2019-08-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Om cyklisterna går in på ett led, så innebär det att det blir dubbelt så lång sträcka att köra om, vilket ofta gör omkörningen både svårare och farligare. Är vägen så smal att det är svårt att komma förbi dubbla led även utan mötande trafik, brukar ledaren för cykelgruppen kommendera "Ett led!" och då ordnar gruppen det. Men det är sällan det behövs.

Har du mötande trafik, ska du köra om lika lite som du ska köra om en annan bil. Kör du om cyklister trots att du har mötande trafik, gör du oftast en olaglig omkörning enligt Trafikförordningen kap. 3 § 30-33.

I samhällen finns det en hel del pantade cyklister som gör diverse dumma grejer.

På landsväg - och framför allt när cykelklubbar är ute och tränar - är det nästan uteslutande bilister som står för allehanda trafikförsyndelser. Näsan så man kunde tro det finns en utbredd postorderförsäljning av körkort.

Det specifika här är att det är farligt att sitta i bil och köra som pantad idiot. Det är inte bara indraget körkort eller böter på straffskalan utan även fängelse. Och så det där med ryktena "där går puckot som körde ihjäl Annas pappa" och behovet att flytta.
Citera
2019-08-09, 01:32
Bannlyst
Citat:
Det beror naturligtvis på hur bred vägen är. Men på de vägar som cyklister helst använder – 50- och 70-vägar med lite trafik – spelar det i de flesta fall ingen roll på bredden om cyklisterna cyklar på ett eller två led, då det inte heller går att köra om ett led lagligt vid möte. Däremot är det skillnad på längden, på så sätt att ett led är dubbelt så långt som två led och därför tar dubbelt så lång tid och vägsträcka att köra om.
Är du korkad? Även den mista vägen får plats med 2 lastbilar i möte. En lastbil är bredare än vad en personbil och cykel är i bredd......
Citera
2019-08-09, 01:43
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Det var ett sådan pucko för ca 20år sedan som gjorde så på Skånegatan mitt inne i Gbg. Helt ensam låg han mitt i filen och trampade på och vägrade flytta på sej. När vi kom in i korsvägens rondell så la jag mej precis bredvid honom vilket slutade med att hans ena trampa kom in i mitt hjulhus. Alla i bilen jublade när dumjävelns cykel studsade i backen!!!

Tack för nattens garv :-D , hoppas idiotfan lärde sig en nyttig läxa.
Citera
2019-08-09, 01:45
Medlem
Citat:
Är du korkad? Även den mista vägen får plats med 2 lastbilar i möte. En lastbil är bredare än vad en personbil och cykel är i bredd......

Som sagt - gick inte så bra med teori mm för dig. Det behövs marginal mellan fordon och cyklist - om du inte tänkte köra ihop med ytterligare cyklister.

Redan luftdraget från en lastbil påverkar en cyklist rejält. Och det kan finnas asfaltskador att ta hänsyn till. Så det är irrelevant att en lastbil är bredare än en personbil + cykel i bredd eftersom du behöver rejält avstånd mellan bil och cykel.
Citera
2019-08-09, 01:45
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nej, jag är inte korkad. Jag är extremt intelligent.

Nej, en lastbil är inte bredare än en bil och en cykel i bredd, eftersom det vid omkörning eller möte måste hållas betryggande avstånd enligt Trafikförordningen, vilket är minst en meter, gärna en och en halv.
En normal bil är mellan 1,80 och 2,0 meter (det senare gäller modernare bilar, tänk SUV) medan maxbredden för lastbilar är 2,60 meter.

Så du är åtminstone ute och cyklar, kanske t o m korkad.

Trafikpolisen i England förstår det här lite bättre än du och går ut och rekommenderar (!) cyklister i grupp att cykla på två led, för att det då blir lättare (!) att köra om.
https://twitter.com/SurreyRoadCops/status/965189275980566528
(De har vänstertrafik i England, så du får tänka spegelvänt.)

Men det beror som sagt på vägens beskaffenhet och främst på hur bred den är. 90-vägar är ofta så breda att de går att köra om cyklister på ett led även vid möte, men de är rätt otrevliga att cykla på, så man undviker dem vid gruppcyklingar. 50- och 70-vägar är ofta sådana att det är lika omöjligt att köra om två led som ett led – eller för den delen en ensam cyklist – vid möte på ett lagligt sätt.
Av det här skälet cyklar jag oftast en meter ut i vägbanan (se länk ovan) på vägar där omkörning vid möte är omöjligt – enligt lag – för att påminna bilister som kommer bakifrån om detta och för att skydda mig själv. Jag var en gång centimeter från att bli inprejad i ett broräcke av en bilist som körde om mig trots möte och vägen smalnade av över bron.
Citera
2019-08-09, 07:21
Medlem
Citat:
En bilväg är för bilar, cyklister som inte betalar en spänn för den lånar den för sina träningar eller vad man ska kalla det för. Då är det är för fan bara att hålla åt sej lite!

Vet inte vad det är för fel på er cyklister i skallen! Men klädseln med strumpbyxor och solglasögon oavsett säger ju det mesta....

Vad är en bilväg? Vänligen återkom med en definition som har lagstöd.

