Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Den romantiska föreställningen om att katter "vet när det är dags" är väldigt tragisk.
Katten kanske är sjuk, och lider svårt, men att de ska ha någonslags filosofisk uppfattning om döden är för mycket att begära. Eftersom katter är små rovdjur som riskerar livet varje dag gömmer de sig om de är skadade eller sjuka. Detta för att undvika att bli dödade medans de väntar på att skadan ska läka eller sjukdomen försvinna. Det är en överlevnadsreflex, inte någonslags buddhistisk vishet.
Katter kan gå flera mil, men om din katt är förgiftad, sjuk eller skadad kommer den nog inte så långt.
Leta i närområdet, hoppas på det bästa. Tyvärr skulle du nog inte släppt ut katten när du märkte att den var dålig, jag beklagar verkligen.
Trust me, de vet, och det syns. Det gäller katter, hundar och hästar. Jag har har inte haft ett enda djur som inte det har varit tydligt att döden är intågande. De tecken som är tydligast är ögonen, de blir lite glasartade och apatiska.
Vad gäller var katten väljer att dö är olika. Den av mina katter som blev äldst lade sig helt sonika på köksoffan brevid oss och dog. Min hund som var sjuk och det bara var en tidsfråga lade sig på gårdsplanen och blickade ut över sitt revir. Han låg där tills vet kom och trotjänaravlivade honom.
Om vi enkelt kan se att de är döende så kan de enkelt känna att de är det. Det är inget filosofiskt alls över det hela utan bara life, instinkter.