Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Vad jag ogillar är folk som tar sig friheter på andras bekostnad (till exempel att man cyklar på den vanliga vägen när det finns en utmärkt cykelväg) och är oförstående över att folk blir förbannade.
Jag misstänker att du inte själv har kontrollerat på nära håll hur "utmärkt" den där cykelvägen är i verkligheten, och särskilt inte med en racercykel med smala däck och utan stöddämpare.
Argumentet att cykelvägen alltid skulle vara bättre, som ofta framförs, är avfärdat ordentligt sedan länge och du når inte fram till de seriösa cyklister som använder vägbanan där det finns cykelväg, genom att kalla cykelvägarna "utmärkta". Att det finns slarvputtar (inom alla trafikslag) som cyklar på vägbanan i onödan vid promenadcyklar, är jag väl medveten om.
Här är en kort genomgång av de skäl som finns att välja vägbanan där det finns cykelväg som nog postats i tråden redan:
https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/
Jag använder själv ofta vägbanan även där det finns cykelväg och särskilt då jag motionscyklar i 30 km/h, men gör det då för att det är befogat, lämpligare och med full förståelse för att bilister med liten k*k blir förbannade för att de tvingas vrida lite på ratten eller förlorar 5 sekunder på att vänta bakom tills ett tillfälle till laglig omkörning ges. De som blir förbannade på cyklister är dock till den övervägande delen sådana som blir förbannade på cyklister oavsett hur dessa beter sig. Över 90% av bilisterna är väldigt hänsynsfulla, tar det lugnt vid omkörning och lämnar ordentligt med plats; de förstår att cyklister har samma "rätt" till vägen som de och är en naturlig del av trafiken som de helt enkelt måste acceptera och handskas med på ett positivt sätt, istället för att låta sig irriteras.