2018-05-14, 10:15
Medlem
TilleyHats avatar
Thailands snookerlegendar och den som var injektionen till Asiens uppsving inom snookern, James Wattana, ser ut att inte ställa upp i Q-School för en plats på proffstouren. Hans wild card går ut nu och om han ska fortsätta som proffs så får han förlita sig på ytterligare ett wild card från Worldsnooker.

En som precis klarade sig kvar på topp 64 är Alan McManus - om jag nu ska prata om gamla kämpar - som behöver ha en bra säsong nästa år om han ska bli kvar på touren.

Jimmy White har wild card även nästa säsong. Hur det blir säsongen därefter får vi se, men så som han har spelat de senaste åren tror jag inte han hänger kvar av egen kraft. Någon som ser Jimmy ställa upp i Q-School om ett år?
Citera
2018-05-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om ett par dagar startar kval-skolan för nästa snookersäsong. En svensk är tydligen med. Belan Sharif heter han och är en ung spelare på drygt 20 år. Vet någon mer om honom och vad han kan förväntas hitta på i kvalet?

Han torskade SM-finalen för två år sen när jag var och kollade. Men Kim Hartman talade väl om honom och om några andra unga adepter som han har hand om som coach för ungdomsteamet. Kim är nog den med bäst förutsättningar att svara på frågan, men jag vet inte om han läser här.

Men det lär nog dröja innan det dyker upp någon svensk med kapacitet att gå igenom Q-school. Men rätt vad det är lär det väl dyka upp en Borg, man vet aldrig!
Citera
2018-05-14, 13:21
Medlem
TilleyHats avatar
Belan Sharif var på vippen att slå ut sin femtonårige motståndare, Sean Maddocks, som i början av året slog O'Sullivans rekord som den yngste som gjort en 147-serie i tävlingssammanhang. Svensken ledde med 3-0 men förlorade till slut med 4-3.
Citera
2018-05-18, 17:56
Medlem
TilleyHats avatar
Lite kuriosa så här efter VM: Mark Williams håller nu faktiskt två VM-titlar samtidigt - Six Red World Championships samt "stora" VM.

Från kvalskolan kan jag notera att en av favoriterna Jamie Cope är utslagen medan däremot Reanne Evans fortfarande är kvar efter tre rundor. Gamle ex-proffset Barry Pinches är kvar i kvalet och passade på att slå ut sin 17-årige son i en av omgångarna men möter Sam Baird i rond 4. Kan bli svettigt för Pinches. Publikfavoriten Dechawat Poomjaeng är vidare till omgång 4.

För att få en tourplats så ska man vinna rond 4, rond 5 samt kvartsfinalen. De fyra som når semifinal är alltså klara för nästa säsongs proffstour.
Citera
2018-05-19, 16:34
Medlem
3 av de 4 "kvartsfinalerna" i Q School 1 är nu färdigspelade. Det har verkligen inte varit några stora överraskningar hittills. Sam Baird, Hammad Miah och Sam Craigie behåller sina platser på protouren. Om man går efter proffsrankingen vid säsongens slut (efter VM) så är de rankade som #2, #4 och #6 bland de spelarna som måste kvala sig kvar via Q-School.

#7, Jak Jones spelar om den fjärde platsen mot Jordan Brown, som även han har varit professionell under en kort period tidigare i karriären.
Citera
2018-05-22, 21:07
Medlem
Samtidigt som Q-School 2 pågår för fullt så har den preliminära tävlingskalendern för den kommande säsongen släppts.

http://www.worldsnooker.com/2018-19-provisional-calendar/

Den stora nyheten är naturligtvis challengetouren som ser ut att bestå av 10 turneringar som kommer spelas på olika platser i Europa, i samband med olika proffsturneringar/kval. Som jag har förstått det kvalificerar man sig till challengetouren (åtminstone till den första säsongen) genom att vara topp-64 (borträknat de 12 som tar plats på proffstouren) på Q-Schools "Order of Merit" som bygger på samtliga tre Q-School-event som spelas nu i maj.

I övrigt så är kalendern ganska lik den vi sett under de två senaste säsongerna, men det finns ett antal förändringar.

- Riga Masters har senarelagts med ungefär en månad, precis som säsongsstarten för de allra flesta spelarna. Det är nu nästan två månader mellan VM-finalen och de första kvalmatcherna till rankingturneringarna. Jag tycker det känns rimligt!

- Några av de kinesiska turneringarna under hösten har bytt plats med varandra, men så brukar det ju vara. International Championship och Champion of Champions ligger dock fortfarande alldeles för nära varandra med tanke på tidsskillnaden, men i övrigt ser den biten helt okej ut.

- På vårsidan har också turneringar flyttat runt och bytt plats med varandra, men den stora nyheten är rankingturneringen "Tour Championship" som blir en fortsättning/tillägg till World Grand Prix och Players Championship. Endast topp-8 på ettårsrankingen får delta. Jag läste tidigare om att matcherna ska spelas över längre distans än i vanliga rankingturneringar, men jag hittar inte den infon nu.
Citera
2018-05-25, 17:36
Medlem
WPBSA stänger av Yu Delu, Cao Yupeng och David John med omedelbar verkan, eftersom alla tre utreds för matchfixning. Det har länge ryktats om att flera av de asiatiska spelarna sysslar med sådant. Yupeng och Delu är två av spelarna som det skrivits om på bla. Twitter. (Vilket jag tog upp här i tråden kring jul.) David John har inte vunnit många matcher som professionell, och han lär vi inte få se något mer av.

https://www.wpbsa.com/wpbsa-statement-yu-delu-cao-yupeng/
http://www.worldsnooker.com/wpbsa-statement-david-john/

______

Roligare är det att Zhao Xintong lyckades försvara sin plats på protouren i Q-School 2 idag. Han besegrade Poomjaeng i sista matchen, thailändaren har nu fallit på det sista hindret i både Q-Shool 1 och 2. Tredje gången gillt för den tidigare Cruciblespelaren?

I övrigt tycker jag inte de andra spelarna som kvalat in/försvarat sin plats idag känns särskilt intressanta.
Citera
2018-05-25, 18:17
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
WPBSA stänger av Yu Delu, Cao Yupeng och David John med omedelbar verkan, eftersom alla tre utreds för matchfixning. ... David John har inte vunnit många matcher som professionell, och han lär vi inte få se något mer av.

Måste man inte vara tillräckligt bra för att förväntas vinna matcher för att kunna "fixa" dem?
Citera
2018-05-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Måste man inte vara tillräckligt bra för att förväntas vinna matcher för att kunna "fixa" dem?
Det är inte alltid slutresultatet man fixar. Leo Fernandez blev tex. avstängd i 15 månader för att han gjorde "första foulen" i en VM-kvalmatch. (Några vänner till honom satsade pengar på det, tydligen upptäcktes det på en gång eftersom det är väldigt få som spelar på sådant, särskilt i den typen av match.) Det går verkligen att spela på det mesta.

Jag har naturligtvis ingen aning om vad David John har gjort.
Citera
2018-05-26, 13:30
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
WPBSA stänger av Yu Delu, Cao Yupeng och David John med omedelbar verkan, eftersom alla tre utreds för matchfixning. Det har länge ryktats om att flera av de asiatiska spelarna sysslar med sådant. Yupeng och Delu är två av spelarna som det skrivits om på bla. Twitter. (Vilket jag tog upp här i tråden kring jul.) David John har inte vunnit många matcher som professionell, och han lär vi inte få se något mer av.

https://www.wpbsa.com/wpbsa-statement-yu-delu-cao-yupeng/
http://www.worldsnooker.com/wpbsa-statement-david-john/

______

Roligare är det att Zhao Xintong lyckades försvara sin plats på protouren i Q-School 2 idag. Han besegrade Poomjaeng i sista matchen, thailändaren har nu fallit på det sista hindret i både Q-Shool 1 och 2. Tredje gången gillt för den tidigare Cruciblespelaren?

I övrigt tycker jag inte de andra spelarna som kvalat in/försvarat sin plats idag känns särskilt intressanta.

Två amatörer gick vidare från Q-School 2.

Event 3 har börjat och det kanske är dags för Poomjaeng som sagt och kanske också Cope och Maddox. Den sistnämnde vore lite mer intressant. Har inte sett om svensken är med i tredje flighten.

Är det några andra som tar de avstängda spelarnas platser på proffstouren?
Senast redigerad av TilleyHat 2018-05-26 kl. 13:33.
Citera
2018-05-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Är det några andra som tar de avstängda spelarnas platser på proffstouren?
Knappast så länge de bara är avstängda pga. de pågående utredningarna. Vi får se hur det utvecklar sig.

Tyvärr ska vi nog inte förvånas om ytterligare ett antal spelare blir avstängda framöver.
Citera
2018-05-31, 09:56
Medlem
TilleyHats avatar
Q-School 3 är inne på sluttampen med två matcher kvar att vinna för de fyra som vill komma in på World Snooker Tour och vi kan redan nu konstatera att minst två av dessa fyra kommer att vara nya proffs. En som fortfarande har chansen är Andy Hicks, som för ett tjugotal år sedan förekom så långt framme som semifinaler i såväl VM, UK Championships som Masters.

Bara fyra av de kvarvarande tolv spelarna i Q-School 3 är proffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in