Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 23:01
  #7225
Medlem
TilleyHats avatar
För att följa upp föregående inlägg så vann Peter Lines senior-VM efter 4-0 mot John Parrott i finalen. Då vet vi det och kan gå vidare till viktigare turneringar exempelvis China Open och verkliga VM!
Citera
2017-03-25, 18:13
  #7226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
För att följa upp föregående inlägg så vann Peter Lines senior-VM efter 4-0 mot John Parrott i finalen. Då vet vi det och kan gå vidare till viktigare turneringar exempelvis China Open och verkliga VM!
Inför China Open kan vi konstatera att det bara är en spelare som riskerar att åka ur topp-16 under turneringen. (Så ja, O'Sullivan och många andra är helt säkra nu.) Ryan Day som ligger på den sextonde platsen lyckades däremot inte kvala in till huvudturneringen i Kina och får helt förlita sig på övriga spelares resultat i turneringen. Dessa resultat måste gå Days väg:

Perry eller Gould får inte nå semifinalerna eller längre. Gilbert, King eller Walden får inte spela final eller vinna densamma. Holt, Williams, McManus eller Maguire får inte vinna turneringen. Om flera av resultaten går emot Day kan vi återkomma senare till vem som kniper den sista direktplatsen till VM.

(Nej, jag har inte räknat ut allt det här själv. Worldsnookers hemsida hade en fin artikel.)


________

Spelschemat för nästa säsong börjar mer och mer ta form: http://www.worldsnooker.com/wp-conte...e-calendar.pdf

Inte så stora skillnader om man jämför med den pågående säsongen. International Championship och Indian Open ser ut att flyttas så att den förstnämnda avgörs redan i juli och Indian Open i september.

World Cup eller lag-VM som vi kallar turneringen, verkar avgöras vartannat år och spelas alltså nu i sommar igen. Dessutom är det dags för World Games igen nu i sommar. (Ett slags låtsas-OS för sporter som inte har OS-status.) För fyra år sedan i förra World Games deltog bla. spelare som Joe Perry, Aditya Mehta, Dechawat Poomjaeng, Liang Wenbo och Nigel Bond.
Citera
2017-03-29, 21:54
  #7227
Medlem
TilleyHats avatar
China Open har börjat och några av de mest uppseendeväckande resultaten är väl att Ronnie O'Sullivan åkte ut i omgång 2 mot Mark Joyce och att Hossein Vafaei har vunnit två tuffa matcher mot Joe Perry och Ben Woollaston.

En annan som bör vara ganska nöjd med resultaten hittills är Ryan Day som sitter utanför och hoppas på att bli kvar på sin topp-16-placering. Flera av hans konkurrenter är redan ute så det ser väldigt ljust ut för honom.
Citera
2017-03-30, 17:17
  #7228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
China Open har börjat och några av de mest uppseendeväckande resultaten är väl att Ronnie O'Sullivan åkte ut i omgång 2 mot Mark Joyce och att Hossein Vafaei har vunnit två tuffa matcher mot Joe Perry och Ben Woollaston.

En annan som bör vara ganska nöjd med resultaten hittills är Ryan Day som sitter utanför och hoppas på att bli kvar på sin topp-16-placering. Flera av hans konkurrenter är redan ute så det ser väldigt ljust ut för honom.
Det börjar onekligen se rätt ljust ut för Ryan Day. Både Williams och Maguire är visserligen klara för kvartsfinal, men det krävs turneringsseger från någon av dessa herrar för att peta bort Day från sextondeplatsen.

Vafaei vann ytterligare en match, nu mot McLeod med 5-3. Blir dock tufft mot Trump imorgon, Judd är i bra form sägs det. (Gjorde förövrigt 147 idag.)

Allt eftersom toppspelarna börjar falla ifrån i Kina börjar VM-stegen ta form:

Första kvarten:
1. Selby
16.
9. Robertson
8. Fu

Andra kvarten: (Här kommer O'Sullivan spela som #12 eller #13. och Ding/Murphy kommer vara #4 och #5)
5.
12.
13.
4.
_

Tredje kvarten:
3. Bingham
14.
11.
6. Higgins

Fjärde kvarten:
7. Hawkins
10.
15.
2. Trump

Som vanligt spelar alla seedade i första omgången mot någon av kvalspelarna, men redan i andra omgången kan det bli riktiga toppmatcher. Förutsatt att alla favoriter vinner i början av VM kommer O'Sullivan stöta på Murphy/Ding i andra omgången och den andra av dessa i kvartsfinalen. Vi ser också att Selby-O'Sullivan eller en finalrepris med Selby-Ding inte är möjlig i år. Däremot möjliga semifinaler.

Undre halvan betydligt tunnare än övre tycker jag. Selby, Fu, Murphy, Ding och O'Sullivan är de stora namnen på övre, medan Trump är favorit på nedre framför spelare som Higgins, Bingham och Hawkins.
Citera
2017-03-30, 22:12
  #7229
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det börjar onekligen se rätt ljust ut för Ryan Day. Både Williams och Maguire är visserligen klara för kvartsfinal, men det krävs turneringsseger från någon av dessa herrar för att peta bort Day från sextondeplatsen.

Vafaei vann ytterligare en match, nu mot McLeod med 5-3. Blir dock tufft mot Trump imorgon, Judd är i bra form sägs det. (Gjorde förövrigt 147 idag.)

Allt eftersom toppspelarna börjar falla ifrån i Kina börjar VM-stegen ta form:

Första kvarten:
1. Selby
16.
9. Robertson
8. Fu

Andra kvarten: (Här kommer O'Sullivan spela som #12 eller #13. och Ding/Murphy kommer vara #4 och #5)
5.
12.
13.
4.
_

Tredje kvarten:
3. Bingham
14.
11.
6. Higgins

Fjärde kvarten:
7. Hawkins
10.
15.
2. Trump

Som vanligt spelar alla seedade i första omgången mot någon av kvalspelarna, men redan i andra omgången kan det bli riktiga toppmatcher. Förutsatt att alla favoriter vinner i början av VM kommer O'Sullivan stöta på Murphy/Ding i andra omgången och den andra av dessa i kvartsfinalen. Vi ser också att Selby-O'Sullivan eller en finalrepris med Selby-Ding inte är möjlig i år. Däremot möjliga semifinaler.

Undre halvan betydligt tunnare än övre tycker jag. Selby, Fu, Murphy, Ding och O'Sullivan är de stora namnen på övre, medan Trump är favorit på nedre framför spelare som Higgins, Bingham och Hawkins.

Man känner verkligen att pulsen går upp lite när man tänker på att VM börjar snart. Underbart! Men först ska China Open spelas färdig och nu hoppas jag att Williams vinner och snyter Day på sista VM-platsen.
Citera
2017-03-31, 11:59
  #7230
Medlem
TilleyHats avatar
Ojdå, både Vafaei och Williams ångar på och möts nu i semifinalen av China Open. Vafaeis första medan Williams har gjort några fler...
Citera
2017-03-31, 15:58
  #7231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ojdå, både Vafaei och Williams ångar på och möts nu i semifinalen av China Open. Vafaeis första medan Williams har gjort några fler...
Jag har inte sett Vafaei spela i denna turnering, men jag har förstått att han ska ha rätt stor potential, åtminstone offensivt. Gör man två centuries i en match visar det ju åtminstone att man behärskar den delen av spelet.

Kyren Wilson slog precis ut Ding i kvartsfinalen, däremot ser Selby ut att ta sig semifinal som enda riktigt stora namn. (Okej, Williams är ett stort namn men inte spelmässigt idag.) 4-1 mot Maguire tror jag inte Selby tappar.


Jag hoppas nog faktiskt på Vafaei i semifinalen mot Williams. Dels skulle det vara rätt kul med en iranier i final, dessutom ligger Vafaei precis på gränsen för att sluta topp-64 på rankingen. Han kommer med stor sannolikhet behålla en plats på touren till nästa säsong, men om han inte är topp-64 mister han alla poäng han spelat in och måste börja om från 0 igen. Jag tycker hans resultat tydligt visar att han är nog bra för att spela på touren, men han har ju fått avstå många turneringar pga. visumproblem.
Citera
2017-03-31, 16:35
  #7232
Medlem
någon mer som har problem med eurosport player?
Citera
2017-03-31, 19:13
  #7233
Medlem
pettachis avatar
Får trösta mig med snooker.
Är rejält förkyld för andra gången på en månad och cyklingen ligger nere.
Är också rejält nere, kvinnan i mitt liv har ljugit och lekt med mig, fy fan så oärlig!
Kollar lite reprisen av China Open på Eurosport nu.
Citera
2017-03-31, 21:05
  #7234
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettachi
Får trösta mig med snooker.
Är rejält förkyld för andra gången på en månad och cyklingen ligger nere.
Är också rejält nere, kvinnan i mitt liv har ljugit och lekt med mig, fy fan så oärlig!
Kollar lite reprisen av China Open på Eurosport nu.

Tråkigt att höra!
Citera
2017-04-01, 00:15
  #7235
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettachi
Får trösta mig med snooker.
Är rejält förkyld för andra gången på en månad och cyklingen ligger nere.
Är också rejält nere, kvinnan i mitt liv har ljugit och lekt med mig, fy fan så oärlig!
Kollar lite reprisen av China Open på Eurosport nu.
Trista besked, lite tröst då med med vårklassiker från Belgien och kösport från Österland.
För övrigt så håller jag också minst 1 tumme för prinsen av Wales som är miltals roligare att kika på än Day i Sheffield.
Iranierns seger var oväntad, såg bara sista frame men att slå Trump är ingen barnlek.
Citera
2017-04-01, 10:21
  #7236
Medlem
Sagan för Vafaei tog slut i den här turneringen i alla fall. Förlust med 1-6 mot Mark Williams som därmed fortfarande har chansen på topp-16 inför VM. Drygt 6 år sedan Williams vann en rankingturnering sist.

Jag såg lite från de första framen, det Vafaei inte riktigt får till är köbollstempot. Goda intentioner både i det defensiva och offensiva spelet. Viktiga erfarenheter för framtiden att få spela TV-matcher mot bra motstånd och att dessutom besegra spelare som Trump och Perry.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback