2012-01-11, 05:29
Medlem
fisk1s avatar
Hejsan gott folk. Jag har på senare tid kommit underfund med att jag har blivit väldigt sugen på att börja träna styrketräning. Problemet är väll bara att jag har ett väldigt packat schema under skoldagarna (går i gymnasiet). Tisdag och torsdag så tränar jag en viss sport som ger mig konditionsträning men inte så mycket styrketräning. Och dessa träningar är väldigt långa och tar upp hela kvällen de dagarna. Och de dagar jag inte tränar så ska jag hem till först min bror för att plugga, och sedan till min far för att plugga ännu mera. Så det bästa för mig vore att få in en snabb träning efter skolan de dagar jag inte tränar annat.

Lite kort om mig: Jag är ca 172 lång och väger 53 kilo, som ni kanske redan listat ut är jag väldigt spinkig.

Varför gör jag denna tråd? Jo, jag har aldrig någonsin satt min fot innanför ett gym. Så jag vet faktiskt inte riktigt vart jag ska börja. Jag har en del kompisar som håller på att styrketräna som säkerligen skulle kunna ge mig några tips, men faktumet att jag har ett så fullbokat schema på veckodagar gör att jag inte har tid att träna med någon annan. Jag vill helst bara gå från skolan till gymmet och sedan vidare.

Hur gör jag då? Jag har fått för mig att man gör ett schema för vilka muskelgrupper man ska träna på speciella dagar. Men väl i gymmet hur orienterar jag mig där? Hur vet jag om jag gör rätt? Vilket gym passar en nybörjare?

Edit: Eftersom jag är så smal och målet är att gå upp i vikt så kommer ännu en fråga, bör jag börja med tillskott. I så fall, vad för något?

Edit2: Går inte så jävla bra att skriva nu.. Men för att förtydliga så kan jag gärna träna så ofta det går, men på något sätt gärna få till snabba pass.

Ledsen om jag skriver tråden lite rörigt, men vafan klockan är ju bara halv 6
Senast redigerad av fisk1 2012-01-11 kl. 05:31.
Citera
2012-01-11, 05:34
Medlem
Preatures avatar
Gymma på morgonen varje dag istället. Funkar iaf för mig, här öppnar gymmet 06.00
Citera
2012-01-11, 05:38
Medlem
Razels avatar
Skulle gissa på att 10 minuters googlande ger dej minst 15 olika varianter om hur du ska gå upp i vikt, på samma tid hittar du säkert lika många varianter av hur man ska börja träna. Lycka till men med tanke på den vikten/längden du ligger på nu får du slita hårt!
Citera
2012-01-11, 05:41
Medlem
Nintendokids avatar
2 helkropps pass på gym ett typ på onsdag. och ett på helgen. Du kan ju gymma hemma, men för seriös byggning så måste ett gym till.
Senast redigerad av Nintendokid 2012-01-11 kl. 05:43.
Citera
2012-01-11, 05:44
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
På gymmet finns det en instruktör som kan hjälpa dig med att fylla i en lapp vilka maskiner du ska träna beroende på vilka muskelgrupper du vill träna. Sen gör du olika repetitioner beroende på vikt, klarar du mer än 12 så är det exempelvis dags att höja vikterna.
Annars står det på maskinerna vad man tränar, det är inte så svårt.
Citera
2012-01-11, 05:58
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
På gymmet finns det en instruktör som kan hjälpa dig med att fylla i en lapp vilka maskiner du ska träna beroende på vilka muskelgrupper du vill träna. Sen gör du olika repetitioner beroende på vikt, klarar du mer än 12 så är det exempelvis dags att höja vikterna.
Annars står det på maskinerna vad man tränar, det är inte så svårt.

Så du föreslår att jag tar kontakt med en av dessa "personliga tränare" på gymmet? När jag nu vet vilka maskiner jag ska använda. Hur vet jag då antal reps och liknande?

