2017-02-16, 21:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Polisen stoppar t.ex. dagligen bilar med utlänska förare med körkort som utfärdats i långtbortistan. Regelverket säger att dessa skall utredas men eftersom det i stort sett är omöjligt att få något besked från dessa länder om körkorten är äkta eller falska så låter polisen dom köra vidare trots att dom vet att körkorten är hemtillverkade. Bara ett exempel i mängden det finns 1000 tals regelverk som bryts dagligen...
På vilket sätt har omständigheten att det (givetvis) finns myndighetspersoner som inte följer reglerna, att göra med din åsikt att myndighetspersoner inte borde följa regler, eftersom dom enligt dig i så fall inte får något gjort? Menar du att det på något sätt visar att du har rätt, eller försöker du bara komma bort från frågan eftersom du insett hur korkat ditt tidigare inlägg var?
Citera
2017-02-16, 21:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
På vilket sätt har omständigheten att det (givetvis) finns myndighetspersoner som inte följer reglerna, att göra med din åsikt att myndighetspersoner inte borde följa regler, eftersom dom enligt dig i så fall inte får något gjort? Menar du att det på något sätt visar att du har rätt, eller försöker du bara komma bort från frågan eftersom du insett hur korkat ditt tidigare inlägg var?
Ja det är just precis det jag menar.
Citera
2017-02-17, 20:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ja det är just precis det jag menar.
Okej, det är uppfattat, du anser att myndighetspersoner inte bör följa de lagar, förordningar, m.m. som de förväntas följa.

Ett tips är ju att om du blir alltför missnöjd med den relativt rigida regelefterlevnaden som präglar den svenska förvaltningen så finns det gott om korrupta bananrepubliker att välja på att flytta till, till exempel de flesta stater i Sydamerika eller Östeuropa.
Citera
2017-02-18, 08:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Okej, det är uppfattat, du anser att myndighetspersoner inte bör följa de lagar, förordningar, m.m. som de förväntas följa.

Ett tips är ju att om du blir alltför missnöjd med den relativt rigida regelefterlevnaden som präglar den svenska förvaltningen så finns det gott om korrupta bananrepubliker att välja på att flytta till, till exempel de flesta stater i Sydamerika eller Östeuropa.
Det är nog inta bara jag som tycker så... Alla har ju insett hur otidsenlig arbetsförmedlingen är och den är nog ersatt av något mer modernt och flexiblare system snart.

https://www.svd.se/alliansen-lagg-ner-arbetsformedlingen
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/2013/Utveckla_Arbetsformedlingen/Utveckla_%20Arbetsformedlingen.pdf
Senast redigerad av kimdah2002 2017-02-18 kl. 08:57.
Citera
2017-02-19, 04:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är nog inta bara jag som tycker så... Alla har ju insett hur otidsenlig arbetsförmedlingen är och den är nog ersatt av något mer modernt och flexiblare system snart.

https://www.svd.se/alliansen-lagg-ner-arbetsformedlingen
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/2013/Utveckla_Arbetsformedlingen/Utveckla_%20Arbetsformedlingen.pdf
De stora problemen med din uppfattning om hur statstjänstemän borde jobba uppstår givetvis inte på Af (vilket jag vill anta att du även du fattar). Där resulterar din uppfattning om hur det borde funka i att handläggare kan betala ut X miljoner i bidrag till företag dom gillar, neka bidrag till företag dom inte gillar, trots att dom uppfyller villkoren, dra in folks rätt till ersättning från a-kassan m.m. Liknande saker blir det hos a-kassorna, socialförvaltningarna och Fk om man tillämpar dina idéer. Men dom stora problemen uppstår givetvis hos Polisen och domstolarna som i så fall kan gripa och låsa in efter eget tycke. Annat man kan tänka sig är sjukhus som ger vård till de patienter dom vill, brandkårer som släcker de bränder de vill osv.

Grattis till ditt fina samhälle!
Citera
2017-02-19, 09:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
De stora problemen med din uppfattning om hur statstjänstemän borde jobba uppstår givetvis inte på Af (vilket jag vill anta att du även du fattar). Där resulterar din uppfattning om hur det borde funka i att handläggare kan betala ut X miljoner i bidrag till företag dom gillar, neka bidrag till företag dom inte gillar, trots att dom uppfyller villkoren, dra in folks rätt till ersättning från a-kassan m.m. Liknande saker blir det hos a-kassorna, socialförvaltningarna och Fk om man tillämpar dina idéer. Men dom stora problemen uppstår givetvis hos Polisen och domstolarna som i så fall kan gripa och låsa in efter eget tycke. Annat man kan tänka sig är sjukhus som ger vård till de patienter dom vill, brandkårer som släcker de bränder de vill osv.

Grattis till ditt fina samhälle!
Nu är du ju helt OT vilket brukar vara en vanlig taktik när man inser att man förlorat en diskussion...
Citera
2017-02-19, 10:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nu är du ju helt OT vilket brukar vara en vanlig taktik när man inser att man förlorat en diskussion...
Läs dina egna inlägg, nummer 4957, 4963 och 4965. Jag beskriver konsekvenserna av det samhälle du uttryckligen säger att du vill ha. Hur kan jag vara OT i vår diskussion?
Citera
2017-02-19, 13:35
Medlem
Akassa efter tre uppsägningar?

