2024-12-18, 19:03
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Andra upplagan av Riyadh Season World Masters of Snooker startar idag. Ska tydligen gå att se gratis på DAZN så man får väl se till att skapa konto där nu.

På Twitch.tv går den att se utan konto.
Citera
2024-12-24, 17:48
Avslutad
Jag har en fråga om snooker.

Låt oss säga att jag sätter en röd boll, och därefter en rosa boll. Min vita boll hamnar på den pricken av bordet där den rosa bollen stod uppställd. Var placeras den rosa bollen då? Den kan ju inte placeras på den punkten den skall stå på eftersom min vita boll redan står där?

Och vad betyder century? Är det att man gör 100 poäng på raken? Är maximum brake på 147 bättre än ett century?

Och vad betyder en frame?
Citera
2024-12-24, 19:29
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag har en fråga om snooker.

Låt oss säga att jag sätter en röd boll, och därefter en rosa boll. Min vita boll hamnar på den pricken av bordet där den rosa bollen stod uppställd. Var placeras den rosa bollen då? Den kan ju inte placeras på den punkten den skall stå på eftersom min vita boll redan står där?

Och vad betyder century? Är det att man gör 100 poäng på raken? Är maximum brake på 147 bättre än ett century?

Och vad betyder en frame?

Rosa hamnar så nära sin prick som möjligt närmast svart om det inte finns en ledig prick för då hamnar den där.

Century är som du säger hundra poäng i obruten följd. Maximum är en dröm för snookerspelare och har ingen mer betydelse än att det just är så många poäng som är möjliga att göra. Framet är sedan länge vunnet (räcker oftast med cirka 75 poäng för att i praktiken vinna framet.)

Ett frame är som ett set i tennis.
Citera
2024-12-24, 19:44
Moderator
Morfar-52s avatar
Någon som vet varför det bara fanns en kratta i Saudi-turneringen? Spelare famlade hela tiden efter krattan som inte fanns, såg onödigt ut.
Citera
2024-12-24, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Rosa hamnar så nära sin prick som möjligt närmast svart om det inte finns en ledig prick för då hamnar den där.

Century är som du säger hundra poäng i obruten följd. Maximum är en dröm för snookerspelare och har ingen mer betydelse än att det just är så många poäng som är möjliga att göra. Framet är sedan länge vunnet (räcker oftast med cirka 75 poäng för att i praktiken vinna framet.)

Ett frame är som ett set i tennis.
Så då hamnar den precis bakom den vita bollen närmare den svarta bollen i sin prick? Om det finns en ledig prick där den blåa bollen brukar ligga, läggs inte den rosa bollen där då? Brukar spela flash snooker och då hamnade jag i en sådan situation där rosa bollen lades där den blåa bollen brukar ligga, eftersom min vita låg exakt på den rosa pricken.
Citera
2024-12-25, 02:50
Medlem
liddens avatar
Citat:
Så då hamnar den precis bakom den vita bollen närmare den svarta bollen i sin prick? Om det finns en ledig prick där den blåa bollen brukar ligga, läggs inte den rosa bollen där då?

Om det finns lediga prickar så läggs bollen på den lediga prick där den boll som ger mest poäng startar, finns ingen ledig så läggs bollen bakom sin egna prick så nära sin egen prick som möjligt utan att nudda någon boll. Den ska alltså placeras på mittlinjen eller paralellt med mittlinjen för gul/grön.
Citera
2024-12-25, 03:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Om det finns lediga prickar så läggs bollen på den lediga prick där den boll som ger mest poäng startar, finns ingen ledig så läggs bollen bakom sin egna prick så nära sin egen prick som möjligt utan att nudda någon boll. Den ska alltså placeras på mittlinjen eller paralellt med mittlinjen för gul/grön.
Du säger att den placeras bakom sin egna prick. Vad händer om flera röda bollar helt täcker linjen mellan den svarta bollen och den rosa pricken? Var lägga den rosa bollen då?
Citera
2024-12-25, 11:44
Medlem
liddens avatar
Citat:
Vad händer om flera röda bollar helt täcker linjen mellan den svarta bollen och den rosa pricken? Var lägga den rosa bollen då?

Man fortsätter till vallen, vad som händer om det fortfarande inte finns plats vet jag inte.
Citera
2024-12-25, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Man fortsätter till vallen, vad som händer om det fortfarande inte finns plats vet jag inte.
Alltså vallen bakom den svarta?

Har googlat lite och det verkar som att man fortsätter uppåt mot den andra vallen (där grön gul brun) bollarna ligger
Citera
2024-12-25, 13:36
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Så då hamnar den precis bakom den vita bollen närmare den svarta bollen i sin prick? Om det finns en ledig prick där den blåa bollen brukar ligga, läggs inte den rosa bollen där då? Brukar spela flash snooker och då hamnade jag i en sådan situation där rosa bollen lades där den blåa bollen brukar ligga, eftersom min vita låg exakt på den rosa pricken.

Ja, det var väl det jag skrev: Om det finns en ledig prick hamnar rosa där, annars närmast sin egen från svart sett.

Ska förtydliga också att ett century (hundraserie på svenska) är 100 poäng eller mer i obruten följd.

147 är en maximal hundraserie. 🙂
Citera
2024-12-25, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ja, det var väl det jag skrev: Om det finns en ledig prick hamnar rosa där, annars närmast sin egen från svart sett.

Ska förtydliga också att ett century (hundraserie på svenska) är 100 poäng eller mer i obruten följd.

147 är en maximal hundraserie. 🙂
Och vad händer om alla prickar är upptagna, samt att röda bollarna ockuperar från den rosa pricken ner till vallen bakom den svarta? Var placeras den rosa bollen då?
Citera
2024-12-25, 15:24
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Och vad händer om alla prickar är upptagna, samt att röda bollarna ockuperar från den rosa pricken ner till vallen bakom den svarta? Var placeras den rosa bollen då?

Lösenordet är "närmast sin egen prick i rak linje från svart". Så jag skulle säga att den då hamnar närmast sin egen prick men mot den blå sidan, om du förstår vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in