• 1
  • 2
2012-01-11, 01:08
Medlem
AquaRegias avatar
Läste en artikel med myter om matlagning där en punkt var "Pork Needs to Be Well Done". Jag ville givetvis ta reda på om detta var sant, så jag kom till Flashback och förväntade mig en jättelång tråd där detta diskuterades, men icke.

Man hör ofta att nötkött kan ätas "rare", "medium-rare" etc., och att detta är oacceptabelt när det gäller fläsk. Men hur ligger det till egentligen?

Från artikeln:

Citat:
Due to a fear of trichinosis (a parasitic disease caused by eating raw or undercooked pork), people have, for years, made sure that they don't eat pork unless it's been cooked to a well-done state. By the way, that fear was completely legit, because trichinosis is a worm that slithers menacingly around in an animal's (or some lucky human's) digestive system.

The thing is, that fear was legit many, many years ago. Today, due to modern pork processing standards, cases of trichinosis in the U.S. have been reduced to about 11 each year, and most of those cases weren't even from pork -- they were from the consumption of wild game. You could go to a restaurant and order pork chops medium rare and eat them and totally not die.
Citera
2012-01-11, 01:33
Medlem
Fickludds avatar
Att äta understekt fläsk i Sverige torde vara riskfritt eftersom alla slaktade grisar testas med avseende på trikiner. Dessutom är det ovanligt att tamsvin har trikiner. Däremot bör man vara försiktig med vildsvin.
Citera
2012-01-11, 01:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Att äta understekt fläsk i Sverige torde vara riskfritt eftersom alla slaktade grisar testas med avseende på trikiner. Dessutom är det ovanligt att tamsvin har trikiner. Däremot bör man vara försiktig med vildsvin.
Sänkte inte nyligen Livsmedelsverket lägstatemperaturrekommendationen för kött från gris från 75 till 65 grader?
Citera
2012-01-11, 02:36
Medlem
Quorthons avatar
Tycker inte att fläskkött tjänar något på att ätas medium-rare oavsett om det är riskfritt. Tror alltså att det äts vid en högre temperatur både av tradition och smakmässiga skäl. Har för mig att denna diskussion varit uppe förut också här på fb.
Citera
2012-01-11, 02:42
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tycker inte att fläskkött tjänar något på att ätas medium-rare oavsett om det är riskfritt. Tror alltså att det äts vid en högre temperatur både av tradition och smakmässiga skäl. Har för mig att denna diskussion varit uppe förut också här på fb.

För mig är det iaf av smakskäl då rosa griskött inte smakar något vidare.
Citera
2012-01-11, 02:52
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Sänkte inte nyligen Livsmedelsverket lägstatemperaturrekommendationen för kött från gris från 75 till 65 grader?

Livsmedelsverket säger bara att det är viktigt att köttets yta - där bakterierna håller till - är välstekt. De ger inga råd om gradantal. Men vi har ju fler statliga myndigheter!

Enligt Smittskyddsinstitutet ska fläskkött upphettas till 65 grader för då dör eventuella campylobakter som orsakar att man blir magsjuk. Omkring 7 000 fall rapporteras per år i Sverige varav ca 35 procent blivit smittade inom landet, övriga är utlandsresenärer varav de flesta smittats under semester i Europa och Asien. Förr skulle fläskkött värmas till 70 grader vilket i det närmaste garanterar att köttet blir torrt och tråkigt.

I våras sänkte för övrigt amerikanska livsmedelsverket sin rekommendation för fläskkött till 63 grader.
Citera
2012-01-11, 02:55
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Livsmedelsverket säger bara att det är viktigt att köttets yta - där bakterierna håller till - är välstekt. De ger inga råd om gradantal. Men vi har ju fler statliga myndigheter!

Enligt Smittskyddsinstitutet ska fläskkött upphettas till 65 grader för då dör eventuella campylobakter som orsakar att man blir magsjuk. Omkring 7 000 fall rapporteras per år i Sverige varav ca 35 procent blivit smittade inom landet, övriga är utlandsresenärer varav de flesta smittats under semester i Europa och Asien. Förr skulle fläskkött värmas till 70 grader vilket i det närmaste garanterar att köttet blir torrt och tråkigt.

I våras sänkte för övrigt amerikanska livsmedelsverket sin rekommendation för fläskkött till 63 grader.
Ah, det kanske var något annat av de statliga verken då, för jag kommer bestämt ihåg att jag läste en artikel om det i någon av dagstidningarna.
Jag vill också ha vissa typer av fläsk lite mer hårdstekt, men t ex en fin kotlett får gärna vara lite svagt rosa för min del, likaså en skinkstek. Det blir så torrt annars.
Citera
2012-01-11, 03:49
Medlem
Phrenklies avatar
Jag äter gärna fläskkött rått och har gjort det i alla år, tänker inte sluta heller.
Men jag kanske har stålmage?
Citera
2012-01-11, 05:52
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Nä usch, är nog en smaksak det här. Men det gäller väl även fågel och inte bara fisk? Skulle även bli ganska nojjig om jag ö.h.t. såg blodigt kött, oavsett vad det är. Dels tycker jag det inte är gott sen vill jag inte riskera att bli sjuk bara för att det ska smaka skit..
Citera
2012-01-11, 08:36
Medlem
rayraviolis avatar
Nog har detta diskuterats tidigare. Exempelvis här:

https://www.flashback.org/t562823
https://www.flashback.org/t577874

Personligen är jag inte så rädd för lite rosa fläsk. Men i de flesta fall så kommer köttets smak till sin rätt vid rätt hög innertemp. För karré har jag kommit fram till att den smakar läckrast över 80 grader.
Citera
2012-01-11, 09:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Personligen är jag inte så rädd för lite rosa fläsk. Men i de flesta fall så kommer köttets smak till sin rätt vid rätt hög innertemp. För karré har jag kommit fram till att den smakar läckrast över 80 grader.
Håller med fullständigt.

~Paul~
Citera
2012-01-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nä usch, är nog en smaksak det här. Men det gäller väl även fågel och inte bara fisk? Skulle även bli ganska nojjig om jag ö.h.t. såg blodigt kött, oavsett vad det är. Dels tycker jag det inte är gott sen vill jag inte riskera att bli sjuk bara för att det ska smaka skit..

Pröva att käka anka som är well done, segare gummi än det hittar du inte. Sen så försvinner ju allt vad smak heter också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in