2012-01-12, 19:36
Medlem
soffilinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Den romantiska föreställningen om att katter "vet när det är dags" är väldigt tragisk.

Katten kanske är sjuk, och lider svårt, men att de ska ha någonslags filosofisk uppfattning om döden är för mycket att begära. Eftersom katter är små rovdjur som riskerar livet varje dag gömmer de sig om de är skadade eller sjuka. Detta för att undvika att bli dödade medans de väntar på att skadan ska läka eller sjukdomen försvinna. Det är en överlevnadsreflex, inte någonslags buddhistisk vishet.

Katter kan gå flera mil, men om din katt är förgiftad, sjuk eller skadad kommer den nog inte så långt.
Leta i närområdet, hoppas på det bästa. Tyvärr skulle du nog inte släppt ut katten när du märkte att den var dålig, jag beklagar verkligen.

håller helt med dej! många människor vill fullkomligt förmänskilga djurens beteende. djur är inte så komplexa som oss människor, dom lever på instinkt och inte på känslor och resonemang.
Citera
2012-01-12, 19:40
Medlem
yPcyoto-09s avatar
Jag tror att de går och gömmer sig någonstans när tiden är inne.
Citera
2012-01-12, 21:35
Medlem
DoctorPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Min katt dog för ett par veckor sedan på ett liknande sätt. Tyckte att han uppförde sig lite konstigt och var lite frånvarande och slö, men han hade ätit och druckit som vanligt tidigare samma dag så jag trodde inte att det var något allvarligt. Han gick sedan ner i källaren och när jag ner för att titta till honom en kvart senare var han död, liggandes på en madrass i sovställning.

Har fortfarande svårt att hitta någon bra förklaring till det som hände. Några idéer?

Fyfan så vackert på något sätt, att den känner på sig det och lägger sig bekvämt som vanligt...
Hur gammal var din katt är ju bra information först och främst.
Katter brukar känna på sig när de kommer dö vad jag har hört, vissa tar även livet av sig när de känner att de behöver/vill/ska dö genom att helt enkelt sluta äta och dricka för att sedan lägga sig ute i en skogsdunge eller på en trygg plats ute för att sedan somna in.
Var din katt en inne/utekatt?
Citera
2012-01-12, 22:48
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorP
Var din katt en inne/utekatt?

Ja vad tror du när han skrev att han hade en katt lucka?
Citera
2012-01-12, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Smith
Ja vad tror du när han skrev att han hade en katt lucka?

Exakte skrev inte att katten hade en kattlucka

Men det gjorde TS där emot
Citera
2012-01-12, 23:12
Medlem
benedikt.bandits avatar
Bland flockdjur så tror jag att det är vanligt bland svaga och sjuka individer att lämna gruppen för att inte belasta/infektera den, men katter är ju inte av naturen flockdjur (förutom lejon), så här tror jag att det är som andra har skrivit att de försöker gömma sig från fara när de är svaga.

Edit: Och nu menar jag inte att ex. hundar tänker "Åh nu är jag sjuk, bäst jag sticker så jag inte smittar familjen", utan att det är evolutionärt. Grupper med massa sjuka hangarounds överlevde inte lika lätt, precis som skadade katter som låg och läkte mitt på en åker inte heller gjorde det.
Senast redigerad av benedikt.bandit 2012-01-12 kl. 23:19.
Citera
2012-01-12, 23:14
Medlem
Vad var det för kattras?
Citera
2012-01-12, 23:25
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Den romantiska föreställningen om att katter "vet när det är dags" är väldigt tragisk.

Fast det stämmer att katter ofta går undan när de är sjuka och döende. De går och lägger sig nånstans och kurar ihop sig
Citera
2012-01-12, 23:30
Medlem
Vänlighetens avatar
Katten vill "hem" när den ska dö. Grannens katt släpade sig hem över 500 meter efter att ha blivit överkörd av bil och krossat bakben och höft. Fick en spruta efter tre minuter, somnade in lugnt.
Citera
2012-01-12, 23:31
Medlem
har katten spunnit mycket på senaste?

Citat:
Katten spinner

Den vanligaste orsaken till att katten spinner är att den är nöjd med tillvaron. Spinnandet är ett sätt för katten att uttrycka sitt behov av social kontakt med sin ägare, men det kan också vara en del av kommunikationen mellan en katthona och hennes ungar.
Men en katt spinner inte enbart när den är nöjd och belåten, utan även döende katter kan spinna. Då har spinnandet en lugnande effekt på dem själva
Citera
2012-01-13, 00:29
Bannlyst
Hoppas du hittar den

Är den gammal? Vad får dig att tro att den har gått och dött nånstans. Vad menar du med apatisk egentligen... Den bara kom in och sen stack igen?
Beskriv tydligare hur katten uppträdde sist du såg den så ska Dr. KattPsykolg hjälpa dig
Citera
2012-01-13, 09:55
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Katten kanske är sjuk, och lider svårt, men att de ska ha någonslags filosofisk uppfattning om döden är för mycket att begära. Eftersom katter är små rovdjur som riskerar livet varje dag gömmer de sig om de är skadade eller sjuka. Detta för att undvika att bli dödade medans de väntar på att skadan ska läka eller sjukdomen försvinna. Det är en överlevnadsreflex, inte någonslags buddhistisk vishet.

Katter kan gå flera mil, men om din katt är förgiftad, sjuk eller skadad kommer den nog inte så långt.
Leta i närområdet, hoppas på det bästa. Tyvärr skulle du nog inte släppt ut katten när du märkte att den var dålig, jag beklagar verkligen.
Trust me, de vet, och det syns. Det gäller katter, hundar och hästar. Jag har har inte haft ett enda djur som inte det har varit tydligt att döden är intågande. De tecken som är tydligast är ögonen, de blir lite glasartade och apatiska.

Vad gäller var katten väljer att dö är olika. Den av mina katter som blev äldst lade sig helt sonika på köksoffan brevid oss och dog. Min hund som var sjuk och det bara var en tidsfråga lade sig på gårdsplanen och blickade ut över sitt revir. Han låg där tills vet kom och trotjänaravlivade honom.

Om vi enkelt kan se att de är döende så kan de enkelt känna att de är det. Det är inget filosofiskt alls över det hela utan bara life, instinkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in