2021-04-01, 12:51
Medlem
bees avatar
jobb som inte kvaliciferar för akassa ?

för tillfället har jag aktivitetsstöd och går på rusta och matcha,

jag har förmodlingen ett jobb på gång om en vecka, men jag misstänker att det kommer pågå runt 4 månader,
vilket inte berättigar till en ny akasse period, vad händer istället ?

får jag fortsätta med mitt gamla aktivitetsstöd eller hamnar jag så att säga mellan 2 stolar och blir inkomstlös ?
Citera
2021-04-01, 13:01
Medlem
Rusta och matcha avslutas och du bör skrivas ut från Arbetsförmedlingen under tiden du jobbar.

Ingår du i ramprogram på Arbetsförmedlingen har du återinträdesrätt i programmet om du skrivs ut ur det mot arbete på heltid. När du skriver in dig igen så ska du pröva din återinträdesrätt. Om du inte deltar i ett ramprogram så återgår du till din a-kassa för att söka ersättning.

Om du har kvar dagar på din ersättningsperiod från a-kassan och blir arbetslös igen så återgår du till den ersättningsperioden.

Om ersättningsperioden är slut erbjuds du ramprogram ändå.
Citera
2021-04-01, 13:56
Medlem
neiges avatar
Varför ska jag som jobbar deltid med en lön på ca 15-18k innan skatt, betala lika mycket i avgift som den jobbar 100% och tjänar dubbelt så mycket, som sedan kommer få ut mycket mer i akassa vid arbetslöshet? Det är ju inte särskilt solidariskt och rättvist...
Jag har ett vikariat som pågått ca 1 år snart och vet inte om det kommer finnas ett uppehåll på jobb men säg att det under några veckor t.ex inte skulle finnas ett jobb till mig, kan jag då få ut a-kassa de veckorna?
Citera
2021-04-01, 14:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Varför ska jag som jobbar deltid med en lön på ca 15-18k innan skatt, betala lika mycket i avgift som den jobbar 100% och tjänar dubbelt så mycket, som sedan kommer få ut mycket mer i akassa vid arbetslöshet? Det är ju inte särskilt solidariskt och rättvist...
Jag har ett vikariat som pågått ca 1 år snart och vet inte om det kommer finnas ett uppehåll på jobb men säg att det under några veckor t.ex inte skulle finnas ett jobb till mig, kan jag då få ut a-kassa de veckorna?
Ja man kan tycka att det är lite orättvist att alla betalar lika mycket jag kan hålla med, dock skulle det bli svårt att administrera olika kostnad beroende på inkomst, ålder, yrke m.m. så man har valt en summa runt ~150kr/månad som skall vara självfinansierande för alla över tid.

Ja har du varit med i a-kassan och jobbat 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret så är du berättigad till a-kassa om du blir friställd (dock brukar det först vara några karensdagar ~6 lite beroende på vilken a-kassa du är ansluten till)

Läs på lite vilka ersättningar, regler och krav som gäller för just den a-kassan du är medlem i.
Citera
2021-04-01, 14:34
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
för tillfället har jag aktivitetsstöd och går på rusta och matcha,

jag har förmodlingen ett jobb på gång om en vecka, men jag misstänker att det kommer pågå runt 4 månader,
vilket inte berättigar till en ny akasse period, vad händer istället ?

får jag fortsätta med mitt gamla aktivitetsstöd eller hamnar jag så att säga mellan 2 stolar och blir inkomstlös ?

Allt är avhängigt Ditt tidigare arbetsvillkor. Har du arbetat halvtid innan arbetslösheten? Eller har du arbetat heltid innan arbetslösheten? Det är olika kriterier för hur mkt du behöver arbeta för att få ett nytt arbetsvillkor.

Om du vill veta vad som gäller just för Dig - så kontaktar du din A-kassa. De har skyldighet att informera dig hur mkt du behöver arbeta och under hur lång tidsperiod.

Ibland kan det gynna sig att arbeta t ex 4 månader för det KAN om du har tur bli en fortsättning i två månader till eller att "nästa blivande" arbetsgivare du får (inom viss tid enligt vissa regler) kan göra att du åter kan få A-kassa. AF (Arbetsförmedlingen) har iaf skyldighet att låta dig vara kvar i systemet alt. återinta dig - för aktivitetsstöd. Så om du tänker på det viset så kan 4 mån. arbete visst gynna dig.

Men kolla med din A-kassa är viktigt när du får sådana arbetserbjudanden. Arbete (INTE åtgärder utan äkta lön alltså) är viktigt för att du ska kunna få ersättning framöver. Vare sig det är Aktivitetsstöd (helt arbetslös) eller via A-kassan.
Citera
2021-04-01, 21:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja man kan tycka att det är lite orättvist att alla betalar lika mycket jag kan hålla med, dock skulle det bli svårt att administrera olika kostnad beroende på inkomst, ålder, yrke m.m. så man har valt en summa runt ~150kr/månad som skall vara självfinansierande för alla över tid.

Ja har du varit med i a-kassan och jobbat 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret så är du berättigad till a-kassa om du blir friställd (dock brukar det först vara några karensdagar ~6 lite beroende på vilken a-kassa du är ansluten till)

Läs på lite vilka ersättningar, regler och krav som gäller för just den a-kassan du är medlem i.
Nu känns det som att jag har missat något fundamentalt här...du skriver att antalet karensdagar kan vara olika för olika a-kassor...antalet karensdagar regleras ju i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som är densamma för samtliga a-kassor...vad är det som jag missar?

Även det som du skriver i sista stycket om olika ersättningar, regler och krav för olika a-kassor...olika medlemsvillkor, visst, så är det, men reglerna ser ju i övrigt likadana ut, med undantag för vissa regler för aktiva fiskare, om jag minns rätt. Dock länge sen jag behövde hantera a-kassors regelverk i mitt arbete, så är inte påläst...så berätta gärna vilka regler som skiljer sig åt mellan de olika a-kassorna, som jag inte känner till
Citera
2021-04-01, 21:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Kanske är det till tröst att få veta att risken för att bli arbetslös generellt är påtagligt lägre för de som har en tillsvidareanställning på heltid jämfört med de som inte har en lika fast förankring på arbetsmarknaden, alltså de som är relativt färska i arbetslivet, har visstidsanställning, jobbar deltid m.m...så risken/chansen för att du ska få nytta av den försäkring som du betalar för är större än för de som jobbar heltid. Trösterikt va?
Citera
2021-04-02, 09:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nu känns det som att jag har missat något fundamentalt här...du skriver att antalet karensdagar kan vara olika för olika a-kassor...antalet karensdagar regleras ju i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som är densamma för samtliga a-kassor...vad är det som jag missar?

Även det som du skriver i sista stycket om olika ersättningar, regler och krav för olika a-kassor...olika medlemsvillkor, visst, så är det, men reglerna ser ju i övrigt likadana ut, med undantag för vissa regler för aktiva fiskare, om jag minns rätt. Dock länge sen jag behövde hantera a-kassors regelverk i mitt arbete, så är inte påläst...så berätta gärna vilka regler som skiljer sig åt mellan de olika a-kassorna, som jag inte känner till
Ja som du skriver det finns undantag men de flesta har som du skiver 6 karensdagar (många a-kassor anger dock 1 veckas karens vilket ger utrymme för missförstånd)
Citera
2021-04-03, 00:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja som du skriver det finns undantag men de flesta har som du skiver 6 karensdagar (många a-kassor anger dock 1 veckas karens vilket ger utrymme för missförstånd)
Det undantag jag nämnde gäller inte sådant som regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring. Kan du länka till någon a-kassa som har undantag från sådant som regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring, exempelvis gällande det som diskuterats ovan, antalet karensdagar?
Citera
2021-04-03, 12:28
Medlem
bees avatar
jag tackar för dem utförlinga svaren, nu har jag lite mer kött på benen !!
Citera
2021-04-04, 12:03
Avslutad
Vilka är bästa jobben att söka som man omöjligen kan få? Kan inte ta ett jobb just nu men tänker ändå inte vara utan ersättning bara för att skithögarna på a-kassan styrs av omänskliga principer. Måste söka några jobb för att ha något att skriva på aktivitetsrapporten.
Citera
2021-04-04, 15:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Vilka är bästa jobben att söka som man omöjligen kan få? Kan inte ta ett jobb just nu men tänker ändå inte vara utan ersättning bara för att skithögarna på a-kassan styrs av omänskliga principer. Måste söka några jobb för att ha något att skriva på aktivitetsrapporten.
Sök jobb som vanligt du lär inte få något ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in