Citat:
Ursprungligen postat av
C2XBS8
Undrar en sak till.
Alla som pratar om att "alla har 300 dagar..." jag förstår det inte? Ta min sambo som exempel. Hen är med i fackförbundet Vision samt a-kassan vision och har dessutom tilläggsinkomstförsäkring vilket om jag förstått det rätt ger 180+100 dagar med 80% av tidigare lön som a-kassa vid arbetslöshet.
Men läser man på akassans hemsida skriver de 300 dagar. Så vad händer med de 20 sista dagarna? Vad gäller?! Dessutom förstår jag inte om det är akassan vision eller fackförbundet eller båda som betalar upp till 280/300 dagar i fallet med min sambo?
https://vision.se/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/
https://www.akassanvision.se/Villkor/om-ersattningen/
Det är Akassan Vision som betalar ut ersättningen
Är man medlem i Akassan Vision så ingår 180 dagars ersättning med 80% av lönen i Visions inkomstförsäkring från Bliwia man kan utöka skyddet upp till 280 dagar med en tilläggsförsäkring. Man måste ha varit medlem i 12 månader och man kan max få ut 80.000 i månaden.
Resterande dagar antingen 120 eller 20 upp till 300 dagar får hen max 760 min 365 kr per dag beroende på din tidigare inkomst och anställning.
Är man fortsatt arbetslös efter 300 dagar blir man inskriven i ett program hos arbetslöshetsförmedlingen och får ersättning av försäkringskassan max 760 min 365 kr per dag beroende på sin tidigare inkomst och anställning.
Ersättningen är omgärdad av ytterligare regler och villkor beroende på om man jobbat heltid eller deltid och om man jobbat kontinuerligt, så för att vara 100% säker på att man får rätt bör man ha ett ifyllt arbetsgivarintyg eller själv veta med sig att man varit medlem i en akassa med tilläggsförsäkring och jobbat full tid hela det senaste året.
Det tillkommer alltid 7 dagars karens (vardagar) där man inte får någon ersättning, har man sagt upp sig själv tillkommer 45 dagar totalt 52. Dessa dagar räknas inte av från de 300.
All information får hen när hen skriver in sig på arbetsförmedlingen första dagen efter att arbetet upphört.