• 1
  • 2
2012-01-17, 16:36
Medlem
Jag har fått lite ändrade behov för bilen och ska byta "upp" mig från min Volvo S40N -04 2.0, till något mer kombi. Jag har tidigare kört en hel del i Skoda Fabia Combi, men den var lite väl liten för mina behov. Så jag har börjat snegla på storebror, Octavia.

Jag har hittat några 2010:or runt 120 000, med allt jag efterfrågar, ACC, V-hjul, någon med drag, farthållare. Jag tycker att det är ett rätt okej pris, och då är frågan vad det är jag kompromissar bort? Motorn är det första jag tänker på, men jag kan leva med en bil man måste planera körningen med, om inte annat så blir det billigare körstil.. Ljudisoleringen har lite i övrigt att önska kan jag tänka, och kanske servicepriserna inte är de bästa, men utöver det? Vad är det exempelvis som jag får i en Volvo V50 samma årsmodell för 50 000 till?

Någon med erfarenheter kring förbrukningen på deras 1,6:or? Volvon ligger på runt 0,8, jag tror att Skodan kommer under, men märks det i plånboken?

Till sist, om nu Skodan inte dugar i erga ögon, några andra tips på andra i samma grannskap sett till pris och utrustning och i viss del ålder?
Citera
2012-01-17, 16:43
Medlem
mungs avatar
Det du främst förlorar är nog kvalitetskänslan. Saker kanske inte håller lika länge, plast som börjar gnisslar och knaka osv. Fast V50 är väl en billighetsvolvo så den kanske inte håller så hög kvalitet heller!

Skodan ligger om jag minns rätt runt 0,6 liter per mil blandad körning. Kör du 2000 mil om året blir det runt 6000 kr billigare per år än Volvon, om den drar 0,8 l/mil vid blandad körning.

Ska du ha 2010 års årsmodell till dessa priser är nog Skodan ett bra val. Möjligen kan du titta på Citroen C5, jag vet inte hur de ligger till prismässigt.
Citera
2012-01-17, 18:05
Medlem
tycker att mung har helt fel. Skoda har en mycket mycket bra kvalité då dom ingår i volkswagenkoncernen (SEAT, Skoda, Volkswagen, Porsche, Audi och Bentley). Skoda delar extremt mycket med volkswagen. Lägg märke till det någon gång du är hos en bilhandlare. Interiören hos Volkswagen och Skoda är nästan densamma, och det är superkvalité på´t.
Citera
2012-01-17, 18:34
Medlem
Nlesjems avatar
Octavia 1.8 tfsi 0-100 under 8 sekunder o juste förbrukning o ägandekostnader.
Knarr o sånt, inte sämre än Volvo.
Stort bagage,typ en 2dm förlägd Golf..
(Fanns en 08 på blocket för ca 120kkr under 4000 mil dessutom)
Citera
2012-01-17, 19:15
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag har en Octavia 1.6FSi Ambiente kombi -06 som jag kört 13000mil sen ny. I dagsläget är jag beredd att ta den ekonomiska smällen och byta den för jag börjar bli jävligt trött på bilens kvalité och VAG:s serviceorganisation. På dessa mil har följande inträffat:

-Totalhaveri katalysator 100 mil efter att avgasgarantin gått ut.
-Slitit däck till max sen ny trots tre hjulinställningar. Hittills har två och en halv uppsättningar sommardäck och en uppsättning vinterdäck förbrukats och det är nu dags igen för att byta bägge...
-Oren gång i jämn fart. Inget fel enligt verkstaden.
-Förbrukat en liter kylvatten per 1000 mil sen ny.
-Styrdon till airbagsystem havererad.
-Bakrutetorkare skar.
-Bältesvarnaren varnar fast bältet är på.
-Läcker i dörrarna vid regn. Normalt enligt verkstaden...
-Luftkonditionering havererad.
-Idiotmaterialval i bromsbeläggens clips bak. Måste demonteras en gång om året. Bromsarna låg an vid 3000 mil första gången. Ja, jag bromsar hårt i bland för att motionera bromsarna.
-Den kör ner sidorutor själv när bilen är parkerad.
-Det går inte att stänga av ljuset i bland utan motorn måste startas och stoppas två gånger.
-Radion låser sej och man måste koppla från batteriet för att få i gång den.

På plussidan så går den snålt, 0.58 är inte svårt på landsväg.
Citera
2012-01-17, 19:32
Avstängd
Antagligen så är du nöjd med din Fabia eftersom du kan tänka mig märket igen.
Så därför borde du ge Octavian, ring bilfirman o förboka en provtur en dag.
Du får en bil i klass med Passaten för en mycket biligare peng!
Citera
2012-01-17, 19:40
Medlem
warcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Antagligen så är du nöjd med din Fabia eftersom du kan tänka mig märket igen.
Så därför borde du ge Octavian, ring bilfirman o förboka en provtur en dag.
Du får en bil i klass med Passaten för en mycket biligare peng!

Jag känner en bilhandlare (vw) som säger att materialval och ljuddämpning är det som skiljer främst mot en "riktig" vw.

Men Skoda är ju en riktigt tråkig bil. Alla som har, en ligger alltid 85 där det är 90 osv. På plussidan är ju att man alltid ligger först i köerna..
Citera
2012-01-17, 19:55
Bannlyst
köp en V70 T5 så har du en bra kombi som går att köra över 200km/h om man har bråttom eller bara gillar att köra fort. Förbrukning är 0,7 på landsväg och 0,87 stadskörning. Men då håller man hastigheterna men vill man hålla 200 så är 2 liter milen inga större problem att öppnå. sedan så är det roligare att äga och köra en sådan kvalitetsbil
Citera
2012-01-17, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av warcow
Jag känner en bilhandlare (vw) som säger att materialval och ljuddämpning är det som skiljer främst mot en "riktig" vw.

Men Skoda är ju en riktigt tråkig bil. Alla som har, en ligger alltid 85 där det är 90 osv. På plussidan är ju att man alltid ligger först i köerna..

Kan nog stämma, Men rent ekonomiskt så är Skodan ett bra val och när man köper en större
kombi så brukar det betydda barn o då gäller ekonomin mycket o krocksäkerheten,
och vad jag vet så har skoda bra betyg på euroncap
Senast redigerad av brasnyggman 2012-01-17 kl. 20:02.
Citera
2012-01-17, 23:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kungenxiv
köp en V70 T5 så har du en bra kombi som går att köra över 200km/h om man har bråttom eller bara gillar att köra fort. Förbrukning är 0,7 på landsväg och 0,87 stadskörning. Men då håller man hastigheterna men vill man hålla 200 så är 2 liter milen inga större problem att öppnå. sedan så är det roligare att äga och köra en sådan kvalitetsbil
D

Den kostar 3000 kr mer i månaden, det är skillnad..
Citera
2012-01-18, 00:43
Medlem
Skodan blir inget rolig när milen börjar komma (ej VW-klass).

Skulle jag lägga 120k på en bil skulle jag titta på Hyundai i30 -12 från 142k, Dieseln kampanjar dom för 155k lite mindre än skodan men ny, bränslesnål och med nybilsgarantier 5 år med fria mil.

Tror att du kör igen de extra pengarna snabbt med dieseln + fetare 2:a handsvärde.
Plus 3 års vagnskada, det blir ju några spänn på totalkostnaden.
Citera
2012-01-18, 08:36
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckolo
tycker att mung har helt fel. Skoda har en mycket mycket bra kvalité då dom ingår i volkswagenkoncernen (SEAT, Skoda, Volkswagen, Porsche, Audi och Bentley). Skoda delar extremt mycket med volkswagen. Lägg märke till det någon gång du är hos en bilhandlare. Interiören hos Volkswagen och Skoda är nästan densamma, och det är superkvalité på´t.
Det stämmer inte att kvaliteten inte skiljer sig åt. Skoda är ett billighetsmärke och därför kan man inte välja samma kvalitet på plast och andra material till interiören som t.ex. i en Audi. Då skulle ju ingen köpa en Audi... många delar är lika, men det skiljer fortfarande mycket i kvalitet och kan man spara in på någon del så har man garanterat gjort det på en Skoda. Det är skillnad i kvalitet mellan olika modeller av samma märke också - Fabia har sämre kvalitet på delarna än Superb.

Man får i viss mån vad man betalar för, även om jag är säker på att man får mer bil för pengarna om man köper en Skoda än om man köper en Audi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in