Det närmsta du kommer att att komma åt motortrafikled. Men det är knappast relevant här. På motortrafikled får ej cykel föras.
Citera
2019-08-09, 09:50
Medlem
Citat:
En bilväg är för bilar, cyklister som inte betalar en spänn för den lånar den för sina träningar eller vad man ska kalla det för. Då är det är för fan bara att hålla åt sej lite!

Vet inte vad det är för fel på er cyklister i skallen! Men klädseln med strumpbyxor och solglasögon oavsett säger ju det mesta....

Definiera bilväg?
Det spelar ingen roll om man betalar skatt för sitt fordon eller ej. Mer skatt är alltså inte lika med större rättighet till vägen i fråga. Cyklar får framföras på de flesta vägar (dock inte på 2+1-väg eller motorväg), detta även om det finns cykelbana intill. Detta likaväl som att man får promenera på många vägar.

Du får förstås tycka att det är löjligt, men det betyder inte att du har rätt (faktum är att du har jävligt fel). Det är skillnad på att få rätt och att ha rätt!
Citera
2019-08-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Cyklar får framföras på de flesta vägar (dock inte på 2+1-väg eller motorväg), detta även om det finns cykelbana intill.

Det har väl redan uppmärksammats att det inte finns något generellt förbud mot att cykla på "2+1-väg". Om de är skyltade med motortrafikled eller förbud mot cykel- och mopedtrafik så får man förstås inte cykla.
Här är en lista över motortrafikleder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_motortrafikleder_i_Sverige
Citera
2019-08-09, 19:50
Bannlyst
Citat:
Det beror naturligtvis på hur bred vägen är. Men på de vägar som cyklister helst använder – 50- och 70-vägar med lite trafik – spelar det i de flesta fall ingen roll på bredden om cyklisterna cyklar på ett eller två led, då det inte heller går att köra om ett led lagligt vid möte. Däremot är det skillnad på längden, på så sätt att ett led är dubbelt så långt som två led och därför tar dubbelt så lång tid och vägsträcka att köra om.
Jag har en 50 väg som jag kör varje dag ca 3km fram till motorvägen. Den är så smal som den kan bli, det är ofta cyklister som kör där och jag har aldrig haft problem med att köra om dom när dom går in på ett led.
Citera
2019-08-09, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Vad är en bilväg? Vänligen återkom med en definition som har lagstöd.

Det närmsta du kommer att att komma åt motortrafikled. Men det är knappast relevant här. På motortrafikled får ej cykel föras.
I det fall jag tänker på så finns det en bilväg bredvid den ligger ofta en cykelväg....
Är du så jävla korkad att jag ska leta i ordböcker åt dej? Googla ditt jävla pucko! Själv fick jag flera tusen svar.....
Citera
2019-08-09, 19:58
Bannlyst
Citat:
Nej, jag är inte korkad. Jag är extremt intelligent.

Nej, en lastbil är inte bredare än en bil och en cykel i bredd, eftersom det vid omkörning eller möte måste hållas betryggande avstånd enligt Trafikförordningen, vilket är minst en meter, gärna en och en halv.
En normal bil är mellan 1,80 och 2,0 meter (det senare gäller modernare bilar, tänk SUV) medan maxbredden för lastbilar är 2,60 meter.

Så du är åtminstone ute och cyklar, kanske t o m korkad.

Trafikpolisen i England förstår det här lite bättre än du och går ut och rekommenderar (!) cyklister i grupp att cykla på två led, för att det då blir lättare (!) att köra om.
https://twitter.com/SurreyRoadCops/status/965189275980566528
(De har vänstertrafik i England, så du får tänka spegelvänt.)

Men det beror som sagt på vägens beskaffenhet och främst på hur bred den är. 90-vägar är ofta så breda att de går att köra om cyklister på ett led även vid möte, men de är rätt otrevliga att cykla på, så man undviker dem vid gruppcyklingar. 50- och 70-vägar är ofta sådana att det är lika omöjligt att köra om två led som ett led – eller för den delen en ensam cyklist – vid möte på ett lagligt sätt.
Av det här skälet cyklar jag oftast en meter ut i vägbanan (se länk ovan) på vägar där omkörning vid möte är omöjligt – enligt lag – för att påminna bilister som kommer bakifrån om detta och för att skydda mig själv. Jag var en gång centimeter från att bli inprejad i ett broräcke av en bilist som körde om mig trots möte och vägen smalnade av över bron.
Tja du verkar sådär smart...
En Scania och en Volvo har måttet 2.90m i bredd. En stor personbil (V70) har bredden 1.80m. Dvs så finns det minst 1.10 ofta mycket mer vilket räcker utmärkt för att köra om en cykel säkert.
Citera
2019-08-09, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Som sagt - gick inte så bra med teori mm för dig. Det behövs marginal mellan fordon och cyklist - om du inte tänkte köra ihop med ytterligare cyklister.

Redan luftdraget från en lastbil påverkar en cyklist rejält. Och det kan finnas asfaltskador att ta hänsyn till. Så det är irrelevant att en lastbil är bredare än en personbil + cykel i bredd eftersom du behöver rejält avstånd mellan bil och cykel.
Att dom inte håller sej på nya fina cykelbanor då....

Nej jag tänker inte köra på någon så länge dom inte jävla med mej som västerpuckot som vägrade flytta på sej....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in