2012-01-11, 15:31
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Du bör börja helt från början. Därför rekommenderar jag dig Stronglifts.

Första passet är enbart med stång. Till nästa pass lägger du på 2,5kg och så fortsätter du så fram tills att det tar stopp. Sen kan du göra småjusteringar vart efter men det är en bra grund att utgå från.

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)

Detta stronglift schema ser lovande ut, då det verkar vara upplagt för lite "nyare" personer som vill öka sin styrka i helhet och inte bara i isolerade övningar om jag har fattat det rätt. Är det möjligt för mig att bara skriva ut detta schema och gå till en instruktör och be han visa mig hur det går till? Eller kommer jag uppfattas som en komplett idiot? (som ni märker kan jag inte så mycket om gym "kulturen")

Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Vad gör du innan skolan då? Mitt gym öppnar vid 05:00, morgonpass innan skolan låter ju som en perfekt lösning för dig.

Före skolan sover jag Med tanke på att jag kommer i sängs ganska sent så föredrar jag hellre att jag tar en timme efter skolan än går upp före tyvärr

Props till mig, första multi citat inlägget
Citera
2012-01-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Detta stronglift schema ser lovande ut, då det verkar vara upplagt för lite "nyare" personer som vill öka sin styrka i helhet och inte bara i isolerade övningar om jag har fattat det rätt. Är det möjligt för mig att bara skriva ut detta schema och gå till en instruktör och be han visa mig hur det går till? Eller kommer jag uppfattas som en komplett idiot? (som ni märker kan jag inte så mycket om gym "kulturen")

Jag tycker absolut att du ska visa upp det här schemat för en instruktör och be han hjälpa dig och visa hur vardera övning ska utföras. Så nej, jag kan inte påstå att du kommer uppfattas som en idiot. Alla börjar vi någonstans. Googla på övningarna och ta dig en titt redan nu hur vardera övning ser ut, så har du lite kött på benen innan instruktören hjälper dig!
Citera
2012-01-11, 15:47
Medlem
Massa bra tips i tråden!

Vill bara lägga till att det kan vara värt att bara börja med basövningar (Som någon var inne på), för att sedan lägga till mer variation om det behövs.
Kan bli lite mycket om man ska lära sig fyra övningar för varje muskelgrupp i början.
Citera
2012-01-11, 15:58
Medlem
Gör det enkelt för dig, du behöver inte köra en 4 split med 12 olika övningar per pass

Lär dig en övning per muskelgrupp och kör på det ett tag. Kör igenom hela kroppen två gånger i veckan alternativt dela upp passen i 2 delar ifall du inte hinner med allt på ett pass. Sen lär du dig lite mer övningar eftersom och kan senare börja variera lite

Bänkpress!(Bröstpress)
Militärpress(Hantlar funkar också)
Knäböj!(Benpress)
Marklyft!
Chins(Latsdrag)
Bicepcurl. Stång eller Hantlar
Smalbänk/dips

!= Enligt många de bästa övningarna och grundstenarna i de flestas träningsupplägg. Dock är det väldigt tunga övningar så se till att utföra övningarna på rätt sätt för att minimera skaderisken. Börja med bara stången för att lära dig rörelserna
()= Kan vara en bra idé att börja med dessa om du inte får någon hjälp med tekniken i basövningarna

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Finns tips på massor av övningar här. Läs dessutom mycket på flashback och Kolozzeum så kommer du lära dig massor. Jag kände precis som dig innan jag började gymma men efter bara något pass så kändes det inte så konstigt längre

Edit, Stronglift programmet som länkats är väldigt bra, rekommenderas starkt
Citera
2012-01-11, 16:09
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Hejsan gott folk.

Hej på dig! Du har all chans i världen till att bygga på dig kilon på nolltid. Det du ska göra det är att du ska äta mer. Mycket mer. Du tror att du äter mycket just nu, men saken är att du äter ingenting. Du måste äta oftare och mer. Detta ska du kombinera med kosttillskott. Köp Whey 80 och Gainer Pro. Det duger utmärkt. Köp hem sisådär 4kg av varje. Det kommer räcka runt ett halvår.

Om ett halvår kommer du lätt vara över 65kg om du sätter fart. I kombination med maten, skall du börja träna 3 ggr i veckan, gärna på bestämda tider. Träna mycket bänk, marklyft och knäböj. Se till att ha tekniken! Det du också kan göra är att göra hantelpress med hantlar. Otroligt bra.

Lycka till !!
Citera
2012-01-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xD
Hej på dig! Du har all chans i världen till att bygga på dig kilon på nolltid. Det du ska göra det är att du ska äta mer. Mycket mer. Du tror att du äter mycket just nu, men saken är att du äter ingenting. Du måste äta oftare och mer. Detta ska du kombinera med kosttillskott. Köp Whey 80 och Gainer Pro. Det duger utmärkt. Köp hem sisådär 4kg av varje. Det kommer räcka runt ett halvår.

Om ett halvår kommer du lätt vara över 65kg om du sätter fart. I kombination med maten, skall du börja träna 3 ggr i veckan, gärna på bestämda tider. Träna mycket bänk, marklyft och knäböj. Se till att ha tekniken! Det du också kan göra är att göra hantelpress med hantlar. Otroligt bra.

