• 1
  • 2
2012-01-17, 16:31
Medlem
Arbetat heltid sedan många år tillbaka och bet skatt. Inte för att det är rel, men ändå. Jag får in 150k på mitt konto från ett bolag i Kanada (nej inga knarkpengar eller något skumt). P har intjänats av någon annan. Anl är att denne person håller på att starta en AB och därför behöver "låna" mitt konto.

Kommer SV att undra vart pengarna kommer ifrån? Känns osannolikt.
Om de gör det, vad händer?

Edit: 1. detta har inte skett än 2. pengarna är vita 3. seriösa svar tack
Senast redigerad av Yarouze 2012-01-17 kl. 16:54.
Citera
2012-01-17, 16:36
Medlem
Elitrulltartas avatar
Hej!

Jag jobbar på SKV, vi kommer garanterat att granska dig.

Skämt åt sido.

Du kan vara beredd på att få lite frågeställningar var pengarna kommer ifrån och ganska säkerligen bli skyldig att skatta på dessa kronor.

Någon med lite mer kött?

Edit:

Bytte pengarna land nu? Du skrev först staterna, nu är det Canada?
Senast redigerad av Elitrulltarta 2012-01-17 kl. 16:39.
Citera
2012-01-17, 16:57
Medlem
Är väl ganska klart du måste skatta för skiten? Måste inte banken rapportera sådana belopp till skatteverket?
Citera
2012-01-17, 17:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarouze
Arbetat heltid sedan många år tillbaka och bet skatt. Inte för att det är rel, men ändå. Jag får in 150k på mitt konto från ett bolag i Kanada (nej inga knarkpengar eller något skumt). P har intjänats av någon annan. Anl är att denne person håller på att starta en AB och därför behöver "låna" mitt konto.

han behöver inte låna ditt konto.
när han har bolaget registrerar i s så öppnar han ett konto i det bolagets namn
Citera
2012-01-17, 17:18
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:

Det är inte ett SMS du har skrivit. Du behöver inte förkorta vartannat ord.

Förövrigt så lär du behöva skatta.
Citera
2012-01-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.
Är väl ganska klart du måste skatta för skiten? Måste inte banken rapportera sådana belopp till skatteverket?

verkar vara lugnt så länge beloppet inte överstiger 150k sade en bekant som arbetar på banken precis
Senast redigerad av Yarouze 2012-01-17 kl. 18:26.
Citera
2012-01-17, 19:53
Medlem
xmzs avatar
Citat:
verkar vara lugnt så länge beloppet inte överstiger 150k sade en bekant som arbetar på banken precis

Ring skatteverket och fråga. Du behöver ju inte presentera dig med personnummer
Citera
2012-01-17, 20:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

1) Hur känner du personen i fråga? Hur är er relation?

2) Hur vet du att pengarna är vita? Du har killens hedersord?

3) Om pengarna är vita och killen ska starta ett aktiebolag, varför behöver han då låna ditt konto?

Om svaren är att du inte känner killen men kom i kontakt med honom via internet, att han verkar trovärdig och du får 10000 - 30000 för besväret samt att han har någon krystad ursäkt till att han inte kan föra över pengarna till sitt nystartade aktiebolag så är sannolikheten 99,99 procent att det rör sig om pengatvätt eller bedrägeri av något slag.
Citera
2012-01-17, 20:18
Medlem
Det är knarkpengar. Det finns ingen anledning som inte är grå för att bete sig så.
Citera
2012-01-17, 20:24
Medlem
Acidiferouss avatar
Det låter som att du är målvakt och inget annat. Förvänta dig problem.
Citera
2012-01-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Ring skatteverket och fråga. Du behöver ju inte presentera dig med personnummer

Tack!
Citera
2012-01-17, 21:30
Medlem
Snösparvs avatar
Du är en målvakt?
Sådana stora utlandsbetalningar fryser banken och du får inkomma med förklaring till varför du får en stor utlandsbetalning.

Banken kommer
*Granska dina konton, dina historiska kontorörelser, se ditt mönster. Är det rimligt att det är gröna stålar?
*Ta en kreditupplysning på dig. Är det rimligt att det är gröna stålar?
*Du kommer att intervjuas om pengarnas ursprung. Är det rimligt att det är gröna stålar?

Är övertygad om att du kommer faila på någon av ovanstående och då kommer inte pengarna släppas in utan bara vända vid gränsen och skickas tillbaka dit dom kom ifrån sedan kan du räkna med en anmälan till finanspolisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in