Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-11, 10:49
  #1
Medlem
Tja!

Om ungefär 6 månader är jag klar med gymnasiet och tänker direkt läsa i universitet, och då tänkte jag att en bärbar dator hade passat perfekt för anteckna i föreläsningar och kunna använda den som en bra studiemedel.

Jag behöver inte Macbook air:en nu direkt, men det hade varit jävligt kul och ha en nu så jag är tveksam om jag borde vänta tills uppgraderingen, eller köpa den nu.

Jag vet att uppgraderingen troligtvis kommer vara mer prisvärd och kraftfullare - på alla sätt, men sen behöver jag ju inte en mer kraftfull dator än vad Air:en redan är nu. Folk pratar mycket om ivy bridge och många säger även att det är max 3-4 månader tills nästa uppgradering kommer.

Vad tycker ni? Är det värt och vänta på uppgraderingen? Vad säger rykten? När kommer den troligtvis ut, och vad kommer och vara nytt med dem?


Jag kommer troligtvis använda min Mac till.
Studier: Anteckningar, Kalender, Uppsats, Kolla fakta.......
Nöje: Se på film, ladda kanske ner spelappar (Inga tunga), chatta och troligtvis Skypa med videosamtal(Vill inte behöva använda hörlurar)


Vore tacksam för tidiga och välmotiverade svar
__________________
Senast redigerad av Laivenpeuze 2012-01-11 kl. 10:52.
Citera
2012-01-11, 11:10
  #2
Medlem
Weahups avatar
Jag skulle väntat. Det är alltid roligare att ha det nyaste när den ska användas som flitigast
Citera
2012-01-11, 11:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weahup
Jag skulle väntat. Det är alltid roligare att ha det nyaste när den ska användas som flitigast
Hur länge varar detta då? 6 månader? Eller kanske bara 2...?

När man köper och är på väg ut ur butiken med kartongerna hör man säljaren ropa efter en: "Du! Skall du inte ha uppgraderingen?!"

Så snabbt går det, tyvärr i den här branchen...
Citera
2012-01-11, 12:13
  #4
Medlem
Jag är ganska osäker för att det känns som jag inte kommer ha nytta av en massa uppgraderingar som det kommer. alltså Air:en, som den är nu, är troligtvis redan alldeles för stark för det lilla jag kommer använda den för. Men jag vill ha en Air eftersom dem är så lätta, och verkligen bärbara, samt att Mac verkar vara en dominerande dator när det gäller studier.

Men folk har också pratat om någon ivy bridge processer som ska vara riktigt bra, och att priset på SSD kort har blivit mycket lägre, så man kan säkert få dubbla för samma pris. Är det värt och vänta på? Även om det kan ta 6 månader?
Citera
2012-01-14, 11:19
  #5
Medlem
Weahups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
Hur länge varar detta då? 6 månader? Eller kanske bara 2...?

När man köper och är på väg ut ur butiken med kartongerna hör man säljaren ropa efter en: "Du! Skall du inte ha uppgraderingen?!"

Så snabbt går det, tyvärr i den här branchen...
Jo, visst går det snabbt men om den bara ska ligga och damma hemma nu kan man ju lika gärna vänta tills man verkligen behöver den och få det nyaste för pengarna. Just saying.
Citera
2012-01-14, 11:23
  #6
Medlem
Langobards avatar
Här har du senaste ryktena om när nästkommande generation air ska komma. Enbart rykten dock! apple berättar aldrig..

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Citera
2012-01-15, 12:59
  #7
Medlem
Vänta! Det kommer väldigt många ultrabooks från blandannat sony, acer, toshiba, samsung osv som verkar vara extremt nice.
Citera
2012-02-26, 00:30
  #8
Medlem
Vad tror ni sannolikheten på att 2012:an kommer ut innan Juni? Jag vet att den där ivy-bridge processorn, som troligtvis kommer användas på alla nya Macbook, kommer ut, enligt rykten, 8 April.
Det känns, med tanke på ryktens tid, ganska säkert att Ivy Bridge är ute innan 1 Juni, och Apple kanske lanserar sina Macbooks ungefär samtidigt?

Vad tror ni sannolikheten är? Och hur långt innan release brukar Apple bekräfta datumen?
Citera
2012-02-26, 08:48
  #9
Medlem
Adam211s avatar
Det är smartare att vänta på den nya macbook air som släpps antagligen om några månader.
Citera
2012-02-26, 11:01
  #10
Medlem
mm jag hoppas det. Jag behöver den senast 1 Juni. Om inte den nya kommit då, och inget datum är satt av apple köper jag nog den gamla.... :/
Citera
2012-02-26, 14:11
  #11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laivenpeuze
Vad tror ni sannolikheten på att 2012:an kommer ut innan Juni? Jag vet att den där ivy-bridge processorn, som troligtvis kommer användas på alla nya Macbook, kommer ut, enligt rykten, 8 April.
Det känns, med tanke på ryktens tid, ganska säkert att Ivy Bridge är ute innan 1 Juni, och Apple kanske lanserar sina Macbooks ungefär samtidigt?

Vad tror ni sannolikheten är? Och hur långt innan release brukar Apple bekräfta datumen?
Ivy Bridge är anledning att jag inte köper Mac ännu. Jag är inne på att köpa en iMac, det lär bli den som först blir uppdaterad nu då den fick sin senaste refresh i maj förra året. Ivy Bridge: Snabbare och strömsnålare. För dig som kommer förlita dig på ett batteri betyder det kort sagt bättre batteritid.
Om man däremot kollar på den genomsnittliga refreshtiden på MBA så ligger den på 10,5 månader, så det kan röra sig om att nästa refresh kommer tidigast i maj, senast i juli.

Jag tycker du väntar. Inte minst med ultrabooks som är lite "bakom" i hårdvara jämfört med t.ex MBP så tycker jag det är bättre att få ut så mycket som möjligt av hårdvaran, speciellt när det bara gäller att vänta någon vecka eller två.
Citera
2012-02-27, 03:04
  #12
Medlem
InvadingPriests avatar
Om du inte behöver en dator akut, så ska du absolut vänta. Köpsuget är alltid stort dock

MBA/MBP har väldigt bra andrahandsvärde, så kan du sälja denna när nya MBA släpps.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback