• 4
  • 5
2012-01-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Eftersom att du har kort om tid rekommenderar jag att läsa igenom det Martin Berkhan skriver. Han är väldigt för funktionell och tidseffektiv träning. Sammanfattat inga jävla isoleringsövningar eller maskiner utan bara de stora superövningarna som typ tränar hela kroppen. Bänkpress, marklyft, knäböj och chin ups/pull ups. Kör endast med stång i början i 1-2 veckor eller något och få in tekniken och vänj musklerna sedan kan du börja lassa på vikt och du kommer öka helt sjukt mycket. sköter du din kost rätt kan du lätt gå upp 5 kg första månaden.

Läs hela denna sida så får du en bild av hur man bör träna enligt honom och alla dem vanliga felen folk gör http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Och kolla utube videos hur man gör dem olika övningarna och fråga om det är något som är osäkert. ta gärna med någon polare som kan första passet och låt honom instruera dig i övningarna. Förutsatt att dina polare inte är drabbade av fuckarounditis, för då kommer de antagligen inte känna till korrekt teknik ens.

Tränar man bra och funktionellt så räcker 3 ggr i veckan för att gå från ett fetto till detta: http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRW...+Leangains.JPG
Faktiskt så rekommenderar den där killen inte att man tränar mer än 3 gånger i veckan, absolut inte fler än 4 iaf.

Här har du en som vet vad han pratar om. Lyssna!
Citera
2012-01-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Läs hela denna sida så får du en bild av hur man bör träna enligt honom och alla dem vanliga felen folk gör http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html
Tillägg: Det är ganska mycket text så scrolla ner till "The Fuckarounditis Test" och läs punkterna. Det ovanför kan du läsa efter om du fortfarande är intresserad men det är mest rolig läsning för folk som gymmar. Punkterna däremot är rätt viktiga och där förklarar han vanliga fel och vad man ska göra.
Citera
2012-01-12, 22:27
Medlem
Gå till ditt lokala bibliotek och låna ett häfte en bok, tidning osv. som kan visa dig hur du ska göra.

Jag såg en person som gjorde just detta häromdagen på gymmet, ville så hemskt hjälpa honom men hade ett väldigt pressat tidschema..

Träna tre gånger i veckan på gymmet, Första passet ta Biceps och Mage
Andra passet, Triceps, (bröst), rygg.
Tredje passet, Ben och Axlar.

Värm upp med 5min jogging bara.

Glöm inte och träna ben då det utsöndrar enzymer som hjälper kroppen att bygga muskler!

Jag är i lika storlek som dig och tränar också sport två gånger i veckan som tar lång tid av kvällen.

Kan du inte dra med någon kompis i din klass som också borde börja gymma?

Och ge för fan bara inte upp med att gymma. Det kommer ta tid innan du ser process..!
Citera
2012-01-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schodes
Gå till ditt lokala bibliotek och låna ett häfte en bok, tidning osv. som kan visa dig hur du ska göra.

Jag såg en person som gjorde just detta häromdagen på gymmet, ville så hemskt hjälpa honom men hade ett väldigt pressat tidschema..

Träna tre gånger i veckan på gymmet, Första passet ta Biceps och Mage
Andra passet, Triceps, (bröst), rygg.
Tredje passet, Ben och Axlar.

Värm upp med 5min jogging bara.

Glöm inte och träna ben då det utsöndrar enzymer som hjälper kroppen att bygga muskler!

Jag är i lika storlek som dig och tränar också sport två gånger i veckan som tar lång tid av kvällen.

Kan du inte dra med någon kompis i din klass som också borde börja gymma?

Och ge för fan bara inte upp med att gymma. Det kommer ta tid innan du ser process..!

Hahahaha!

Det är totallt bullshit, tyvärr att säga det till dig grabben!
Finns tyvärr inga bevis på att träna ben att det skulle sända ut "enzymer", ok det finns en liten effekt men det är så liten att det inte ens är värt att nämna!
Citera
2012-01-16, 11:40
Medlem
Gorillamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Hejsan gott folk. Jag har på senare tid kommit underfund med att jag har blivit väldigt sugen på att börja träna styrketräning. Problemet är väll bara att jag har ett väldigt packat schema under skoldagarna (går i gymnasiet). Tisdag och torsdag så tränar jag en viss sport som ger mig konditionsträning men inte så mycket styrketräning. Och dessa träningar är väldigt långa och tar upp hela kvällen de dagarna. Och de dagar jag inte tränar så ska jag hem till först min bror för att plugga, och sedan till min far för att plugga ännu mera. Så det bästa för mig vore att få in en snabb träning efter skolan de dagar jag inte tränar annat.

Lite kort om mig: Jag är ca 172 lång och väger 53 kilo, som ni kanske redan listat ut är jag väldigt spinkig.