Edit: Att dra till gymmet på morgonen är rätt uteslutet med tanke på vilken kvällsmänniska jag är
Citera
2012-01-11, 06:03
Medlem
skogspromenads avatar
Vill du bygga mer ren styrka eller vill ha du ha volym?

Angående kosttilsskott så kommer du ju få "noobgains" i början så det är väll bra att ta vara på dem så mycket det går.

Kosttilsskott: L-Glutamin, HMB, Casein Protein, Whey Protein, Omega3, Multivitamin, Creatine. Mycket kosttillskott säger folk nu, dyrt säger folk. Men hellre bra gains lite mer pengar än halvdana gains, min filosofi.. Ska du bara ha två tillskott ta Proteinerna.

Någon kan säkert visa dig ett bra schema, annars gör jag det sen när jag kommer tillbaka från gymmet, brb...
Senast redigerad av skogspromenad 2012-01-11 kl. 06:12.
Citera
2012-01-11, 06:04
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Så du föreslår att jag tar kontakt med en av dessa "personliga tränare" på gymmet? När jag nu vet vilka maskiner jag ska använda. Hur vet jag då antal reps och liknande?

Edit: Att dra till gymmet på morgonen är rätt uteslutet med tanke på vilken kvällsmänniska jag är

Ja absolut, det brukar vara instruktörer där som springer omkring och hjälper mer än gärna till. I början kan du provträna och då går h*n igenom maskinerna, vad du bör tänka på, hur du ska göra, vilka maskiner du kanske ska använda och så vidare.
Jag fick lära mig att om vi säger att jag klarar 8 reps så ska jag fortsätta träna och träna tills jag klarar till exempel 12, då är det dags att höja. Klarar jag under 8 reps så ska jag sänka. Men i början så hittar du bara vikterna för vad du ska träna, du höjer senare med tiden beroende på hur ofta och vilka framsteg du gör.
Citera
2012-01-11, 06:17
Medlem
Se verkligen till att bli större, jag är lika lång men väger 70kg och känner mig ibland som en räka, man vill inte vara både kort och liten.

Kommer nog bara ta dig 4-5 månader att gå upp till 60kg dock. Antingen söker du information om allt på internet eller så pratar du med en anställd på gymmet, du kommer dock behöva söka och titta på övningars korrekta utförande och nöta dessa, det är min största rekomendation. Var inte viktkåt i början heller, bättre att du gör rätt från början!
Citera
2012-01-11, 06:55
Medlem
kaspens avatar
En annan sak;

BORJA FORSIKTIGT. Maxa inte. Forsta veckan kan du i princip ga igenom alla rorelser mest och se till att du vet hur man gor. Gor inte idiotgrejen som jag (och sakert halften av detta forum ocksa gjort) gjorde och ga in och maxa direkt. Satan vad mycket inflammerade muskelfasten och skit jag har haft. Det ar inte kul. Ta en vecka och i princip bara kann pa maskinerna/hantlarna innan du borjar maxa. Sen kan du oka.

Det ar ett rad jag sjalv onskar att jag fick nar jag drog igang min traning.

Trust me on this.
Citera
2012-01-11, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
En annan sak;

BORJA FORSIKTIGT. Maxa inte. Forsta veckan kan du i princip ga igenom alla rorelser mest och se till att du vet hur man gor. Gor inte idiotgrejen som jag (och sakert halften av detta forum ocksa gjort) gjorde och ga in och maxa direkt. Satan vad mycket inflammerade muskelfasten och skit jag har haft. Det ar inte kul. Ta en vecka och i princip bara kann pa maskinerna/hantlarna innan du borjar maxa. Sen kan du oka.

Det ar ett rad jag sjalv onskar att jag fick nar jag drog igang min traning.

Trust me on this.

Syftar du på att jag är en av de få som kämpat mej upp och skämts med 40 kg i bänkpress?
Citera
2012-01-11, 07:29
Medlem
kaspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AL.WQAS
Syftar du på att jag är en av de få som kämpat mej upp och skämts med 40 kg i bänkpress?

Jag onskar fanimej att jag varit sa smart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in