2012-01-06, 19:35
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ingen hamburgare utan fetaost.

Said it. Fetaost är givet i biffen.
Citera
2012-01-06, 19:39
Medlem
Honken1986s avatar
I en "riktig hamburgare" ska endast malet nötkött och ev salt och peppar ingå...
Det går riktigt bra att endast använda det tänkta mängden (45,90,150,200g osv) nötfärs och rulla ihop till en boll med hjälp av så lite vatten som möjligt, pressa sedan den mot tex en assiett med rätt diameter och smek kanterna med fingertopparna till rätt form, ev med hjälp av ytterst lite vatten...

Inget annat än just rent nötkött får kallas "Hamburgare" för övrigt, men smaken är ju som baken...

MVH// Honken, Kock (och utbildad bilmekaniker )
Citera
2012-01-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken1986
I en "riktig hamburgare" ska endast malet nötkött och ev salt och peppar ingå...
Det går riktigt bra att endast använda det tänkta mängden (45,90,150,200g osv) nötfärs och rulla ihop till en boll med hjälp av så lite vatten som möjligt, pressa sedan den mot tex en assiett med rätt diameter och smek kanterna med fingertopparna till rätt form, ev med hjälp av ytterst lite vatten...

Inget annat än just rent nötkött får kallas "Hamburgare" för övrigt, men smaken är ju som baken...

Av ren nyfikenhet... är verkligen "Hamburgare" ett skyddat begrepp? Jag är helt med på din linje och tycker principiellt att det är falsk marknadsföring när exempelvis Max och Sibylla kränger "hamburgare" när det egentligen är pannbiffar med 80% kött i....
Citera
2012-01-06, 20:03
Medlem
Nebos avatar
En klick dijonsenap höjer smaken rejält
Citera
2012-01-06, 20:05
Medlem
Honken1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggen123
Av ren nyfikenhet... är verkligen "Hamburgare" ett skyddat begrepp? Jag är helt med på din linje och tycker principiellt att det är falsk marknadsföring när exempelvis Max och Sibylla kränger "hamburgare" när det egentligen är pannbiffar med 80% kött i....

Jo faktiskt, Hamburgare är ett skyddat varumärke
Allt annat måste kallas typ burgare osv, men inte "Hamburgare"
Citera
2012-01-06, 20:21
Medlem
Honken1986s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hamburgare

Rolig länk bara för sakens skull, dock blir man hungrig haahah!
Citera
2012-01-06, 22:29
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken1986

Nja, inte helt rätt där. Man får ha andra saker i hamburgare, men inte någon annan sorts kött än nöt och till en viss procent. Men rent är det inte krav på.

Fetmarkerat är med säkerhet bara utfyllnads/konsistensgivande (i stil med ägg och ströbröd) och sänker kötthalten en del.

Av kötthalten att döma är den ändå rätt hög för att vara en eldoradoprodukt, så skulle gissa att gränsen går vid 80%. Därav Scans snabburgare, som innehåller mindre kött, och även av gris. Vet att falukorv inte får heta så om det innehåller mindre än 50%.

Själv föredrar jag dock givetvis mina hamburgare med så lite tillsatser som möjligt. Enbart kryddor ska ner. Senap av något lite starkare slag i burgaren kan faktiskt vara riktigt gott.
Citera
2012-01-06, 22:39
Medlem
Fickludds avatar
Hamburgare är inte namnskyddat och det finns inga krav på innehållet från den aspekten. Falukorven måste innehålla minst 40% fläsk- och nötkött.

Citat:
Ursprungligen postat av ne.se
falukorv, korv tillverkad av fläsk- och nötkött (minst 40 %) samt potatismjöl, mjölkprotein och kryddor.
Citera
2012-01-07, 00:35
Medlem
Ägg förstör bara hamburgaren, det blir kleggigt och inte binder det bättre heller. Det är bara en myt.
Citera
2012-01-07, 02:04
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Ägg förstör bara hamburgaren, det blir kleggigt och inte binder det bättre heller. Det är bara en myt.

Beror ju helt på hur mycket ägg man använder. Generellt så används, enligt mig, alldeles för mycket ägg i biffar, köttbullar etc. Att ägg binder är verkligen ingen myt. Men i hamburgare så ska ej ägg förekomma.
Citera
2012-01-07, 23:21
Medlem
Jag har brukar ha en äggula per 400-500 gr nötfärs för att binda vätskan kvar och en skvätt worcestershiresås för umamins skull. Salt & peppar har jag när jag steker och inte i själva biffen.
Citera
2012-01-07, 23:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoxie
Jag har brukar ha en äggula per 400-500 gr nötfärs för att binda vätskan kvar och en skvätt worcestershiresås för umamins skull. Salt & peppar har jag när jag steker och inte i själva biffen.
Japp, ett ½ kilo köttfärs och en äggula är vad jag också brukar ta. Jag brukar dock ha salt och svartpeppar i smeten, och sedan också en gnutta på utsidan när jag steker dem. Men jag gillar mina burgare välsaltade och välpepprade. Jag använder dock ingen annan smaksättning, då jag vill ha själva burgaren med neutral köttsmak.
Dessutom så håller burgarna formen bättre om de får vila en stund efter att jag format färsen och innan jag steker dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in