2007-08-27, 13:47
Medlem
atms avatar
Man måste väl vara medlem i 12 månader för att få en inkomstbaserad A-kassa.
Den löjligt låga grundersättningen har du rätt till direkt har jag förstått det som.
Citera
2007-08-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atm
Man måste väl vara medlem i 12 månader för att få en inkomstbaserad A-kassa.
Den löjligt låga grundersättningen har du rätt till direkt har jag förstått det som.

Stämmer bra det. Jobbat 6 månader, medlem i 12. Sen går det knappt att gå ur det, men det är en annan sak.
Citera
2007-08-29, 01:28
Medlem
erikps avatar
Okej, men kommer jag att få några pengar alls när jag är ledig?
Citera
2007-08-29, 04:52
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp

Förhoppningsvis inte, du har ju vetat om att din anställning går ut nu i september så som den smarta personen du är har du lagt undan en buffert för att fixa din "lediga vecka".

Frågan är om du är en smart person?
Citera
2007-08-29, 04:57
Medlem
och även ifall du hade varit berättigad a-kassa. har du 5 dagars karens vid uppsägning...
Citera
2007-08-29, 08:58
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp

Nej. Det verkar inte så. Det är väl det som låter rimligast också även om jag förstår ditt läge. För att vara berättigad till a-kassa måste du ha uppfyllt kraven och dessutom stå till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2007-08-29, 09:17
Medlem
norsk a-kassa + svensk lön ?

när jag kommer hem från norge kommer jag leva på norsk a-kassa (i sverige)

om jag vill vara så smutsig, kan jag då arbeta i sverige och få lön på mitt svenska konto samtidigt som jag får norsk a-kassa på mitt norska konto.

har ju norskt person nr och konto. kan dom märka det då? om jag gör detta och dom får reda på det, vad händer då?

känns ju dock lite snyltigt att göra så, men vad faan, om jag kan göra detta i ett par månader under sommaren och få lite extra cash så, för vem faan vill inte ha mer cash? moralen sätts på prov.
Citera
2007-08-30, 09:23
Medlem
herdens avatar
Hur bär man sig åt för att bli arbetslös i Norge (annat än avsked pga. brott eller liknande)?

De fullkomligt skriker ju efter folk. Skötte jag arbetslöshetsförsäkringen i Norge skulle jag inte betala ut några pengar till någon som åker hem till Sverige och stryker.
Citera
2007-08-31, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Hur bär man sig åt för att bli arbetslös i Norge (annat än avsked pga. brott eller liknande)?

De fullkomligt skriker ju efter folk. Skötte jag arbetslöshetsförsäkringen i Norge skulle jag inte betala ut några pengar till någon som åker hem till Sverige och stryker.

arbetslös, mja, grejjen är att om du jobbar inom fiskeindustrin så kommer du till sesongsavslut någongång och då blir du ju arbetslös, sen så betalar givetvis inte nav (norska arbetslöshetsförsäkringen) ut cash till den som åker tillbaka till sverige, men dom kan ju inte kolla att man befinner sej på annan ort, och om dom gör det, så "semestrar" man ju.
Citera
2007-08-31, 11:42
Medlem
butterbocks avatar
Ær i norge nu och planerar att åka hem i slutet av november, hur bær jag mig då åt før att få ut min norska a-kassa?
Citera
2007-08-31, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Ær i norge nu och planerar att åka hem i slutet av november, hur bær jag mig då åt før att få ut min norska a-kassa?

skulle tro att du bara anmäler dej som arbetslös/sökande på www.nav.no
men jag vet inget säkert eftersom jag inte hunnit till den punkten i mitt liv ännu.

men tänk på att om du åker hem till swe så får du ingen norsk a-kassa. så du måste fortsätta att vara bosatt i norge. hur? -ljuga!
Citera
2007-08-31, 14:22
Medlem
butterbocks avatar
Jag ær dock inte folkboførd i norge, så det kanske skiter sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in