• 1
  • 2
2012-01-18, 22:22
Medlem
Tack för alla svar!
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det du främst förlorar är nog kvalitetskänslan. Saker kanske inte håller lika länge, plast som börjar gnisslar och knaka osv. Fast V50 är väl en billighetsvolvo så den kanske inte håller så hög kvalitet heller!

Skodan ligger om jag minns rätt runt 0,6 liter per mil blandad körning. Kör du 2000 mil om året blir det runt 6000 kr billigare per år än Volvon, om den drar 0,8 l/mil vid blandad körning.

Ska du ha 2010 års årsmodell till dessa priser är nog Skodan ett bra val. Möjligen kan du titta på Citroen C5, jag vet inte hur de ligger till prismässigt.
///
Det stämmer inte att kvaliteten inte skiljer sig åt. Skoda är ett billighetsmärke och därför kan man inte välja samma kvalitet på plast och andra material till interiören som t.ex. i en Audi. Då skulle ju ingen köpa en Audi... många delar är lika, men det skiljer fortfarande mycket i kvalitet och kan man spara in på någon del så har man garanterat gjort det på en Skoda. Det är skillnad i kvalitet mellan olika modeller av samma märke också - Fabia har sämre kvalitet på delarna än Superb.

Man får i viss mån vad man betalar för, även om jag är säker på att man får mer bil för pengarna om man köper en Skoda än om man köper en Audi.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tyda ditt inlägg, är det kvaliten i sig själv som inte är bra, eller är det bara känslan av kvaitet som är sämre med en Skoda? Att känslan är "sämre" i en Skoda är inget jag kommer att lägga mycket vikt vid. Vad gäller förbrukning så har jag fått uppfattning att alla nyare modeller med vettig (läs snik-)motor drar mindre under mina förhållanden än det jag kör nu.

jag tycker just nu att det inte finns ås mycket som talar emot en affär i framtiden, men får som du säger, relativt sett, mycket bil för pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av puckolo
tycker att mung har helt fel. Skoda har en mycket mycket bra kvalité då dom ingår i volkswagenkoncernen (SEAT, Skoda, Volkswagen, Porsche, Audi och Bentley). Skoda delar extremt mycket med volkswagen. Lägg märke till det någon gång du är hos en bilhandlare. Interiören hos Volkswagen och Skoda är nästan densamma, och det är superkvalité på´t.
Superkvalitet skulle jag inte kalla det, och viss finns det skillnader inom VAG, men jag har fått uppfattningen att de har blivit betydligt mindre, speciellt om man tittar på liknande bilar från VW/Skoda, värdemiskningen på en VW verkar betydligt större.

Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Octavia 1.8 tfsi 0-100 under 8 sekunder o juste förbrukning o ägandekostnader.
Knarr o sånt, inte sämre än Volvo.
Stort bagage,typ en 2dm förlägd Golf..
(Fanns en 08 på blocket för ca 120kkr under 4000 mil dessutom)
Hur fort en bil går från 0-100 är inget som jag överhuvudtaget kommer att värdera i val av bil, det finns 100 andra saker jag ser på innan det. Så ditt tips gav mig inte så mycket..

Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Jag har en Octavia 1.6FSi Ambiente kombi -06 som jag kört 13000mil sen ny. I dagsläget är jag beredd att ta den ekonomiska smällen och byta den för jag börjar bli jävligt trött på bilens kvalité och VAG:s serviceorganisation. På dessa mil har följande inträffat:

-Totalhaveri katalysator 100 mil efter att avgasgarantin gått ut.
-Slitit däck till max sen ny trots tre hjulinställningar. Hittills har två och en halv uppsättningar sommardäck och en uppsättning vinterdäck förbrukats och det är nu dags igen för att byta bägge...
-Oren gång i jämn fart. Inget fel enligt verkstaden.
-Förbrukat en liter kylvatten per 1000 mil sen ny.
-Styrdon till airbagsystem havererad.
-Bakrutetorkare skar.
-Bältesvarnaren varnar fast bältet är på.
-Läcker i dörrarna vid regn. Normalt enligt verkstaden...
-Luftkonditionering havererad.
-Idiotmaterialval i bromsbeläggens clips bak. Måste demonteras en gång om året. Bromsarna låg an vid 3000 mil första gången. Ja, jag bromsar hårt i bland för att motionera bromsarna.
-Den kör ner sidorutor själv när bilen är parkerad.
-Det går inte att stänga av ljuset i bland utan motorn måste startas och stoppas två gånger.
-Radion låser sej och man måste koppla från batteriet för att få i gång den.

På plussidan så går den snålt, 0.58 är inte svårt på landsväg.
Tolka inte det här som att jag inte tror dig eller så, men du verkar vara "marginalen", den del av bilköparna som, oavsett märke, fått ett riktigt måndagsexemplar, och haft rikigt otur med kvalitet och service. Jag tror att en med dina åsikter skulle dyka upp i en tråd om ett bilmärke, vilket de än må handla om, därför kommer jag inte lägga så stor vikt vid det du säger. Tolka dock inte det som jag att jag inte känner med dig, för det gör jag.

Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Antagligen så är du nöjd med din Fabia eftersom du kan tänka mig märket igen.
Så därför borde du ge Octavian, ring bilfirman o förboka en provtur en dag.
Du får en bil i klass med Passaten för en mycket biligare peng!
Jag äger ingen fabia, men det är en bil jag haft tillfälle att köra någon gång, och som sagt, det enda jag egentligen stör mig på är utrymmet, men det är ju löst med en Octavia.
Citera
2012-01-18, 23:03
Avstängd
[QUOTE

Jag äger ingen fabia, men det är en bil jag haft tillfälle att köra någon gång, och som sagt, det enda jag egentligen stör mig på är utrymmet, men det är ju löst med en Octavia.[/quote]

Ja men om det känns ok med Fabin så ge Octavia en chans dem e inte bara större, det är mycket
mer bil på många sått speciellt för klassen, dessotom billig att äga och i drifft, undehåll, och den står sig bra i ptiset . Så kan du tänka att köra em skodia 1,6 så är det bra ekonomi.
Citera
2012-01-19, 08:35
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt hur jag ska tyda ditt inlägg, är det kvaliten i sig själv som inte är bra, eller är det bara känslan av kvaitet som är sämre med en Skoda? Att känslan är "sämre" i en Skoda är inget jag kommer att lägga mycket vikt vid. Vad gäller förbrukning så har jag fått uppfattning att alla nyare modeller med vettig (läs snik-)motor drar mindre under mina förhållanden än det jag kör nu.

jag tycker just nu att det inte finns ås mycket som talar emot en affär i framtiden, men får som du säger, relativt sett, mycket bil för pengarna.
Kvaliteten på materialen man valt att bygga framförallt inredningen av är lägre, vilket ger en "sämre" upplevelse av bilen än t.ex. Audi eller Mercedes som ger en lyxigare upplevelse. Sedan är kvaliteten på vissa slitdelar också ofta lägre vilket gör att man får byta dem oftare, men de är i gengäld också oftast betydligt billigare att byta. Jag tror inte heller att detta kommer att spela någon större roll för dig, du verkar försöka köpa en bil efter vettiga kriterier.

Nyare motorer drar mindre än äldre med samma prestanda - det är åt det håll bilindustrin utvecklas - och just VAG:s motorer är bra på att dra lite. De har särskilt bra dieselmotorer om det är något du tittar på.

Nej, jag tror att en Skoda Octavia skulle passa dig utmärkt. Möjligen kan du som sagt titta på Citroen C5 också, även om den nya modellen verkar vara lite dyrare. Jag har inte några goda erfarenheter alls av tidigare Citroenmodeller, men jag tror och hoppas att de har blivit bättre.
Citera
2012-01-19, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Kvaliteten på materialen man valt att bygga framförallt inredningen av är lägre, vilket ger en "sämre" upplevelse av bilen än t.ex. Audi eller Mercedes som ger en lyxigare upplevelse. Sedan är kvaliteten på vissa slitdelar också ofta lägre vilket gör att man får byta dem oftare, men de är i gengäld också oftast betydligt billigare att byta. Jag tror inte heller att detta kommer att spela någon större roll för dig, du verkar försöka köpa en bil efter vettiga kriterier.

Nyare motorer drar mindre än äldre med samma prestanda - det är åt det håll bilindustrin utvecklas - och just VAG:s motorer är bra på att dra lite. De har särskilt bra dieselmotorer om det är något du tittar på.

Nej, jag tror att en Skoda Octavia skulle passa dig utmärkt. Möjligen kan du som sagt titta på Citroen C5 också, även om den nya modellen verkar vara lite dyrare. Jag har inte några goda erfarenheter alls av tidigare Citroenmodeller, men jag tror och hoppas att de har blivit bättre.

Mycket bra inlägg
Prova gärna en C5 om du vill, stor som f-n invändig annars mest skit enl mig

edit// Du kan egentligen skita i att åka och prova en C5, det e inte en sån du ska ha.
Kolla Ford dom har ju fått ordning på rosten o det e också mycket bil för penagarna ftf.
Senast redigerad av brasnyggman 2012-01-19 kl. 14:00.
Citera
2012-01-19, 19:11
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Tolka inte det här som att jag inte tror dig eller så, men du verkar vara "marginalen", den del av bilköparna som, oavsett märke, fått ett riktigt måndagsexemplar, och haft rikigt otur med kvalitet och service. Jag tror att en med dina åsikter skulle dyka upp i en tråd om ett bilmärke, vilket de än må handla om, därför kommer jag inte lägga så stor vikt vid det du säger. Tolka dock inte det som jag att jag inte känner med dig, för det gör jag.

Jag håller definitivt med dej för gör man en nätsökning så hittar man inte många fler med liknande problem. Att köpa bil är ett lotteri och tyvärr drog jag en nitlott. Tittar man på bilen i övrigt är sånt som karosspassning, ledningsdragning odyl mycket snyggt gjort. Farsan har samma erfarenhet med en Opel Ascona för många år sen. Han köpte den ny och den köptes tillbaka av GM efter 3000 mil och han fick en ny för en spottstyver. Den nya fungerade perfekt i alla år...
Citera
2012-01-20, 09:35
Medlem
Jag har inte testat en äldre Octavia men provkört -12'an åt en vän. Tycker det känns som en relativt "lyxig" bil för pengarna.

Missförstå mig inte, det är inte en lyxbil, men jämför med vad man får hos andra märken känns den lyxig. 2-zons klimatanläggning, kyla i handskfack, lampor som lyser upp trottoaren, backsensor för inga pengar alls, osv...

Det där med VAG-koncernens bilar är lite lustigt, om du kollar i en ny Audi, Passat eller Golf och tittar på radion ser du exakt samma radio som sitter Skodorna, även den lilla fabian. Men den kostar en bråkdel att välja till Skoda och mycket mycket mer i Audi och VW.

Samma sak med backsensorer, det kostar ca 3000 kr att lägga till på Skoda och då ingår lite annat också i det paketet, kurvdimljus och farthållare tror jag. Det kostar betydligt mer med exakt samma sensorer på en VW eller Audi.

Håll dig borta från Ambiente dock... Elegance är det enda vettiga. Däremot faller Ambiente mer i värde så det blir ju billigare att köpa begagnat.
Citera
2012-01-26, 18:49
Medlem
Nlesjems avatar
Jag tycker att en Cittra C5 diesel verkar vara klippt o skuren för dina behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in