Hej goda folket.
Kan någon hjälpa mig med frågan gällandet akassa?
Det är så att jag befinner mig i något slags turbolens vad gäller arbetslivet.
Nu på senaste åren har jag bytt 5-6 jobb. Hittar liksom inget stället där jag trivs. Jag tror egentligen att felet ligger i mig och inte i själve arbetet. Jag kanske klarar att jobba 6-9 månader och sedan säger jag upp mig.
Nu till själva frågan. Någonstans 2014 har jag sagt upp mig och björjade stämpla för första gången. Då jag sagt upp mig själv fick jag inte akassa förens om 3 månader. Vart arbetslös kanske i sex månader och hittade sedan ett jobb. Klarade där i några månader sedan tjafsade med chefen och fick sparken. Yes, akassa direkt. Arbetslös i tre månader sedan ett annat jobb. Klarar sju månader och säger upp mig. Får inte akassa på tre månader och får en varning från akassa att nästa gång jag säger upp mig själv får jag ingen ersättning.
Hittar ett jobb efter ett halv år och blir varslad innan anställning övergå till fast. Får akassa nu.
Har ett jobb på gång nu som jag är lite osäker på om jag klarar av. Om jag få det jobbet och säger upp mig så är det kört. Då är jag uteliggare typ. Trivs jag där så är det väl happy end för alla.

Min fråga är då, får jag aldrig mer säga upp mig för att få akassa?
Citera
2017-02-19, 13:53
Medlem
Slevberts avatar
Vad jag förstår det så blir du avstängd från a-kassa om du säger upp dig igen. Men du kan få det igen om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor (och då räknas förstås ersättningsnivån om efter det jobb du haft under denna tid).
Citera
2017-02-19, 13:59
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoboy85
Arbetslös i tre månader sedan ett annat jobb. Klarar sju månader och säger upp mig. Får inte akassa på tre månader och får en varning från akassa att nästa gång jag säger upp mig själv får jag ingen ersättning.

...massor av text klippt bort...

Min fråga är då, får jag aldrig mer säga upp mig för att få akassa?

Är ingen expert på området, men hos A-kassan finns ganska tydliga reglar för att få stöd, du måste stå till rådighet för arbete och vara klar på att ta det arbete du blir erbjudit. Om du inte erbjuds något arbete, måste du vara AKTIVT sökande och ha en handlingsplan från arbetsförmedlingen.

Denna handlingsplan måste du följa, om du inte följer den - kan du stängas av från att få A-kassa inom en viss period, och så måste du in till ny värdering och få en ny handlingsplan, handläggaren skickar då in den nya handlingsplanen och att du följer denna till din A-kassa och dom tar så ställning till OM du har rätt till A-kassa.

Och nu börjar det kluriga - rätt till: För att få grundersättning (den lägsta summan du kan få hos en A-kassa / Alfakassen etc.) så ska du ha haft arbete i minst 6 mån. det senaste året. Du behöver inte ha varit medlem av A-kassan för att få denna ersättning, men du måste skicka intyg på att du HAR arbetat minst dom timmarna det senaste året, och dom är väldigt petiga med intygen.

Detta är reglerna. Så det med att du "aldrig mera får säga upp dig" är ren bullshit, du får säga upp dig hur mycket som helst, men då får du en karantän (alltså en period vart du inte får någon A-kassa) men du måste stå till rådighet hos arbetsförmedlingen som arbetssökande och följa deras handlingsplan, fylla i online formulären (eller eftersom du är hemlös? Pappers formulären som du får hos arbetsförmedlingen) om dina jobbsöknings aktiviteter. Denna måste godkännas och skickas in av din handläggare till din A-kassa. Och du måste fylla i ditt kassakort (online eller via papper).

Det kan vara så att du har förbrukat dina 300 dagar, eller dina 75 dagar deltidsarbete och då måste du vänta till du åter igen uppfyller reglerna för att få A-kassa, såsom att ha ett arbete min. 6. mån. i löpet av en 1 års period.

Lycka till!
Citera
2017-02-19, 15:15
Medlem
Jo jag går konstant på olika möten med arbetsförnedringen. Alla jobb hittar jag på egen hand och AF ger mig bara en massa onödig stress när den som minst behövs och orolig mage.
Det är ingen som har sagt att jag aldrig mer får säga upp mig. Det är därför jag ställer den här frågan här. Det stod bara i brevet från akassa att om jag säger upp mig för tredje gång utan giltig anledning så får jag inget mer. Det var därför jag blev fundersam.

Vad menas med att uppfylla nya krav?
Måste jag typ gå ut ur akassan och sedan gå in igen och få jobba i ett år för att få rätt till ersättning om jag råkar säga upp mig?
Citera
2017-02-19, 15:47
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Måste jag typ gå ut ur akassan och sedan gå in igen och få jobba i ett år för att få rätt till ersättning om jag råkar säga upp mig?

Man råkar väl inte säga upp sig? Eller gör man det? Jag har aldrig hört om någon som råkat säga upp sig. Det är givetvis ett val du gör. A-kassan är ju en försäkring om du blir av med ditt jobb och skall inte fungera som något skydd för att man inte trivs på sitt jobb och säger upp sig själv. Så att den regeln finns är väl inte så konstigt.

Sedan kan du säkert spela ett spel med a-kassorna genom att byta a-kassa. Iofs, de kanske skickar vidare information till den nya a-kassan om att du säger upp dig själv med jämna mellanrum så kanske inte går det heller. Men kan gå.

Det som du borde göra är väl att försöka finna dig till ro på ett jobb du har fått. Det är väldigt få i detta land som verkligen har sitt drömjobb där allt är precis som de vill ha det. Den stora massan av folket går till sitt jobb pga av sin lön och kanske sina arbetskamrater och försöker istället hitta en mening med sitt liv på fritiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in