Lycka till !!

Varför uttalar du dig om hans kost innan han ens berättat vad han äter?
Klart han behöver äta, men till en början räcker det ju att äta mer husmanskost och gärna vid mer bestämda tider.
Oftast kommer ju större matsug när man sätter igång och tränar mer.
Så försök komma igång med styrketräning 2-3 gånger i veckan, och följ gärna det där Stronglifts-programmet.

Har en annan kompis som inte gymmat på vääääldigt många år, som startade med det!
Citera
2012-01-11, 16:33
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringlezz
Varför uttalar du dig om hans kost innan han ens berättat vad han äter?
Klart han behöver äta, men till en början räcker det ju att äta mer husmanskost och gärna vid mer bestämda tider.
Oftast kommer ju större matsug när man sätter igång och tränar mer.
Så försök komma igång med styrketräning 2-3 gånger i veckan, och följ gärna det där Stronglifts-programmet.

Har en annan kompis som inte gymmat på vääääldigt många år, som startade med det!

Jag antog att han äter lite om han bara väger 53kg på 172cm. Jag försöker ge TS tips på hur jag själv gjorde. Men det är ju bara jag..
Citera
2012-01-11, 18:29
Medlem
Strongmanx2s avatar
När jag var 13år fick jag en film med Ove Rytter som gick igenom en massa övningar, detta gav mig en bra grund. Idag funkar Youtube minst lika bra.

Vet inte hur du ska gå tillväga, då du sitter i en ganska knepig sits och jag vet inte vilken stad du bor i.
Ett tips dock, fokusera inte alls på hur mycket du lyfter de första 1-2månaderna, lär dig grunderna och hur man utför övningarna på rätt sätt, du tjänar på det i längden.

Man ser rätt dum ut ifall man gungar med hela kroppen på gymmet, dessutom blir det svårt att koncentrera sig på en viss muskelgrupp ifall man står och dansar upp vikterna
Citera
2012-01-12, 00:02
Medlem
Nu kanske du inte ens har en iphone men för ett tag sedan visade polaren en rätt cool app. Den visar massa övningar(gym med maskiner) och hur man utför de, hur din kropp påverkas, vilka muskelgrupper osv. Du kunde göra egna träningsprogram och sedan kolla exakt hur du skulle göra övningarna. Dumt bara att jag inte minns namnet på appen, och som sagt du kanske inte ens har telefon där du kan dra ner appar
Citera
2012-01-12, 00:27
Medlem
Eftersom att du har kort om tid rekommenderar jag att läsa igenom det Martin Berkhan skriver. Han är väldigt för funktionell och tidseffektiv träning. Sammanfattat inga jävla isoleringsövningar eller maskiner utan bara de stora superövningarna som typ tränar hela kroppen. Bänkpress, marklyft, knäböj och chin ups/pull ups. Kör endast med stång i början i 1-2 veckor eller något och få in tekniken och vänj musklerna sedan kan du börja lassa på vikt och du kommer öka helt sjukt mycket. sköter du din kost rätt kan du lätt gå upp 5 kg första månaden.

Läs hela denna sida så får du en bild av hur man bör träna enligt honom och alla dem vanliga felen folk gör http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Och kolla utube videos hur man gör dem olika övningarna och fråga om det är något som är osäkert. ta gärna med någon polare som kan första passet och låt honom instruera dig i övningarna. Förutsatt att dina polare inte är drabbade av fuckarounditis, för då kommer de antagligen inte känna till korrekt teknik ens.

Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Angående tillskott: Är det nödvändigt att äta tillskott när du bara ska träna två korta pass i veckan? Funkar det inte att äta mer mat bara? Jag förstår att alla inbitna kroppsbyggare kommer att slå bakut när jag föreslår något så hädiskt men är det nödvändigt att äta tillskott när man bara tränar så lite?
Tränar man bra och funktionellt så räcker 3 ggr i veckan för att gå från ett fetto till detta: http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRW...+Leangains.JPG
Faktiskt så rekommenderar den där killen inte att man tränar mer än 3 gånger i veckan, absolut inte fler än 4 iaf.
Citera
2012-01-12, 01:21
Medlem
ALXALXs avatar
Fattar inte grejen med stronglifts, för det första är det starting strength fast med rodd istället för power clean (vad fan nu det heter på svenska), vilket jag inte har något problem med. Men fem arbetsset, är inte det lite mycket? Lägg därtill uppvärmningen och det blir väl en tio set totalt på varje övning.

För mig funkar iaf tre set med fem repetitioner bra, och från vad jag hört så kör man inte fast lika fort då heller.
Citera
2012-01-12, 02:35
Medlem
Gillar din attityd, helt klart (till skillnad från alla som ska bli fett b1ff efter 1 träning, utan att träna osv..)

Men även du verkar ha fått för dig att man måste ta tillskott för att bli stor, vilket är helt fel..
Det du måste börja med är att lära dig äta, något jag antar du inte är särskilt bra på eftersom du är så tunn!

Ska inte säga för mycket utan låter de som kan mer om ämnet uttala sig (samt att de ofta gillar att skryta över sina kunskaper )

Lycka till!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in