Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-12, 22:44
  #1
Medlem
Tjena, orka inte läsa i alla trådar och behöver hjälp med att hitta en bärbar dator. Skriver nedan lite vad den ska innehålla för att vara i min stil:

13-17 i skärm
Helst en färg glad ( helst inte en svart men det går nog bra ändå )
Vill kunna se filmer etc i HD och kunna spela spel som typ WOW, COD etc. Kanske inte Bf3 med bästa prestanda då jag hört att det kräver väldigt mycket.
Behöver en bra storhårddisk.
Hyffsat bra batteri tid, kör oftast med kabel i hela tiden så sällan jag kör utan.
Proccesorer ram minne etc är jag extremt dålig på så det låter jag er experter få disskutera
Helst under 10k skulle vara fint
Citera
2012-01-12, 23:02
  #2
Medlem
Plotbots avatar
Denna skulle nog passa din smak.
http://www.inet.se/produkt/1969352/m...eforce-gt-555m
Relativt snygg.
Bra prestanda som klarar de flesta spel med höga inställningar.
Stor och snabb HDD på 750gb.
Full HD upplösning (1920x1080)

15.6 tum, enligt mig den perfekta storleken på en laptop, inte för stor men heller inte för liten för film tittande.

Jag skulle köra på den om jag var du.

EDIT:
WIN 7 också
__________________
Senast redigerad av Plotbot 2012-01-12 kl. 23:04.
Citera
2012-01-13, 12:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plotbot
Denna skulle nog passa din smak.
http://www.inet.se/produkt/1969352/m...eforce-gt-555m
Relativt snygg.
Bra prestanda som klarar de flesta spel med höga inställningar.
Stor och snabb HDD på 750gb.
Full HD upplösning (1920x1080)

15.6 tum, enligt mig den perfekta storleken på en laptop, inte för stor men heller inte för liten för film tittande.

Jag skulle köra på den om jag var du.

EDIT:
WIN 7 också


Vad är det för skillnad på windows home premium 64 bit och inte?
Citera
2012-01-13, 12:15
  #4
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmN-
Vad är det för skillnad på windows home premium 64 bit och inte?

och inte?

http://windows.microsoft.com/en-US/w...oducts/compare

där står det vad skillnaderna är.. premium används primärt till hemanvändare kort och gott. 64 bit innebär att man kan t.ex nyttja mer än 4 GB RAM

men det går inte att köra gamla 16-bitars programvara (DOS/win 3.11), däremot går 32-bitars program att köra som vanligt
Citera
2012-01-13, 12:27
  #5
Medlem
Jag hade satsat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006209, 9995 spänn hos Webhallen. GTX560M lär prestera bra mycket bättre i spel än GT555M.
Citera
2012-01-13, 12:35
  #6
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
och inte?

http://windows.microsoft.com/en-US/w...oducts/compare

där står det vad skillnaderna är.. premium används primärt till hemanvändare kort och gott. 64 bit innebär att man kan t.ex nyttja mer än 4 GB RAM

men det går inte att köra gamla 16-bitars programvara (DOS/win 3.11), däremot går 32-bitars program att köra som vanligt

Nja! Windows 7´s Home varianter (inkl. premium) är begränsade budgetversioner som saknar just flera praktiska funktioner som man helst ser i en bärbar dator..

T.ex. Kryptering av ens filer och mappar (om datorn kommer bort så kan upphittaren inte snoka bland ens privata bilder, chattloggar, mail osv.) Detta förutsätter att man INTE har autologin, Då kringgås ju krypteringen, och JA! du kan spara din kryptonyckel på t.ex. en USB-pinne (bra att ha om disken inte längre Bootar etc.)

Säkerhetskopiering till NÄTVERKSMAPP till t.ex. en utdelad mapp på ens stationära dator. (I home är man begrändad till lokal disk/USB-disk) Detta gör att man har kvar kopior av sina bilder, dokument osv. ifall datorn kommer bort!

OFFlINE FILES Har man andra datorer hemma/NAS/MediaPC som man delar filer med så kan man "ta med sig" deras utdelade nätverksfiler även när man inte är hemma!
Alla ändringar synkas sedan när man kommer hem igen!

och notera då att Windows 7 PRO är ynka 350kr dyrare än Home Premium.. Och att köpa programvara för motsvarande funktioner kostar BETYDLIGT mer än 350kr..

