Citat:
Ursprungligen postat av
Fartarallt
Bra skrivet! Kan oxå tillägga att som cyklare (trampar mellan 400 och 950 mil per år) så får vi skit på cykelbanan då vi är för snabba och vi får skit på vägen. Man får skäll av hälften om man plinga och skäll av andra hälften om man inte plingar. Poängen är att det inte är så lätt, om man som jag både cyklar kör mc, bil och ibland långtradare så ökar förståelsen, synd att svenskar blivit så fyrkantiga i tanken.
Det trista i sammanhanget är att en hel del av konflikterna mellan cyklister och andra trafikanter egentligen inte (främst) beror på att cyklisterna skiter i alla regler, utan på att de som designat infrastrukturen har byggt in konflikterna i vägarna/cykelbanorna/trottoarerna.
När jag bodde i Malmö för länge sedan fanns det en specifik korsning som jag cyklade genom 2-8 gånger per vecka. På in tid var den reglerad med trafikljus, som alltid visade rött åt hållet jag kom från. Men slingorna i vägbanan reagerade inte på cyklar, så det tog ju ingen längre tid innan jag lärde mig att bara sakta ner inför korsningen och helt strunta i trafikljusen. Och sedan tog det självklart ingen tid alls innan förbipasserande började gapa om cyklisters bristande respekt för lagarna....
På andra plan finns det områden i Stockholm där någon förbannad stadsarkitekt (jag gissar det är rätt titel, men kan ha fel) som har bestämt att den här [pekar på kartan] stora ytan skall vara belagd med sten. Och det skall gå en cykelbana genom ytan, resten av ytan skall vara för fotgängare. Men skillnaden mellan cykelbana och gångområde är bara ett målat streck! Hur många fotgängare tror du bryr sig om ett målat streck på stenbeläggningen de går på?
Och liknande galna saker finns lite här och var i landet: en kombinerad gång-och cykelbana som är dragen på ett sådant sätt att den lockar både dem som pendlar med cykel, och dem som är ute på en trivsam (Hmmm...) promenad: de första vill till jobbet/hemmet så fort som möjligt, medan de andra vill hålla en väldigt låg fart. Konflikten är uppenbar, men ändå har någon bestämt att det skall vara kombinerad GC-bana!