2019-07-06, 18:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ja, men som jag förklarade för dig är det helt orealistiskt och kommer inte att hända. Så ditt påstående är precis samma som att säga: ”en cykel är mindre än en bil”.

Att du är för fet och lat för att göra det är oomtvistligt men det motsäger inte påståendet.
Citera
2019-07-06, 18:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du är för fet och lat för att göra det är oomtvistligt men det motsäger inte påståendet.
Jag jobbar i kostym, kör mina barn till dagis och har 20 min med bil till mitt jobb. Cykel är inte ett alternativ för mig. Det år möjligt att du kan dyka upp svettig och duscha/byta om på jobbet men för mig fungerar inte det.

Du vet att det är möjligt att få motion på andra sätt än att cykla va?

Jag förstår och håller med om att en cykel är mindre än en bil, förstår du att all biltrafik inte är lämplig att ersätta med cykel och att det därför är helt meningslöst att diskutera hur trafiksituationen skulle se ut om alla cyklade istället för att ta bilen?
Citera
2019-07-06, 18:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag jobbar i kostym, kör mina barn till dagis och har 20 min med bil till mitt jobb. Cykel är inte ett alternativ för mig. Det år möjligt att du kan dyka upp svettig och duscha/byta om på jobbet men för mig fungerar inte det.

Du vet att det är möjligt att få motion på andra sätt än att cykla va?

Så du har inte upptäckt att det finns elcyklar?
Och varför kan du inte duscha och byta om på jobbet?

Citat:
Jag förstår och håller med om att en cykel är mindre än en bil, förstår du att all biltrafik inte är lämplig att ersätta med cykel och att det därför är helt meningslöst att diskutera hur trafiksituationen skulle se ut om alla cyklade istället för att ta bilen?

Jag har talat om innerstäder, där kan med fördel alla privata biltransporter förbjudas.
Citera
2019-07-06, 18:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Vad jag ogillar är folk som tar sig friheter på andras bekostnad (till exempel att man cyklar på den vanliga vägen när det finns en utmärkt cykelväg) och är oförstående över att folk blir förbannade.
Jag misstänker att du inte själv har kontrollerat på nära håll hur "utmärkt" den där cykelvägen är i verkligheten, och särskilt inte med en racercykel med smala däck och utan stöddämpare.

Argumentet att cykelvägen alltid skulle vara bättre, som ofta framförs, är avfärdat ordentligt sedan länge och du når inte fram till de seriösa cyklister som använder vägbanan där det finns cykelväg, genom att kalla cykelvägarna "utmärkta". Att det finns slarvputtar (inom alla trafikslag) som cyklar på vägbanan i onödan vid promenadcyklar, är jag väl medveten om.

Här är en kort genomgång av de skäl som finns att välja vägbanan där det finns cykelväg som nog postats i tråden redan: https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/

Jag använder själv ofta vägbanan även där det finns cykelväg och särskilt då jag motionscyklar i 30 km/h, men gör det då för att det är befogat, lämpligare och med full förståelse för att bilister med liten k*k blir förbannade för att de tvingas vrida lite på ratten eller förlorar 5 sekunder på att vänta bakom tills ett tillfälle till laglig omkörning ges. De som blir förbannade på cyklister är dock till den övervägande delen sådana som blir förbannade på cyklister oavsett hur dessa beter sig. Över 90% av bilisterna är väldigt hänsynsfulla, tar det lugnt vid omkörning och lämnar ordentligt med plats; de förstår att cyklister har samma "rätt" till vägen som de och är en naturlig del av trafiken som de helt enkelt måste acceptera och handskas med på ett positivt sätt, istället för att låta sig irriteras.
Citera
2019-07-06, 18:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Så du har inte upptäckt att det finns elcyklar?
Och varför kan du inte duscha och byta om på jobbet?
Jag har ingen dusch på mitt kontor och en kostym ser fördjävlig ut om man knölar ner den i en ryggsäck. Dessutom behöver jag min bil när jag transporterar mig i tjänsten. Alltså, kommer det som en överraskning för dig att alla andra inte har samma livsvillkor som dig?

Citat:
Jag har talat om innerstäder, där kan med fördel alla privata biltransporter förbjudas.
Som sagt, det är fullständigt orealistiskt. Du kan få ett par förslag till på utmärkta lösningar på problem som du kan brilljera om du tröttnar på ”om alla bilister cyklat hade det inte varit några köer”.
Här kommer de:
Om alla varit snälla mot varandra hela tiden så hade det inte varit några krig.

Om vi stänger av internet så kommer ingen bli näthatad.

Om Bill Gates hade gett Sverige sina pengar hade vi haft råd att ta emot fler immigranter.
Citera
2019-07-06, 18:44
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker på att cykelbana är effektivast utnyttjande av kapacitet i alla lägen. Där jag bor 10 min från Göteborgs innerstad) är det väldigt sällan några cyklar på cykelbanan, däremot är det gott om bilar. Jag skulle faktiskt tro att per cyklist som använder den har cyklisten mer plats än bilisten relativt sin storlek.

Jag ogillar inte cyklister i allmänhet och cyklar själv när färdmålet är lämpligt. Vad jag ogillar är folk som tar sig friheter på andras bekostnad (till exempel att man cyklar på den vanliga vägen när det finns en utmärkt cykelväg) och är oförstående över att folk blir förbannade.

Fast den "utmärkta cykelbana " är sällan utmärkt.

https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/hur-manga-farliga-stolpar-ar-det.htm

https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/varfor-cyklar-du-pa-gatan.htm
Svaret på varför en cykelbana ser tom ut är att den är en effektiv transportväg. Varför ser järnvägsspåren tomma ut? Och busskörfälten? Jo för att de transportar många människor under kort tid. På körbanan bland bilar är det kö och trångt. För att det är så sjukt ineffektivt. 5 meter bil transporterar 1,2 personer. Inte särskilt imponerande.
Citera
2019-07-06, 18:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har ingen dusch på mitt kontor och en kostym ser fördjävlig ut om man knölar ner den i en ryggsäck.

Ytterst dåliga argument, istället för att kräva att du ska slippa cyklister i trafiken kan du kräva dusch på jobbet och det finns cykelkorgar eller cykelväskor som gör att du kan ta med dig det du behöver. Jag har själv gjort det utan problem.
Citera
2019-07-06, 18:51
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Och ändå verkar du ha sådana svårigheter att förstå att cyklister frigör vägkapacitet.
I många fall i innerstan är dessutom cykeln klart snabbare än bilen och det är väl en förklaring till varför bilister hatar cyklister. De gillar helt enkelt inte när vi kör om dem när de sitter helt stilla i köer, klart ni blir sura då och inte sällan tappar fattningen.

Du kommer med ogrundade påståenden. Utan bilister kan vi få flera cykelfiler vilket underlättar att cyklister kör olika fort. Det skulle minska kaos och öka kapaciteten. Mindre trängsel, mindre kaos. Förmodligen blir man lite smartare också och det grundar jag på hur korkat bilister resonerar, det är kanske fetman som påverkar negativt.

Varje cyklist tillbringar 3-5 gånger mer tid på att ta sig till jobbet. Därför belastar det vägarna mer än vad du tror. Om man vill frigöra vägkapacitet borde väl då alla gå istället?
Citera
2019-07-06, 18:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag misstänker att du inte själv har kontrollerat på nära håll hur "utmärkt" den där cykelvägen är i verkligheten, och särskilt inte med en racercykel med smala däck och utan stöddämpare.

Argumentet att cykelvägen alltid skulle vara bättre, som ofta framförs, är avfärdat ordentligt sedan länge och du når inte fram till de seriösa cyklister som använder vägbanan där det finns cykelväg, genom att kalla cykelvägarna "utmärkta". Att det finns slarvputtar (inom alla trafikslag) som cyklar på vägbanan i onödan vid promenadcyklar, är jag väl medveten om.

Här är en kort genomgång av de skäl som finns att välja vägbanan där det finns cykelväg som nog postats i tråden redan: https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/

Jag använder själv ofta vägbanan även där det finns cykelväg och särskilt då jag motionscyklar i 30 km/h, men gör det då för att det är befogat, lämpligare och med full förståelse för att bilister med liten k*k blir förbannade för att de tvingas vrida lite på ratten eller förlorar 5 sekunder på att vänta bakom tills ett tillfälle till laglig omkörning ges. De som blir förbannade på cyklister är dock till den övervägande delen sådana som blir förbannade på cyklister oavsett hur dessa beter sig. Över 90% av bilisterna är väldigt hänsynsfulla, tar det lugnt vid omkörning och lämnar ordentligt med plats; de förstår att cyklister har samma "rätt" till vägen som de och är en naturlig del av trafiken som de helt enkelt måste acceptera och handskas med på ett positivt sätt, istället för att låta sig irriteras.
Jag har själv en hybridcykel med rätt smala däck, cykelvägen är utmärkt. Jag har återigen inga problem med att man använder bilvägen om cykelväg saknas eller om den är blockerad och jag har inga som helst problem med cyklister som sköter sig.

Men om man tar sig friheter på min bekostnad och jag har svårt att ta mig förbi på ett säkert sätt kommer jag nog på att jag behöver spolarvätska på vindrutan direkt efter att jag kört om.
Citera
2019-07-06, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Varje cyklist tillbringar 3-5 gånger mer tid på att ta sig till jobbet. Därför belastar det vägarna mer än vad du tror. Om man vill frigöra vägkapacitet borde väl då alla gå istället?

Ett helt grundlöst påstående, det går ofta snabbare med cykel än med bil i innerstan. Själv slog jag tidigare på bil och SL när jag hade en betydligt längre cykelsträcka också och med elcyklar kan även en fet och lat cyklist klara det.
Citera
2019-07-06, 18:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har själv en hybridcykel med rätt smala däck, cykelvägen är utmärkt. Jag har återigen inga problem med att man använder bilvägen om cykelväg saknas eller om den är blockerad och jag har inga som helst problem med cyklister som sköter sig.

Men om man tar sig friheter på min bekostnad och jag har svårt att ta mig förbi på ett säkert sätt kommer jag nog på att jag behöver spolarvätska på vindrutan direkt efter att jag kört om.

Men du cyklar inte dagligen så du vet egentligen inte vad du pratar om. Du får inte den kunskapen för att du har en cykel i garaget.
Citera
2019-07-06, 18:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ytterst dåliga argument, istället för att kräva att du ska slippa cyklister i trafiken kan du kräva dusch på jobbet och det finns cykelkorgar eller cykelväskor som gör att du kan ta med dig det du behöver. Jag har själv gjort det utan problem.
Har du tagit med dig en kostym i en cykelkorg eller cykelväska och haft på dig den efteråt? Jag är rätt skeptisk till att det ser bra ut.

Kan du inte acceptera att andra människor har andra behov än du har och att bara för att cykling passar dig så passar det inte alla. Bara av ren nyfikenhet: har du någon sorts autism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in