Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-13, 23:01
  #1
Avstängd
sugarpuffextrems avatar
Om en människokropp skulle utsättas för vakuum utan strålig/energi lr dylikt skulle den då bibehålla 37C eller skulle den sjunka till -273c eller öka avsevärt i temperatur?
Citera
2012-01-13, 23:14
  #2
Medlem
BioTags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Om en människokropp skulle utsättas för vakuum utan strålig/energi lr dylikt skulle den då bibehålla 37C eller skulle den sjunka till -273c eller öka avsevärt i temperatur?

Kroppen skulle expandera och sjuka i temperatur då det inte finns någon luft runtom att hålla den varm och ögon och annat smått och gott skulle poppa ut. :P

(Bara min hypotes)
Citera
2012-01-14, 02:40
  #3
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Om en människokropp skulle utsättas för vakuum utan strålig/energi lr dylikt skulle den då bibehålla 37C eller skulle den sjunka till -273c eller öka avsevärt i temperatur?


Minns jag fysiken rätt kommer du förlora värme genom strålning.
Dock kommer värmeförlusten som sker av att din kropp värmer luften försvinna. Jag misstänker starkt att den här posten är bra mycket större.

Kroppen skulle alltså kylas av.

Några ögon kommer inte poppa ur, inte heller kommer något att sprängas i kroppen. Det är för låg tryckskillnad (100 kPa).
Citera
2012-01-15, 00:13
  #4
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Lite svullen blir man nog av tryckskillnaden, men så mycket mer händer inte. Dessutom tappar man medvetandet efter några sekunder och dör efter några minuter. All avkylning sker genom bortstrålning, så det tar tid, betydligt längre tid än i kall luft t ex. Så du behöver inte oroa dig för att frysa ihjäl om du ramlar ut genom luftslussen .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback