Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-07, 12:51
  #1
Medlem
Hej, jag undrar om det finns några bra övningar för en vänsterback som mig?
Och vad är viktigt att jag ska tänka på?

Tack i förhand!
Citera
2012-01-07, 13:03
  #2
Medlem
På vilken nivå spelar du?
Citera
2012-01-07, 13:15
  #3
Medlem
ZlatanManias avatar
Precisions passningar, närkamper, inlägg, huvudspel, och såklart snabbhet som är det viktigaste inom fotboll! Allt detta är mycket viktigt att vara bra på som vänsterback!

Går du på fotbollsträningar? Iaf så kan du öva på fritiden antingen själv eller med någon kompis, Som föregående läsare skrev: Vilken nivå spelar du på?
Citera
2012-01-07, 13:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis2
Hej, jag undrar om det finns några bra övningar för en vänsterback som mig?
Och vad är viktigt att jag ska tänka på?

Tack i förhand!

Din tränare kan säkert komma med tips.
Citera
2012-01-07, 13:20
  #5
Medlem
Cambijaos avatar
Inlägg och allt annat teknisk-skit kan du räkna bort för tillfället. Det finns tre viktiga saker - Kondition, positionering och taktiskt perfektion.
Citera
2012-01-07, 13:41
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Bra övningar offensivt eller defensivt?
Citera
2012-01-07, 19:49
  #7
Medlem
Det spelar väl ingen roll vilken nivå han spelar på? Han vill bara bli en bättre vänsterback.

Dagens ytterbackar är väldigt offensiva och har brister när det gäller defensiven. Kom ihåg att som vänsterback så är din primära uppgift att ta hand om defensiven. Sen beroende på formation så har du olika uppgifter. Ta t.ex en vänsterback i ett 4-3-3 lag. Han förväntas följa med i dom flesta anfallaen och han ska "äga sin kant". Är du däremot vänsterback i ett 4-4-2 lag så är du lite begränsad men då är det viktigt och kommunicera mycket med din kollega framför dig (vänstermittfätaren).

Mina tips till dig är att lägga ner mycket tid på konditionen och det defensiva arbetet. Inläggsträning och försöka spela på två touch. Det är väldigt sällan en ytterback kladdar för mycket på bollen. Någon nämnde att du skulle förbättra nickspelet men det behövs inte, få ytterbackar som är kända för att vara bra på huvudet (Clichy,Evra,Cole,Marcelo m.m är inga huvudspelare).

Viktiga saker för en vänsterback:
- Prioritera defensiven
- Fyll på offensiven OM du känner att du kan jobba hem. Ju bättre kondition desto fler anfall kan du vara delaktig i.
- Ofta så får du möta tekniska och snabba yttrar. Gör inte bort dig, stirra dig inte blind på bollen utan avvakta och täck han innåt i banan. Låt han ALDRIG komma förbi dig på din vänsta sida, styr han innåt i banan. Det är där ni har flest folk.

Jag är själv en f.d vänsterback och har spelat högt upp så har du några frågor så är det bara att hojta till!
Citera
2012-01-08, 00:11
  #8
Medlem
Wesslan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macche
Det spelar väl ingen roll vilken nivå han spelar på? Han vill bara bli en bättre vänsterback.

Dagens ytterbackar är väldigt offensiva och har brister när det gäller defensiven. Kom ihåg att som vänsterback så är din primära uppgift att ta hand om defensiven. Sen beroende på formation så har du olika uppgifter. Ta t.ex en vänsterback i ett 4-3-3 lag. Han förväntas följa med i dom flesta anfallaen och han ska "äga sin kant". Är du däremot vänsterback i ett 4-4-2 lag så är du lite begränsad men då är det viktigt och kommunicera mycket med din kollega framför dig (vänstermittfätaren).

Mina tips till dig är att lägga ner mycket tid på konditionen och det defensiva arbetet. Inläggsträning och försöka spela på två touch. Det är väldigt sällan en ytterback kladdar för mycket på bollen. Någon nämnde att du skulle förbättra nickspelet men det behövs inte, få ytterbackar som är kända för att vara bra på huvudet (Clichy,Evra,Cole,Marcelo m.m är inga huvudspelare).

Viktiga saker för en vänsterback:
- Prioritera defensiven
- Fyll på offensiven OM du känner att du kan jobba hem. Ju bättre kondition desto fler anfall kan du vara delaktig i.
- Ofta så får du möta tekniska och snabba yttrar. Gör inte bort dig, stirra dig inte blind på bollen utan avvakta och täck han innåt i banan. Låt han ALDRIG komma förbi dig på din vänsta sida, styr han innåt i banan. Det är där ni har flest folk.

Jag är själv en f.d vänsterback och har spelat högt upp så har du några frågor så är det bara att hojta till!

varför är det bättra att styra åt höger (mot mitten)?
bättra att styra ut mot kanten eller har jag fel?

bra tråd btw
Citera
2012-01-08, 01:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wesslan4
varför är det bättra att styra åt höger (mot mitten)?
bättra att styra ut mot kanten eller har jag fel?

bra tråd btw

som han skrev så finns det mer folk i mitten o lättare för mittfältarna/mittbackarna att ge stöd, kommer han förbi dig på kanten har han flera alternativ och då måste mittbackarna agera passivt eftersom det är svårt att veta om han tänker skära inåt i straffområdet och skjuta eller om han kör enda ner till mållinjen och försöker servera någon av anfallarna öppet läge.

Skulle säga att positionsspel och tacklingstekniken är bland de viktigaste egenskaperna, om du inte är snabb så kan du kompensera det lätt genom att läsa spelet och så alltid ligga ett steg före motståndaren. Tacklingsspel så du får in timingen på bl.a glidtacklingar eftersom det inte är mycket tid mellan att en perfekt tajmad glidtackling blir en kapning och du åker på gult, en ytterback med gult kort tidigt är det bästa en ytter vet. Men är han snabb, teknisk och lurig så kan du prova sätta in en hård tackling på honom snabbt, då kanske han inte vågar utmana lika friskt resten av matchen
Citera
2012-01-08, 05:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macche
Det spelar väl ingen roll vilken nivå han spelar på? Han vill bara bli en bättre vänsterback.

Tänkte om han spelade i ett amatörlag utan tränare eller i ett lag i division 2 - 3 eller typ någon
u - trupp. Med andra ord, jag ville se om han hade en kvalificerad tränare som kunde hjälpa honom.
Citera
2012-01-11, 22:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wesslan4
varför är det bättra att styra åt höger (mot mitten)?
bättra att styra ut mot kanten eller har jag fel?

bra tråd btw
Du har redan fått ett bra svar på din fråga men jag lägger till detta. Dom flesta högeryttrar du kommer möta är högerfotade så genom att låta dom gå in i mitten så måste dom använda sig av sina svagare fot. Det är inte alla som klarar av att vara lika bra med båda fötterna. Dock har dagens tränare börjat att köra med vänsterfotade på högerkanten bara för att dom flesta ytterbackarna låter sin motståndare gå in i banan. Där måste du vara smart och känna av spelaren. Är han "felfotad" låt han gå utåt, är han "rättfotad" låt han gå innåt. Du ska alltid sträva efter att stå rätt och få han att använda fel fot. Det finns dock som jag redan sagt undantag med spelare så är lika bra med bägge fötter, såna spelare kommer du dock aldrig stöta på
Citera
2012-01-11, 23:44
  #12
Medlem
thatis7tisshows avatar
Träna inlägg. Aldrig fel med en ytterback som kan slå rediga inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback