Citat:
Ursprungligen postat av
Janne6304
Är du korkad? Även den mista vägen får plats med 2 lastbilar i möte. En lastbil är bredare än vad en personbil och cykel är i bredd......
Nej, jag är inte korkad. Jag är extremt intelligent.
Nej, en lastbil är inte bredare än en bil och en cykel i bredd, eftersom det vid omkörning eller möte måste hållas betryggande avstånd enligt Trafikförordningen, vilket är minst en meter, gärna en och en halv.
En normal bil är mellan 1,80 och 2,0 meter (det senare gäller modernare bilar, tänk SUV) medan maxbredden för lastbilar är 2,60 meter.
Så du är åtminstone ute och cyklar, kanske t o m korkad.
Trafikpolisen i England förstår det här lite bättre än du och går ut och rekommenderar (!) cyklister i grupp att cykla på två led, för att det då blir lättare (!) att köra om.
https://twitter.com/SurreyRoadCops/status/965189275980566528
(De har vänstertrafik i England, så du får tänka spegelvänt.)
Men det beror som sagt på vägens beskaffenhet och främst på hur bred den är. 90-vägar är ofta så breda att de går att köra om cyklister på ett led även vid möte, men de är rätt otrevliga att cykla på, så man undviker dem vid gruppcyklingar. 50- och 70-vägar är ofta sådana att det är lika omöjligt att köra om två led som ett led – eller för den delen en ensam cyklist – vid möte på ett lagligt sätt.
Av det här skälet cyklar jag oftast en meter ut i vägbanan (se länk ovan) på vägar där omkörning vid möte är omöjligt – enligt lag – för att påminna bilister som kommer bakifrån om detta och för att skydda mig själv. Jag var en gång centimeter från att bli inprejad i ett broräcke av en bilist som körde om mig trots möte och vägen smalnade av över bron.