Varför gör jag denna tråd? Jo, jag har aldrig någonsin satt min fot innanför ett gym. Så jag vet faktiskt inte riktigt vart jag ska börja. Jag har en del kompisar som håller på att styrketräna som säkerligen skulle kunna ge mig några tips, men faktumet att jag har ett så fullbokat schema på veckodagar gör att jag inte har tid att träna med någon annan. Jag vill helst bara gå från skolan till gymmet och sedan vidare.

Hur gör jag då? Jag har fått för mig att man gör ett schema för vilka muskelgrupper man ska träna på speciella dagar. Men väl i gymmet hur orienterar jag mig där? Hur vet jag om jag gör rätt? Vilket gym passar en nybörjare?

Edit: Eftersom jag är så smal och målet är att gå upp i vikt så kommer ännu en fråga, bör jag börja med tillskott. I så fall, vad för något?

Edit2: Går inte så jävla bra att skriva nu.. Men för att förtydliga så kan jag gärna träna så ofta det går, men på något sätt gärna få till snabba pass.

Ledsen om jag skriver tråden lite rörigt, men vafan klockan är ju bara halv 6
Okej!
1. Glöm det där med "snabb träning" visst du sätter kanske ett pass på 45-50 minuter, MEN du ska inte stressa eller vara stressad när du e där, då blir det bara pannkaka. Planera om, planera rätt! två vardagar och en helgdag, så på en vecka Kan du alldeles säkert planera in 1½ timme x3.

2. ÄT! Drick mycket mjölk, minst en liter om dagen = 450kcal, ät mycket nötter. Blanda oliv/raps-olja i dina drinkar alt. drick det rent, räcker med 4-10cl om dagen, och såklart middag i övrigt, kött ris pasta osv. Ät hela tiden, du ska bara tänka mat mat mat. Dumpa allt som har med godis å göra, det mättar bara och gör dig mindre sugen på riktig mat.

3. Du behöver ingen kompis (även om det är att föredra, men hur vet du att han gör rätt?) Gå in på: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/ välj en muskelgrupp, ta TVÅ övningar och läs på, läs på läs på, öva hemma med ett kvastskaft/shampooflaskor etc. Allt för att få in rätt form/teknik. Sedan när du övat detta så det sitter, gå till gymmet, kör med otorligt lätta vikter, du ska klara 20-reps i 100%ig form. Gör som du lärt dig... Sedan tar du en ny muskel, två nya övningar, osv. gör detta i nån månad, samtidigt som du äter som en häst. Detta ger dig en bra grund och du kommer känna dig mer självsäker ju fler övningar som sitter.

Kan du inte undvara 1-1½ timme tre gånger i veckan, tiden det tar för att läsa på/öva hemma framför spegeln, samt hålla koll på din mat så tyvärr. Du är inte mogen för detta utan bör hålla dig till din lagidrott. Alt. betala en PT.
Citera
2012-01-16, 19:00
Medlem
Jag kan personligen rekommendera Stronglifts 5x5 även jag. Är en bra introduktion till gymvärlden! Även Martin Berkhans RPT (Reverse pyramid training) är en bra träningsform.
Citera
2012-04-20, 21:18
Medlem
TS, hur gick det?
Citera
2012-04-21, 23:53
Medlem
När jag gymmar så kör jag

20 minuter springband
börjar i gångfart och rampar upp farten långsamt de första 5 minutrarna

obs. en polare sa till mig att det kan vara bra att stretcha första gången man rör på sig. har du inte gjort mer än att gå 50 meter per dag i en månad så kan det vara bra att stretcha lite innan så musklerna inte får sig en chock om de varit stela en längre tid.

annars så gör du det efter träningspasset.

efter springbandet så brukar jag gå på maskinerna.
ställ in vikterna på vad du tror du kan orka. i ditt fall så kanske 25-30 kg? nu menar jag inte att du ska ta de som du måste ta i som hund i helvete för att få upp. jag menar nått som du orkar lyfta 25 gånger med teknik.

vilket betyder.. att du först lyfter upp vikten och sedan långsamt släpper ner den. sen går du en runda och prövar alla möjliga maskiner... nu för tiden så brukar all ställen ha en informationslapp på sidan av maskinen som visar precis hur övningen ska utföras. tänk på att du måste sitta rätt och se till att alla reglage är rätt inställda för dig så du inte kommer i konstiga ställningar och kan göra illa ryggen för de är farligt.. sen kan du ju lyfta vikter men de har jag inte så mycket koll på... men försök att inte tänka på vad andra tycker ifall du har sådana problem och ta vikter som du orkar lyfta med teknik x antal gånger så du får nått ut av det och inte gör dig illa.

sen har de aldrig varit fel på situps och armhävningar orkar du inte 1 armhävning så kan du göra knä varianten i nån månad eller 2 så ska du se att du orkar 15-30 st vanliga. och hopprep ä inte så dumt de heller om du vill ta det lungt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in