2012-01-18, 22:22
Tack för alla svar!
jag tycker just nu att det inte finns ås mycket som talar emot en affär i framtiden, men får som du säger, relativt sett, mycket bil för pengarna.
Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag ska tyda ditt inlägg, är det kvaliten i sig själv som inte är bra, eller är det bara känslan av kvaitet som är sämre med en Skoda? Att känslan är "sämre" i en Skoda är inget jag kommer att lägga mycket vikt vid. Vad gäller förbrukning så har jag fått uppfattning att alla nyare modeller med vettig (läs snik-)motor drar mindre under mina förhållanden än det jag kör nu.
Ursprungligen postat av mung
Det du främst förlorar är nog kvalitetskänslan. Saker kanske inte håller lika länge, plast som börjar gnisslar och knaka osv. Fast V50 är väl en billighetsvolvo så den kanske inte håller så hög kvalitet heller!
Skodan ligger om jag minns rätt runt 0,6 liter per mil blandad körning. Kör du 2000 mil om året blir det runt 6000 kr billigare per år än Volvon, om den drar 0,8 l/mil vid blandad körning.
Ska du ha 2010 års årsmodell till dessa priser är nog Skodan ett bra val. Möjligen kan du titta på Citroen C5, jag vet inte hur de ligger till prismässigt.
///
Det stämmer inte att kvaliteten inte skiljer sig åt. Skoda är ett billighetsmärke och därför kan man inte välja samma kvalitet på plast och andra material till interiören som t.ex. i en Audi. Då skulle ju ingen köpa en Audi... många delar är lika, men det skiljer fortfarande mycket i kvalitet och kan man spara in på någon del så har man garanterat gjort det på en Skoda. Det är skillnad i kvalitet mellan olika modeller av samma märke också - Fabia har sämre kvalitet på delarna än Superb.
Man får i viss mån vad man betalar för, även om jag är säker på att man får mer bil för pengarna om man köper en Skoda än om man köper en Audi.
Skodan ligger om jag minns rätt runt 0,6 liter per mil blandad körning. Kör du 2000 mil om året blir det runt 6000 kr billigare per år än Volvon, om den drar 0,8 l/mil vid blandad körning.
Ska du ha 2010 års årsmodell till dessa priser är nog Skodan ett bra val. Möjligen kan du titta på Citroen C5, jag vet inte hur de ligger till prismässigt.
///
Det stämmer inte att kvaliteten inte skiljer sig åt. Skoda är ett billighetsmärke och därför kan man inte välja samma kvalitet på plast och andra material till interiören som t.ex. i en Audi. Då skulle ju ingen köpa en Audi... många delar är lika, men det skiljer fortfarande mycket i kvalitet och kan man spara in på någon del så har man garanterat gjort det på en Skoda. Det är skillnad i kvalitet mellan olika modeller av samma märke också - Fabia har sämre kvalitet på delarna än Superb.
Man får i viss mån vad man betalar för, även om jag är säker på att man får mer bil för pengarna om man köper en Skoda än om man köper en Audi.
jag tycker just nu att det inte finns ås mycket som talar emot en affär i framtiden, men får som du säger, relativt sett, mycket bil för pengarna.
Citat:
Superkvalitet skulle jag inte kalla det, och viss finns det skillnader inom VAG, men jag har fått uppfattningen att de har blivit betydligt mindre, speciellt om man tittar på liknande bilar från VW/Skoda, värdemiskningen på en VW verkar betydligt större.
Ursprungligen postat av puckolo
tycker att mung har helt fel. Skoda har en mycket mycket bra kvalité då dom ingår i volkswagenkoncernen (SEAT, Skoda, Volkswagen, Porsche, Audi och Bentley). Skoda delar extremt mycket med volkswagen. Lägg märke till det någon gång du är hos en bilhandlare. Interiören hos Volkswagen och Skoda är nästan densamma, och det är superkvalité på´t.
Citat:
Hur fort en bil går från 0-100 är inget som jag överhuvudtaget kommer att värdera i val av bil, det finns 100 andra saker jag ser på innan det. Så ditt tips gav mig inte så mycket..
Ursprungligen postat av Nlesjem
Octavia 1.8 tfsi 0-100 under 8 sekunder o juste förbrukning o ägandekostnader.
Knarr o sånt, inte sämre än Volvo.
Stort bagage,typ en 2dm förlägd Golf..
(Fanns en 08 på blocket för ca 120kkr under 4000 mil dessutom)
Knarr o sånt, inte sämre än Volvo.
Stort bagage,typ en 2dm förlägd Golf..
(Fanns en 08 på blocket för ca 120kkr under 4000 mil dessutom)
Citat:
Tolka inte det här som att jag inte tror dig eller så, men du verkar vara "marginalen", den del av bilköparna som, oavsett märke, fått ett riktigt måndagsexemplar, och haft rikigt otur med kvalitet och service. Jag tror att en med dina åsikter skulle dyka upp i en tråd om ett bilmärke, vilket de än må handla om, därför kommer jag inte lägga så stor vikt vid det du säger. Tolka dock inte det som jag att jag inte känner med dig, för det gör jag.
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Jag har en Octavia 1.6FSi Ambiente kombi -06 som jag kört 13000mil sen ny. I dagsläget är jag beredd att ta den ekonomiska smällen och byta den för jag börjar bli jävligt trött på bilens kvalité och VAG:s serviceorganisation. På dessa mil har följande inträffat:
-Totalhaveri katalysator 100 mil efter att avgasgarantin gått ut.
-Slitit däck till max sen ny trots tre hjulinställningar. Hittills har två och en halv uppsättningar sommardäck och en uppsättning vinterdäck förbrukats och det är nu dags igen för att byta bägge...
-Oren gång i jämn fart. Inget fel enligt verkstaden.
-Förbrukat en liter kylvatten per 1000 mil sen ny.
-Styrdon till airbagsystem havererad.
-Bakrutetorkare skar.
-Bältesvarnaren varnar fast bältet är på.
-Läcker i dörrarna vid regn. Normalt enligt verkstaden...
-Luftkonditionering havererad.
-Idiotmaterialval i bromsbeläggens clips bak. Måste demonteras en gång om året. Bromsarna låg an vid 3000 mil första gången. Ja, jag bromsar hårt i bland för att motionera bromsarna.
-Den kör ner sidorutor själv när bilen är parkerad.
-Det går inte att stänga av ljuset i bland utan motorn måste startas och stoppas två gånger.
-Radion låser sej och man måste koppla från batteriet för att få i gång den.
På plussidan så går den snålt, 0.58 är inte svårt på landsväg.
-Totalhaveri katalysator 100 mil efter att avgasgarantin gått ut.
-Slitit däck till max sen ny trots tre hjulinställningar. Hittills har två och en halv uppsättningar sommardäck och en uppsättning vinterdäck förbrukats och det är nu dags igen för att byta bägge...
-Oren gång i jämn fart. Inget fel enligt verkstaden.
-Förbrukat en liter kylvatten per 1000 mil sen ny.
-Styrdon till airbagsystem havererad.
-Bakrutetorkare skar.
-Bältesvarnaren varnar fast bältet är på.
-Läcker i dörrarna vid regn. Normalt enligt verkstaden...
-Luftkonditionering havererad.
-Idiotmaterialval i bromsbeläggens clips bak. Måste demonteras en gång om året. Bromsarna låg an vid 3000 mil första gången. Ja, jag bromsar hårt i bland för att motionera bromsarna.
-Den kör ner sidorutor själv när bilen är parkerad.
-Det går inte att stänga av ljuset i bland utan motorn måste startas och stoppas två gånger.
-Radion låser sej och man måste koppla från batteriet för att få i gång den.
På plussidan så går den snålt, 0.58 är inte svårt på landsväg.
Citat:
Jag äger ingen fabia, men det är en bil jag haft tillfälle att köra någon gång, och som sagt, det enda jag egentligen stör mig på är utrymmet, men det är ju löst med en Octavia.
Ursprungligen postat av brasnyggman
Antagligen så är du nöjd med din Fabia eftersom du kan tänka mig märket igen.
Så därför borde du ge Octavian, ring bilfirman o förboka en provtur en dag.
Du får en bil i klass med Passaten för en mycket biligare peng!
Så därför borde du ge Octavian, ring bilfirman o förboka en provtur en dag.
Du får en bil i klass med Passaten för en mycket biligare peng!