Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-08, 22:18
  #1
Medlem
mr_fahrenheits avatar
Nu är jag så jävla trött på iMovie - den tar bara ett filformat, tar extrem lång tid att föra in filmen och sen skapar den mappar och massa filer på flera gig när man stänger ner skiten! Så nu efterlyser jag ett videoredigeringsprogram som är ganska enkelt, i princip bara att klippa och kanske göra enklare effekter, som man kan installera.
Citera
2012-01-08, 23:08
  #2
Medlem
engis avatar
Final Cut, senaste versionen är inte svår alls att förstå!
Citera
2012-01-09, 00:38
  #3
Medlem
Adobe Premiere eller Avid hade jag rekommenderat.
Så slipper du just sån skit som bara kan införa en filformat och annat inlåst som Apple kör med.

Final Cut är inget att ha, om du nu är ute efter att göra profesionell arbete.
Så därför rekommenderar jag Premiere, då den klarar av alla filformat, är simpel, och standard.
Samma sak gäller Avid.
Citera
2012-01-10, 17:30
  #4
Medlem
mr_fahrenheits avatar
Finns det inget gratisprogram som man kan fixa för jag ska bara som sagt klippa filer med den på sin höjd?
Citera
2012-01-13, 01:31
  #5
Medlem
evilapas avatar
När du importerat dina klipp så är de, som du märker, väldigt mycket större än de var på kameran. Detta för att de packas upp till ett mindre komprimerat format som heter AIC. Det här gör alla videoredigeringsprogram (formaten kan dock skilja) och är inget du kommer undan. Det sker helt enkelt för att datorn aldrig skulle orka med att redigera flera klipp som är såpass hårt komprimerade som AVCHD eller HDV. När redigeringen är klar renderar du filmen (Exportera i iMovie) och då komprimeras slutresultatet ner igen till valfri storlek. Alla program jobbar så här och anledningen till att det tar sån tid är just att alla klipp packas om i ett annat format. En snabbare processor löser det problemet.

Vad gäller videoformat som iMovie kan läsa så tar den i stort sett alla kameror. Det har varit lite problem med JVC, men allt annat fungerar enligt min erfarenhet. Observera att vi pratar om videokameror och inte stillbildskameror. Som videokameror räknas de som filmar i AVCHD eller HDV. Dessa måste importeras direkt från kameran in i iMovie. Dvs du kan inte ta ut enskilda klipp via Finder.

Är det en stillbildskamera som filmat så tar iPhoto emot dessa klipp. Avi, mov, mpg osv. De dyker upp i iMovies händelsebibliotek under iPhoto-videor.

Andra klipp kan importeras från iMovies meny, men vissa format tar den inte. Rekommenderar att du laddar ner Handbrake och konverterar dessa då.

iMovie är det absolut lättaste sättet att klippa film. Vill du ta steget vidare kan jag varmt rekommendera Final Cut Pro X som bibehåller mycket av enkelheten men bygger på med mängder av avancerade funktioner. Billigt som attan också, i proffssammanhang.

Hoppas detta hjälpte lite.
__________________
Senast redigerad av evilapa 2012-01-13 kl. 01:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback