• 1
  • 2
2012-01-05, 23:33
Medlem
theman550s avatar
Syrran sa idag att hon skulle vilja låna 3000:- över en treårsperiod, alltså att jag får en tusenlapp tillbaka varje sommar. Skulle i så fall få ta detta av mina fondbesparningar.

Utan att verka överdrivet gniden undrar jag hur mycket jag skulle gå back på att låna ut pengarna? Pengar förlorar ju värde, hur mycket, räknat i dagens pengavärde, kan jag räkna med att jag fått tillbaka i slutändan? För jag antar att det är under 3000?

Kan räkna med att pengarna ligger på ett sparkonto ist för på fonder.

/pe@ce
Citera
2012-01-05, 23:51
Medlem
För att svara på din fråga så hade jag utgått från riksbankens inflationsmål 2 % Per år alltså 120 kr alternativt din fonds genomsnittliga avkastning per år.

Men med tanke på summan det handlar om och avbetalningstiden samt att du var tvungen att sälja fonder för att få loss pengarna så misstänker jag att ni båda bor hemma utan att jobba så du borde hänvisa henne till dina föräldrar.
Senast redigerad av Brollio 2012-01-05 kl. 23:56.
Citera
2012-01-05, 23:52
Bannlyst
Hur gammal är systern och vad ska hon med pengarna till? Måste du ta ut pengar ur fonder? Har du inte 3 lakan liggandes på ett sparkonto eller kanske udner madrassen?

Det är ju skitsvårt att veta i och med fondens utveckling. Ponera att dina fonder stiger med 100% på 3 år och då har du ju förlorat ganska bra på det (lite väl positivt tänkade men du fattar vad jag menar)

Men såklart du ska låna pengar till din syster så länge hon ska göra nåt vettigt med dom och så länge du har råd.

Jag köpte en iPhone åt min syrra bara för hon klagade hela tiden över hur fattig hon var som student... Dina syskon ska du ta vara på, det är din familj!!!
Citera
2012-01-05, 23:53
Medlem
redphoenixs avatar
Har du fått reda på varför din syster vill låna pengarna?

Min syster som är äldre än mig studerar och jag jobbar så jag har bättre ekonomi. Jag skulle inte tveka en sekund att låna henne pengarna och är det något allvarligt hon behöver pengarna till så hade hon fått dem. Men tror dock att hon hade frågat våra föräldrar först...
Citera
2012-01-05, 23:57
Medlem
Varanasis avatar
Om vi antar en avkastning på kapital på 3% vilket du borde kunna få om du inte är intresserad överhuvudtaget så skulle dina 3000' alltså växa till 3278 på 3 år. Hjälp syrran.
Citera
2012-01-06, 00:21
Medlem
Speedkillahs avatar
Det är din syster och inte en jävla främling va fan blir så förbannad ärligt talat sluta var så snål du går inte back en miljon helvete låna henne svårare än så är det inte ...............................
Citera
2012-01-06, 00:26
Medlem
theman550s avatar
Lugna folket, självklart ska jag låna ut pengarna! Det var av rent intresse jag frågade.

Det är frågan om att hon är nära på att betala av ett gammalt studielån och hon vill ha lite hjälp så att hon kan bli av med det sista en gång för alla. Hon bor inte hemma men studerar, så tight budget.

Men då vet jag, runt 200 spänn går jag back! Tack för alla svar
Citera
2012-01-06, 01:02
Medlem
Customizes avatar
Du kanske går back en 200:ing men tänk vad detta ska vara värt för syrran din
Och vem vet i framtiden kanske det är du som behöver en tjänst av något slag så då hjälper hon dig säkert om hon kan
Citera
2012-01-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theman550
Syrran sa idag att hon skulle vilja låna 3000:- över en treårsperiod, alltså att jag får en tusenlapp tillbaka varje sommar. Skulle i så fall få ta detta av mina fondbesparningar.

Utan att verka överdrivet gniden undrar jag hur mycket jag skulle gå back på att låna ut pengarna? Pengar förlorar ju värde, hur mycket, räknat i dagens pengavärde, kan jag räkna med att jag fått tillbaka i slutändan? För jag antar att det är under 3000?

Kan räkna med att pengarna ligger på ett sparkonto ist för på fonder.

/pe@ce

Woah.. tre år för att betala tillbaka 3000kr? Det är 83 kronor per månad, eller ungefär som att skippa en öl på krogen eller fyra (med bensinpengar till bolaget + påse) öl hemma. Det är sjukt lång tid för ett så litet lån.

Just saying, detta borde gå att lösa på något enklare sätt än en treårsplan..
Citera
2012-01-06, 01:10
Medlem
theman550s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamouflage
Woah.. tre år för att betala tillbaka 3000kr? Det är 83 kronor per månad, eller ungefär som att skippa en öl på krogen eller fyra (med bensinpengar till bolaget + påse) öl hemma. Det är sjukt lång tid för ett så litet lån.

Just saying, detta borde gå att lösa på något enklare sätt än en treårsplan..

Kan hålla med om detta, speciellt som hon påstår att lånet nu kostar henne ~700 (eller sa hon 900 till och med?) i månaden. Får diskutera detta imorgon.
Citera
2012-01-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theman550
Kan hålla med om detta, speciellt som hon påstår att lånet nu kostar henne ~700 (eller sa hon 900 till och med?) i månaden. Får diskutera detta imorgon.

Räntan på studielån ligger enligt CSN på 1.5%. Jag har inte börjat betala av mina så jag vet inte om det är hela sanningen eller om det också grundar sig på inkomst, men oavsett vad så räknar man på den årsräntan så är en kostnad (ej räknat amorteringar då) på 800 i månaden = 9600kr om året = ett studielån på över en halv mille.

Säker på att du inte gör din syster en björntjänst genom att finansiera något mindre ädelt än att betala av en skuld till CSN?
Citera
2012-01-06, 01:27
Medlem
theman550s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamouflage
Räntan på studielån ligger enligt CSN på 1.5%. Jag har inte börjat betala av mina så jag vet inte om det är hela sanningen eller om det också grundar sig på inkomst, men oavsett vad så räknar man på den årsräntan så är en kostnad (ej räknat amorteringar då) på 800 i månaden = 9600kr om året = ett studielån på över en halv mille.

Säker på att du inte gör din syster en björntjänst genom att finansiera något mindre ädelt än att betala av en skuld till CSN?

Öh. Boom. Det var otippat. Så illa kan hon ju knappast ligga?! Hon har jobbat en del mellan studierna.

Antingen missförstod jag henne och hon menade att det var 700(/900) per år (hur stort blir totalt lån då? Jag är trög...) eller så ljuger hon.

Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in