bygge, får ju vara prisjobb då.
Stressigt är det inte.
Ibland kan det hetta till och bli en hel del övertid, men avtalen är ju helt okej så det märks ju i kassan så att säga.


Kan bara tala om för dig nu att det är jävligt dåliga tider nu och de flesta håller på att skära ner på hantverkarna, men så brukar det vara på vintern, tyvärr.
Citera
2012-01-18, 21:20
  #7
Medlem
Ok, men finns det liten chans att ha arbete på vintern mao, berätta allt Är det ngn lärlingslön ? Jobbar man på sommaren och tar semester på vintern. Arbetar man på helger ? Många frågor men tack som svarar
Citera
2012-01-18, 21:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidaaarn
Ok, men finns det liten chans att ha arbete på vintern mao, berätta allt Är det ngn lärlingslön ? Jobbar man på sommaren och tar semester på vintern. Arbetar man på helger ? Många frågor men tack som svarar


Finns det bara jobb så är det lugnt, jag har aldrig blivit hotad med varsel. Du börjar med 55% av full lön och jobbar dig upp på tre år till 100%, kan ha oturen att få lägga ett teoretiskt prov när du ligger på näst sista steget för å komma upp i 100%.
Helgarbeten förekommer. Kan säga såhär att min julledighet nyss fick jag från 90 timmar övertid på 2 månader.

Jag har aldrig vart ledig på vintern (förutom runt julen), utan tar min semester på industrisemestern.

Vad jag tycker så behövs det fler anläggare, men det anställs i stort sett bara tjänstemän som inte gör någonting och bara kostar pengar.
Citera
2012-01-19, 18:56
  #9
Medlem
Okey, tack dude ! Fått lite inblick iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback