2012-01-18, 00:03
Medlem
Visst sätt in pengarna på ditt konto men var beredd på att sen kommer alla frågorna dels ifrån banken och från SKV. I värsta fall tror ej SKV på din story och du tvingas ta smällen som skatten innebär.

Jag hade inte gjort så.
Är det fråga om bildande av AB så kan bankerna vara behjälpliga med hanteringen kapitalet.
Citera
2012-01-18, 00:20
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Sådana stora utlandsbetalningar fryser banken och du får inkomma med förklaring till varför du får en stor utlandsbetalning.

Banken kommer
*Granska dina konton, dina historiska kontorörelser, se ditt mönster. Är det rimligt att det är gröna stålar?

Jaså? Sluta snacka skit om saker du inte har den mildaste aning om. Banken har ingen rätt att frysa inkommande transaktioner, så länge det inte rör sig om bevisad pengatvätt eller terrorverksamhet - vilket i praktiken nästan aldrig kan bevisas. Däremot så kan utlandsbanken där transaktion registrerats, vägra att göra överföringen utan utförliga kontroller.
Citera
2012-01-18, 02:11
Medlem
TheDevilFreds avatar
Jag förde över 90,000kr via ett utländskt konto till mitt konto på SEB. Dessa var pokervinster som inte skulle skattas ifs men det kunde banken inte veta. Pengarna fanns där dagen efter och jag behövde aldrig svara på några frågor.
Citera
2012-01-18, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDevilFred
Jag förde över 90,000kr via ett utländskt konto till mitt konto på SEB. Dessa var pokervinster som inte skulle skattas ifs men det kunde banken inte veta. Pengarna fanns där dagen efter och jag behövde aldrig svara på några frågor.

Där fick han svaret.

Frågar någon myndighet är det en poker vinst, 150tusen är inga stora summor så tror knappt någon kommer höja ögonbrynen för ett gäng månadslöner.
Citera
2012-01-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Där fick han svaret.

Frågar någon myndighet är det en poker vinst, 150tusen är inga stora summor så tror knappt någon kommer höja ögonbrynen för ett gäng månadslöner.

Jättesmart att säga att det är en pokervinst om pengarna kommer från Kanada, då blir det 30% skatt direkt på en icke inom EU-vinst..
Citera
2012-01-18, 12:05
Medlem
refrs avatar
Är det skatt på gåvor?
Citera
2012-01-18, 12:55
Medlem
Svizzeras avatar
Så fort banken får nys om att det kommer pengar som inte tillhör dig till ditt konto så kommer de att spärra det (penningtvätt etc.). Hur är det möjligt att pengarna inte skickas tillbaka till avsändaren? Namnet på mottagaren måste stämma överens med namnet på kontoinhavaren. Sätts pengarna in på kontot i ditt namn?

Banken skickar nog inga kontrollavgifter till SKV för insättningar, men du måste veta att SKV ser allt som händer på alla konton i Sverige och de börjar snart granska kalenderåret 2011...

Ser SKV att en person har haft stora insättningar till sitt konto kommer de förmodligen att sköntaxera dig, detta är vanligare än man tror hos främst hantverkare. Och det utan att man skickar en förfrågan till dig innan om vad det handlar om för pengar. Då ligger bollen nämligen hos dig och du måste bevisa din oskuld, trots att vi alla "är oskyldiga tills motsatsen bevisats"! Inga mänskliga rättigheter i Sverige på den här fronten med andra ord...

Lycka till!
Citera
2012-01-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
Arbetat heltid sedan många år tillbaka och bet skatt. Inte för att det är rel, men ändå. Jag får in 150k på mitt konto från ett bolag i Kanada (nej inga knarkpengar eller något skumt). P har intjänats av någon annan. Anl är att denne person håller på att starta en AB och därför behöver "låna" mitt konto.

Varför skulle han behöva låna ditt konto eftersom han håller på att starta ett AB???
Man får ha hur mycket pengar som helst på sina egna bankkonton oavsett om man har eller håller på och starta ett AB eller ej.
Citera
2012-01-18, 13:10
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
Arbetat heltid sedan många år tillbaka och bet skatt. Inte för att det är rel, men ändå. Jag får in 150k på mitt konto från ett bolag i Kanada (nej inga knarkpengar eller något skumt). P har intjänats av någon annan. Anl är att denne person håller på att starta en AB och därför behöver "låna" mitt konto.

Kommer SV att undra vart pengarna kommer ifrån? Känns osannolikt.
Om de gör det, vad händer?

Edit: 1. detta har inte skett än 2. pengarna är vita 3. seriösa svar tack

Hur känner du denna person? I vilken relation står du till den?
Citera
2012-01-18, 15:06
Medlem
Riddarhusets avatar
skatteverket ser bara saldot per 31/12 varje år
tar man ut pengarna innan så syns inget
misstänker banken att det är pengatvätt skall en anmälan göras till FI

men huvudfrågan är fortfarande varför din vän inte öppnar ett eget konto
han behöver inte låna ditt.

när han startar sitt företag så öppnar han kontot bara.
innan dess behöver han inget konto

han har väl pengarna på ett konto idag, eller i garderoben
han kan koppla ett betalkort till det-ja inte till garderoben
Citera
2012-01-18, 15:17
Medlem
Chillfires avatar
Jag känner igen det här rätt bra, har suttit i den andra båten en gång. Den som inte sjunker!

Du är målvakt, till dig säger man det du vill/behöver höra för att du ska gå med på det.
Citera
2012-01-18, 15:48
Medlem
nilfirres avatar
tjänar man pengarna utomlands och skattar dom där så behöver man inte skatta ett piss i sverige.. jag flyttade tillbaka från utlandet efter några år och förde över en klumpsumma till mina egna konton sen tog jag CSN lån på hela beloppet även fast jag tjänat för mycket $$

skatta i landet gör man där man tjänat pengarna

edit: får även bostadsbidrag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in