Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-14, 18:40
  #1
Medlem
Hej. Efter många knäskador pga för svaga lår har jag nu börjat jobba på styrkan där. Har fått program av sjukgymnast.

Min fråga är om det blir för mycket med alla dessa benövningar.

Knäböj, utfall, benpress, bencurl för baksida lår, vadhävningar, adduction/abductionmaskin.

Kör minst tre set per övning. Ofta 3x10, ibland 3x8.

Det ska sägas att jag har fått bra utvecling då jag kör tre pass i veckan och har kört det här programmet i tre månader.

Ett exempel på min ökade styrka i knäböj: jag började med endast viktstången(20kg) och jag tyckte det var tungt! ( så svag var jag). Nu kör jag två uppvärmningsset på 50 kg 10 reps för att sen köra 6-8 reps på 55 kg och 57,5 kg. Jag lägger på ett antal kilon i veckan på stången.

Men som sagt, kan jag optimera träningen bättre?

Jag håller på med fotboll och en raketsport* också på rätt hög nivå så jag är van vid hård träning, om än inte styrketräning.

*
Citera
2012-01-14, 19:08
  #2
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Men som sagt, kan jag optimera träningen bättre?
[/spoiler]

Skippa skitövningarna utfall och adduktion/abduktion.
Citera
2012-01-14, 19:21
  #3
Medlem
Ser inte för mycket ut. Kör själv ungefär det upplägget.

Utfall gillar jag. Tar bra och man kan köra riktigt tungt om man har en rygg som klarar trycket.
Citera
2012-01-14, 19:45
  #4
Medlem
ALXALXs avatar
Varför alla dessa övningar? Varför skulle det inte räcka med att köra knäböj?

Alltså utifrån att man ska börja bygga upp styrka och förmodligen startar på en ganska låg nivå.

EDIT efter pallesjuklings inlägg:
Värma upp med 5 kilo under arbetsvikten på knäböj låter konstigt, särskilt om du tidigare haft knäproblem.. Talar inte som någon slags medicinsk expert här men det är mina två ören.

Jag är uppe i 80 kg i arbetsvikt nu på knäböj, och då värmer jag alltid upp med 2 x 5 x 20 kg (stången) och sen gradvis går upp till 80.
__________________
Senast redigerad av ALXALX 2012-01-14 kl. 19:52.
Citera
2012-01-14, 19:49
  #5
Medlem
Pallesjuklings avatar
Tycker inte heller det verkar för mkt. Kanske är 3 pass i veckan för mkt om man ska hinna med andra muskelgrupper också, men du kanske endast kör ben på gymmet. Det känner du ju bäst själv.

Värmer du upp med 50kg i knäböj? Det tyckte jag lät mycket. Jag kör själv alltid 10-15 reps på stången innan jag börjar lägga på vikt öht. Men de kanske bara är jag som tycker det känns vanskligt att lasta på vikt med kalla knä.

Lycka till!
Citera
2012-01-14, 20:00
  #6
Medlem
Johnny Wadds avatar
Kika på den här sidan och ladde hem pdf'en, kanske kan vara perfekt för dig?
http://stronglifts.com/
Citera
2012-01-14, 20:36
  #7
Avstängd
creepingdeaths avatar
kör du tre benpass på gymet i veckan + fotboll och pingis på rätt hög nivå? låter som dina knän får jobba rätt mycket då, typ jämt. tveksamt om det är så smart med tanke på att du redan haft problem med dom flertal gånger?

ang uppvärmingsvikten på böj ligger den för nära arbetsvikten IMO
Citera
2012-01-14, 21:30
  #8
Medlem
Börja med att fylla 18

Ingen myndig person kan väl ha problem med stången?? Eller du kanske har legat i koma? Isf är du ursäktad.

Prova att köra mer varierat gällande reps-talen, dags att öka för dig 60-65 kg några reps klarar du nog med vilja.

Kämpa på!
Citera
2012-01-14, 21:33
  #9
Medlem
Jag tror inte att uppvärmingsvikten i knäböj är för tung, jag tror att det är arbetsvikten som är för lätt. Du löarar garanterat mer än det där. du skulle säkert palla 5x80 om du tog i.

men börja gärna uppvärmningen med bara stången, det gör alltid jag eftersom att jag brukar gå direkt till knäböjen när jag kommer tillgymmet och ska köra ben för att få igång hjärtat osv.

Citat:
Ursprungligen postat av stronglikealion
Börja med att fylla 18

Ingen myndig person kan väl ha problem med stången?? Eller du kanske har legat i koma? Isf är du ursäktad.
Sluta leka lång mange. Många har problem med enbart stången, jag själv hade det både i knäböj och bänk(vägde mindre än när jag var 15 bast, och alltså en hel del svagare). Men som sagt, det är i princip aldrig en fråga om att man är svag, det är att man är ovan. Främst balansen och sådant som ska in. Kommer ihåg när jag låg med riktiga flugvikter och körde hantelpress första gången och iställlet för att bli tyngre och tyngre blev det lättare och lättare ju mer jag fick in rätt balans och teknik under setet.
__________________
Senast redigerad av Mr.Dee 2012-01-14 kl. 21:43.
Citera
2012-01-14, 21:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Jag tror inte att uppvärmingsvikten i knäböj är för tung, jag tror att det är arbetsvikten som är för lätt. Du löarar garanterat mer än det där. du skulle säkert palla 5x80 om du tog i.

men börja gärna uppvärmningen med bara stången, det gör alltid jag eftersom att jag brukar gå direkt till knäböjen när jag kommer tillgymmet och ska köra ben för att få igång hjärtat osv.


Sluta leka lång mange. Många har problem med enbart stången, jag själv hade det både i knäböj och bänk(vägde mindre än när jag var 15 bast, och alltså en hel del svagare). Men som sagt, det är i princip aldrig en fråga om att man är svag, det är att man är ovan. Främst balansen och sådant som ska in. Kommer ihåg när jag låg med riktiga flugvikter och körde hantelpress första gången och iställlet för att bli tyngre och tyngre blev det lättare och lättare ju mer jag fick in rätt balans och teknik under setet.


Hur som helst tror jag ändå TS är omyndig, för ingen myndig person spelar väl pingis??
Citera
2012-01-14, 22:40
  #11
Medlem
det borde räcka med två pass för benen i veckan
Citera
2012-01-14, 23:39
  #12
Medlem
daggelitos avatar
Fokusera på knäböj. Kör färre reps än 10. Böj 2-3 ggr i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback