• 1
  • 2
2012-01-12, 15:28
Medlem
jag har en katt som i går kväll kom in o var helt apatisk, gick sedan ut genom kattluckan ojag har sedan dess inte sett han. letat överallt.
jag är rädd att han har fått i sig något skit, har för mig att katter då söker sig undan,
någon som vet hur långt dom kan går.
verkar ju korkat att han inte bara la sig nere i källaren, där vi har filtar bla,
rädd att han ligger någonstans o plågas!!
Citera
2012-01-12, 15:32
Medlem
Nylonarns avatar
han kanske vet att hans tid är kommen och därför gått o lagt sig någonstans där han får vara ifred i sin sista tid. Men håller med om att han borde lagt sig på filtarna.
Citera
2012-01-12, 15:38
Medlem
Den romantiska föreställningen om att katter "vet när det är dags" är väldigt tragisk.

Katten kanske är sjuk, och lider svårt, men att de ska ha någonslags filosofisk uppfattning om döden är för mycket att begära. Eftersom katter är små rovdjur som riskerar livet varje dag gömmer de sig om de är skadade eller sjuka. Detta för att undvika att bli dödade medans de väntar på att skadan ska läka eller sjukdomen försvinna. Det är en överlevnadsreflex, inte någonslags buddhistisk vishet.

Katter kan gå flera mil, men om din katt är förgiftad, sjuk eller skadad kommer den nog inte så långt.
Leta i närområdet, hoppas på det bästa. Tyvärr skulle du nog inte släppt ut katten när du märkte att den var dålig, jag beklagar verkligen.
Citera
2012-01-12, 15:46
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpso1234
jag har en katt som i går kväll kom in o var helt apatisk, gick sedan ut genom kattluckan ojag har sedan dess inte sett han. letat överallt.
jag är rädd att han har fått i sig något skit, har för mig att katter då söker sig undan,
någon som vet hur långt dom kan går.
verkar ju korkat att han inte bara la sig nere i källaren, där vi har filtar bla,
rädd att han ligger någonstans o plågas!!

Räcker med att de mår dåligt eller är sjuka, behöver inte vara jättedöende. Eller så blev han bara kåt? Känner igen det där beteende hos de flesta hanar.
Citera
2012-01-12, 15:56
Medlem
Det verkar lite märkligt att han skulle gå ut om han var döende, eftersom dom då söker skydd och trygghet och det får han ju bäst hemma antar jag.
Kanske om han är förvirrad på något sätt av nån anledning.
Han kanske har varit i slagsmål med nån katt och var lite spak av det?
Är du säker på att han gick ut/eller att han inte kommit hem igen och gömt sig nånstans? Kanske dum fråga men jag försöker förtvivlat komma på nåt.
Citera
2012-01-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Den romantiska föreställningen om att katter "vet när det är dags" är väldigt tragisk.

Katten kanske är sjuk, och lider svårt, men att de ska ha någonslags filosofisk uppfattning om döden är för mycket att begära. Eftersom katter är små rovdjur som riskerar livet varje dag gömmer de sig om de är skadade eller sjuka. Detta för att undvika att bli dödade medans de väntar på att skadan ska läka eller sjukdomen försvinna. Det är en överlevnadsreflex, inte någonslags buddhistisk vishet.

Katter kan gå flera mil, men om din katt är förgiftad, sjuk eller skadad kommer den nog inte så långt.
Leta i närområdet, hoppas på det bästa. Tyvärr skulle du nog inte släppt ut katten när du märkte att den var dålig, jag beklagar verkligen.
Jag trodde att han "bara" skulle ner i källaren o lägga sig igen tyvär så hade jag fel
Citera
2012-01-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmeline
Det verkar lite märkligt att han skulle gå ut om han var döende, eftersom dom då söker skydd och trygghet och det får han ju bäst hemma antar jag.
Kanske om han är förvirrad på något sätt av nån anledning.
Han kanske har varit i slagsmål med nån katt och var lite spak av det?
Är du säker på att han gick ut/eller att han inte kommit hem igen och gömt sig nånstans? Kanske dum fråga men jag försöker förtvivlat komma på nåt.

nej han finns ingenstans i huset,
problemet är att han var så apatisk i går o sedan bara försvann
Citera
2012-01-12, 16:46
Medlem
HappyHours avatar
Som tidigare sagt, katter går bara iväg för att dö ifall dom är sjuka eller skadade, inte för att dom känner på sig att döden kommer. Har själv haft en katt som dött av ålder, somnade in på sängen.

Lider med dig förresten, alltid tragiskt när det händer något med ens husdjur. Hoppas på det bästa.
Citera
2012-01-12, 18:07
Medlem
oblivioners avatar
är han döende så går han nog inte så långt eftersom han är just döende. min katt var bara allmänt seg och gömde sig tills hon somnade in.inte särskilt taggad på att gå just då.

kolla på ställen den inte brukar vara, så var det med min iaf
Citera
2012-01-12, 18:31
Medlem
Exaktes avatar
Min katt dog för ett par veckor sedan på ett liknande sätt. Tyckte att han uppförde sig lite konstigt och var lite frånvarande och slö, men han hade ätit och druckit som vanligt tidigare samma dag så jag trodde inte att det var något allvarligt. Han gick sedan ner i källaren och när jag ner för att titta till honom en kvart senare var han död, liggandes på en madrass i sovställning.

Har fortfarande svårt att hitta någon bra förklaring till det som hände. Några idéer?
Citera
2012-01-12, 18:37
Medlem
Tratts avatar
Min katt var skadad så allvarligt att vi behövde avlida den (påkörd). Men han lyckades ta sig in i huset och la sig i min knä blodig och haltandes.

Kanske inte samma sak eftersom min inte var sjuk.
Citera
2012-01-12, 18:48
Moderator
Tystnads avatar
Dom går och gömmer sig som en form av nedärvd skydd mot rovdjur.
Inte ovanligt dom gömmer sig i tex krypgrunden ,under altanen etc på ett hus och sedan upptäcks detta när det börjar lukta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in