2018-11-07, 18:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyholocaust
Jag kommer ta ett jobb ifall det skulle dyka upp men om det inte kommer något tills dess att skolorna börjar så tänkte jag ta studierna som en sysselsättning utan inblandning från a-kassan och dess ersättningar.

Jobbar du med detta?

Nej, jag jobbar inte med det, jag har inte ens gått på a-kassa, men det förefaller vara ett solklart fall.
Citera
2018-11-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Säkrast är att du pratar med din A kassa. Och viktigt att du inte tror att Facket och A kassan hör ihop, även om dom har samma namn o logga.
Jag vill minnas att du försäkrar på heder och samvete att du inte t.ex. studerat under tiden för A kassa. Det kommer i så fall att komma surt efter, med krav om återbetalning.
Att fuska till sig ersättningar är något av det lägsta man kan göra. Det är bara något över pedofili och barnporr.
Men ring o prata med A kassan, det finns folk som fått OK och det är människor som jobbar där. Men att försöka lura dom, då är det stor risk att det kommer att gå åt skogen för dej.

Jag har inga planerar på att studera så länge jag tar ersättning från a-kassan och skulle jag ej få ett jobb så ser jag mina studier som en sysselsättning utan inblandning av a-kassan och deras ersättningar, den dagen jag eventuellt börjar studera så kommer jag att ta ersättning från CSN istället och inte från a-kassan på något sätt.

Får väl ringa dem själva och prata antar jag men tänkte om någon gjort/varit med om samma tankebanor.
Citera
2018-11-07, 18:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Säkrast är att du pratar med din A kassa. Och viktigt att du inte tror att Facket och A kassan hör ihop, även om dom har samma namn o logga.
Jag vill minnas att du försäkrar på heder och samvete att du inte t.ex. studerat under tiden för A kassa. Det kommer i så fall att komma surt efter, med krav om återbetalning.
Att fuska till sig ersättningar är något av det lägsta man kan göra. Det är bara något över pedofili och barnporr.
Men ring o prata med A kassan, det finns folk som fått OK och det är människor som jobbar där. Men att försöka lura dom, då är det stor risk att det kommer att gå åt skogen för dej.

Han är ju inte ute efter att fuska, utan efter att lyfta a-kassa när han är arbetslös och arbetssökande. När plugget börjar anmäler han det till a-kassan. Inga konstigheter alls. Men ja, det är ett bra råd att prata med a-kassan. Då kan TS få det bekräftat, så att han sover bättre på nätterna sen.
Citera
2018-11-09, 12:46
Medlem
BlurryFace69s avatar
Frågor ang när man går på A-kassa.

Får man välja att skriva att man arbetat 8 timmar en dag istället för 6 timmar
bara för att det inte betalas ut någon a-kassa denna vecka alls?

Och sparar man i såfall 1 deltidsvecka ?

Jag vet man ska lämna ärliga uppgifter, så då känns inte detta ärligt.

Men samtidigt är det knasigt att bli av med veckorna när man arbetar nästan full tid?
Citera
2018-11-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foodcoma
Hej, har försökt hitta svar på nätet men hittar ingen vettig info.

Om en person jobbat heltid senaste 6 månaderna och innan dess fått akassa, och personen sedan blir uppsagd, hur kommer dennas ersättning beräknas? Räknas akassan personen fått under hälften av de senaste 12 månader in som inkomst, och hur beräknas personens arbetstid?

Om uppehållet är mindre än ett år och man har dagar kvar på den a-kasseperiod man hade innan så återgår man till den med samma ersättning man hade då.
Citera
2018-11-13, 02:34
Medlem
Risker med att vara temporärt arbetslös och gå på a-kassa?

Vill diskutera en sak som jag tycker helt saknas i alla trådar om a-kassa, regler, att vara inskriven på arbetsförmedlingen osv. Det handlar om nackdelar och risker med att vara tillfälligt arbetslös när man i ett senare skede söker mer kvalificerade jobb.

Hål i cv:t är ju en typisk grej. Men kanske viktigare är det här med kreditvärdighet. Låt säga en kreditupplysning görs under (eller efter) en persons arbetslöshet. Rimligen bör denne då flaggas som mindre kreditvärdig om någon ser att man går eller har gått på a-kassa? (hur ser detta ut förresten på en kreditupplysning?)