Tänk även på att en liten skärm är fräckt i början, sedan är den mest oergonomisk.
Så skall du använda datorn till mer än att snabbt kolla e-posten och när bussen går, då skall du skippa 13 & 14 tums skärmarna!
Obehaget att släpa med sig en lite större dator är betydligt mindre än obehaget av pytteliten bildskärm.. Gå till någon av de större eletronikladorna och prova så får du se!
Tänk då på att det är STOR skillnad på att testa en dator i 10minuter jämfört med att arbeta på den i 3-4 timmar!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2012-01-13 kl. 12:45.
Citera
2012-01-13, 12:41
  #7
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nja! Home varianterna inkl. premium) är begränsade budgetversioner som saknar just flera praktiska funktioner som man helst ser i en bärbar dator..

T.ex. Kryptering av ens filer och mappar (om datorn kommer bort så kan upphittaren inte snoka bland ens privata bilder, chattloggar, mail osv.) Detta förutsätter att man INTE har autologin, Då kringgås ju krypteringen, och JA! du kan spara din kryptonyckel på t.ex. en USB-pinne (bra att ha om disken inte längre Bootar etc.)

Säkerhetskopiering till NÄTVERKSMAPP till t.ex. en utdelad mapp på ens stationära dator. (I home är man begrändad till lokal disk/USB-disk) Detta gör att man har kvar kopior av sina bilder, dokument osv. ifall datorn kommer bort!

OFFlINE FILES Har man andra datorer hemma/NAS/MediaPC som man delar filer med så kan man "ta med sig" dessa nätverksfiler även när man inte är hemma!
Alla ändringar synkas sedan när man kommer hem igen!

och notera då att Windows 7 PRO är ynka 350kr dyrare än Home Premium.. Och att köpa programvara för motsvarande funktioner kostar BETYDLIGT mer än 350kr..


sant sant... jag tog "the easy" way och drog en snabbis typ.. :P förlåt

Och vanligast är ju att premium 64bit hänger med som du säger till laptops... väldigt sällan man kan välja något annat när man köper datorn.. uppgraderar man i efterhand kostar det (av nån helt ologisk anledning) skjortan
__________________
Senast redigerad av Sikkan 2012-01-13 kl. 12:43.
Citera
2012-01-13, 12:50
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
sant sant... jag tog "the easy" way och drog en snabbis typ.. :P förlåt

Och vanligast är ju att premium 64bit hänger med som du säger till laptops... väldigt sällan man kan välja något annat när man köper datorn.. uppgraderar man i efterhand kostar det (av nån helt ologisk anledning) skjortan

Ingen fara! Det är otroligt vanligt att man utgår från namnsättingen i ens bedöming av windowsversioner.

I elektroniklador och datorbutiker är det svårt att hitta annat än HOME.
Men i vissa fall går det om man frågar!

Och det går alltid att välja windows version om man handlar datorn från de större tillverkarnas webbplatser, tex. på Dell.se
Tyvärr väljer affärerna att köpa in home premium, troligtvis för att de inte har kompetens nog att inse skillnaden mellan home och t.ex. PRO! För priskillnaden i deras led är minimal!
Citera
2012-01-13, 13:00
  #9
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ingen fara! Det är otroligt vanligt att man utgår från namnsättingen i ens bedöming av windowsversioner.

I elektroniklador och datorbutiker är det svårt att hitta annat än HOME.
Men i vissa fall går det om man frågar!

Och det går alltid att välja windows version om man handlar datorn från de större tillverkarnas webbplatser, tex. på Dell.se
Tyvärr väljer affärerna att köpa in home premium, troligtvis för att de inte har kompetens nog att inse skillnaden mellan home och t.ex. PRO! För priskillnaden i deras led är minimal!

Jag glömmer faktiskt bort att det heter HOME Premium och PRO.. jag nämner det alltid som Premium och Pro.. :P

Men man blir såklart lätt lurad av namnet..

Ser man till tillverkare så är det väl helt enkelt att Dell och t.ex pc-konsulten bygger sina datorer från scratch, och därför är det enklare att välja OS därefter..

hade gärna sett en ASUS-byggarsida med då hade förmodligen samma möjlighet kunna erbjudas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback