Citat:
Ursprungligen postat av Donke
Timmarna är inte redovisade någonstans utan vi har bara det uppskrivet i ett block. Min chef kommer att redovisa att jag jobbar ex 89h en månad när jag egentligen är i Thailand. Som sagt så vill jag inte ha några a-kassa pengar i Thailand.
Det jag tänkte var om a-kassan kan kolla upp om jag fått lön under tiden jag rapporterat "semester". Har hört att man kan "pausa" a-kassan, det kanske är mer värt i o m att jag är borta nästan 3 månader.
Så länge du inte har avsikt att göra anspråk på någon ersättning så är det okej. Du kan exempelvis kontakta din kassa och informera att du drar iväg i tre månader och kommer inte skicka in några kassakort för den perioden.
Grejen är så här, (nu hoppas vi på det bästa), men om du i ett senare skede behöver kolla om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor för att kunna få en ny period så har du där 89 timmar. Dessa timmar kommer du att missa.
En annan fråga dock, dessa 89 timmar som ni har "pausat", dvs, som du har uppskrivet i en block, är de arbetade under en period som du, på dina kassakort, har deklarerat arbetslös? Eller har du arbetat dessa timmar under den perioden som de har beräknat din dagsförtjänst och Normalarbetstid?
Anledningen till att jag frågar är just att du skriver:
Timmarna är inte redovisade någonstans utan vi har bara det uppskrivet i ett block.
Om du har arbetat dessa timmar under den perioden som beräkningen av din Normalarbetstid och Dagsförtjänst är gjord så har du förlorat på det. Om du har arbetat dessa timmar efteråt och under denna period deklarerat arbetslös och erhållit ersättning för den tiden så har du mer eller mindre "fuskat".