Än värre lär det väl vara med banklån. Låt säga man får jobb och efter något år ansöker om ett stort bolån. Då nekas lånet troligen eftersom de tittar på inkomst även bakåt i tiden, oavsett hur kapitalstark man är. Eller?

Detsamma gäller ju de flesta seriösa hyresvärdar. Kraven är ganska höga för att få en lägenhet på 9000 kr/mån exempelvis. Hur ser allt detta ut på inkomstdeklarationen förresten? Finns ju en klar risk att folk tittar där som påverkar ens anseende och möjligheter till diverse saker. Att få ett nytt jobb t.ex.

Tacksam för ni som är insatta, eller har egna erfarenheter kring detta. Även om ni kommer på andra risker.
Citera
2018-11-13, 07:08
Avstängd
Du kan kalla det risker om du vill.

Om du söker lån, oavsett typ, och inte kan ange arbetsgivare, så får du inget lån, förutom hos de mer suspekta med tillhörande ränta om 30%.

Det syns inte på en kreditupplysning att du går på a-kassa. Det står helt enkelt noll i inkomst.

Bolån brukar funka, om man innehar anställning sedan 6 månader och kan visa på fast anställning.

Hyresvärdar ser olika på inkomst/a-kassa/CSN.

Jobbmässigt brukar det bara vara problem ifall du eventuellt har prick hos Kronofogden och ska syssla med pengar. I övrigt kan det vara så, att det är lättare att få ett jobb medan man redan har ett.
Citera
2018-11-13, 09:44
Medlem
Det heter inte arbetslös. Det heter tog en paus för att känna efter, gärna resa runt whereever. Fattar inte folk att man måste ljuga om sånt? Har folk för sig att myndighetspersoner är nån slags präster som kan genomskåda ens själv och avslöja minsta lilla lögn? De själva är lögnaktiga parasiter och skiter fullständigt i dig. Hur kan jag genomskåda din själ när jag skiter i dig? Jag måste ju ägna dig tid och tanke för att göra det och jag skiter ju i dig, jag vill mest göra det generellt jobbigt för alla och lyfta min lön.

Du tar det hela för personligt. Koppla av lite.
Citera
2018-11-13, 10:06
Avslutad
A-kassa är en inkomst (som du dessutom betalar skatt på precis som lön) så på en kreditupplysning ser det bättre ut att ha haft det än ingen inkomst alls. Känns garanterat bättre i plånboken också. Valet mellan ingen inkomst eller lägre inkomst borde väl vara ganska enkelt?
Citera
2018-11-13, 10:28
Medlem
Tammers avatar
Behöver man byta a-kassa om man byte jobb? Jag är egentligen verkstadsarbetare och har arbetat med detta hela livet, men efter en period av arbetslöshet jobbar jag numera som truckförare och har gjort så ett par år nu. Borde jag ha bytt från IF Metall till något annat? Kommer det bli problem vid arbetslöshet?
Citera
2018-11-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komigenjao
Det heter inte arbetslös. Det heter tog en paus för att känna efter, gärna resa runt whereever. Fattar inte folk att man måste ljuga om sånt? Har folk för sig att myndighetspersoner är nån slags präster som kan genomskåda ens själv och avslöja minsta lilla lögn? De själva är lögnaktiga parasiter och skiter fullständigt i dig. Hur kan jag genomskåda din själ när jag skiter i dig? Jag måste ju ägna dig tid och tanke för att göra det och jag skiter ju i dig, jag vill mest göra det generellt jobbigt för alla och lyfta min lön.

Du tar det hela för personligt. Koppla av lite.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Personen som sitter på andra sidan skrivbordet och intervjuar dig med Stasi-blick har förmodligen flera egna hål i CV:t, där han tex. spenderat 2 år i Kambodja för att "hitta sig själv" (Sätta på allt under 12 år)
Citera
2018-11-13, 14:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Behöver man byta a-kassa om man byte jobb? Jag är egentligen verkstadsarbetare och har arbetat med detta hela livet, men efter en period av arbetslöshet jobbar jag numera som truckförare och har gjort så ett par år nu. Borde jag ha bytt från IF Metall till något annat? Kommer det bli problem vid arbetslöshet?

Du kommer aldrig att få problem med a-kassan så länge du betalar i tid och uppfyller gällande arbetsvillkor bara för att du råkar tillhöra "fel" a-kassa för att du har bytt jobb.

Att göra en överföring till rätt/fack och/eller a-kassa är lätt och väldigt standard vilket du bör göra om du nu har bytt inriktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in