Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-09, 16:26
  #1
Medlem
Så, jag är en person som i mitt vardagliga liv gärna tar lite genvägar här och var. Eller ja, det är väl inte lika mycket genvägar som att försöka effektivisera vardagen en aning. Ha en tydlig struktur på hur man ska göra saker, och i vilken ordning man bör göra det för att spara tid. Det är givetvis inget nytt, det är bara först nu på senare år jag upptäckt hur det går att applicera till det vardagliga livet. Kökssysslor, städning eller en tur på stan. Vad som helst.
Det låter konstigt, kanske, men det har bara blivit någon form av tävling mot mig själv. Egentligen har jag all tid i världen.

Hur som helst, frågan är:

Ska jag koka pasta eller liknande brukar jag alltid slå på kranen på det varmaste, göra någonting annat under 10-15s för att sedan ta i kokhett vatten i kastrullen i stället för vanligt ljummet, kanske till och med kallt vatten, och sedan ställer jag kastrullen på plattan jag satt på en kort stund innan. Det känns som en ganska vanlig grej att göra, och jag tror faktiskt att det är många som försöker ta den "genvägen". Men det är inte förrän på senare dagar jag grubblat lite över huruvida jag sparar någon särskild tid på det, och i så fall, om det är värt det?

Jag vågar inte riktigt uppskatta några siffror för att räkna på det men.
Vad tror ni intelligenta människor? Är det här en illusion eller finns det faktiskt tid att spara? Och isåfall, hur mycket?
Citera
2012-01-09, 16:42
  #2
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellen
är värt det?

Kanske inte riktigt svar på din fråga... men... Jag har hört att det fäller ut mer metaller och skit ur varmvattensrören än det gör ur kallvattensrören, så det kanske inte är värt eventuella hälsorisker, även om det förmodligen spar tid att spola fram varmt vatten gentemot att ge spisen mer tid att värma.

Jag tror det är bäst att ta kallt vatten, och kanske statistiskt tjäna in ett par månader längre liv.
Citera
2012-01-09, 16:51
  #3
Medlem
D4GGes avatar
ja man ska inte laga mat med varmvattnet ur kranen, jag själv brukar använda en vattenkokare när jag skall koka ngt.

lite off topic kanske men men...
Citera
2012-01-09, 18:39
  #4
Medlem
Det du gör under dem där 10-15 sekunderna behöver du ju inte göra senare så troligen sparade du lite tid.
Jag brukar också försöka tidsoptimera lite. Men bara om jag kommer på hur det skulle gå till på en gång. Sitter inte och klurar på hur jag ska göra saker effektivare. Om jag inte kan göra det samtidigt som något annat:P
I ditt fall skulle jag försöka komma på det bästa sättet att koka pasta under tiden jag gick till köket.

Ibland kommer man på efteråt hur man kunnat göra saker bättre (lite irriterande).. men whatever.
Citera
2012-01-09, 22:42
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Det stämmer att man får i sig mer metall, främst koppar, ur varmvattnet. Jag brukar hälla ett par cm vatten i grytan och resten i vattenkokare, sen ställer jag grytan med lock på full platta medan kokare kokar upp. Således kan jag hälla kokhett vatten i en uppvärmd gryta, och det slutar aldrig koka mer än några sekunder.
Citera
2012-01-09, 22:52
  #6
Medlem
Bisarros avatar
Läs "Tid" av Stefan Klein. Nej, jag tror inte du sparar speciellt mycket tid, och även om du gör det så tror jag inte du har någon nytta alls av den extra "ledig" tid du i så fall sparat in. Förmodligen blir du bara rastlös efter att ha stressat halva dagen när du sedan inte har något att göra. Att springa till bussen för att inte missa den är ju en sak, men att stressa rent generellt för att "spara" tid förstår jag inte. Vad sparar du till? Vad ska du med några minuter ledig tid till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback