• 1
  • 2
2012-01-05, 22:00
Medlem
Till att börja hela detta inlägg kan jag säga att jag har ingen båtvana alls förutom roddbåt. Nu är det så att en av min drömmar har varit att segla i Italien och jag har precis förlorat min flickvän så nu vill jag passa på att besanna mina drömmar lite.

Jag funderar på att ta en tredagars segelkurs kring början på Juni.

Så min fråga till er som seglar blir följande. Tror ni att man på bara tre dagar kan lära sig tillräckligt mycket om båtar och segling för att hyra en båt och ge sig ut själv i Italien? Kanske ta någon öl samt fiska lite också
Citera
2012-01-05, 22:20
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Ska du bara ut i en jolle en distansminut från stranden - ja, annars - nej.

Du ska inte ge dig ut på egen hand i båt i okända farvatten utan att ha lite koll på navigering. Dessutom blir du nog tyvärr inte en tillräckligt duktig seglare på tre dagar för att behärska båten om vädret skulle bli dåligt etc.

Kan du inte få med dig någon polare som har mer seglingserfarenhet till Italien?
Citera
2012-01-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Ska du bara ut i en jolle en distansminut från stranden - ja, annars - nej.

Du ska inte ge dig ut på egen hand i båt i okända farvatten utan att ha lite koll på navigering. Dessutom blir du nog tyvärr inte en tillräckligt duktig seglare på tre dagar för att behärska båten om vädret skulle bli dåligt etc.

Kan du inte få med dig någon polare som har mer seglingserfarenhet till Italien?

Skulle nog kunna få med mig någon vän men ingen med seglingserfarenhet då jag är den ända av de jag känner som är intresserad utav segling. Plus att lite av grejen är att koppla av ensam. Hur mycket praktik och teori (på ett ungefär) behövs då för att ge sig ut själv? Om jag då hyr någon liten båt.

Jag hade nog tänkt ge mig ut en bit på havet samt åka runt bland lite öar.
Citera
2012-01-05, 22:28
Medlem
mrnemtrixs avatar
Är du riktigt intresserad så läs på noga innan kursen. Börja med skepparexamen vilket jag tror du behöver om du ska hyra båt. Lär dig navigera, läs på om vindar osv. Gå sedan dina 3 dagar så tror jag säkert du kommer kunna segla en mindre båt även fast det kommer bli svårt. Se till att få en med motor om det skulle krisa.

En fegis blir aldrig hjälte!
Citera
2012-01-05, 22:33
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkvarn
Skulle nog kunna få med mig någon vän men ingen med seglingserfarenhet då jag är den ända av de jag känner som är intresserad utav segling. Plus att lite av grejen är att koppla av ensam. Hur mycket praktik och teori (på ett ungefär) behövs då för att ge sig ut själv? Om jag då hyr någon liten båt.

Jag hade nog tänkt ge mig ut en bit på havet samt åka runt bland lite öar.

Jag skulle rekommendera att du åtminstone läser in Förarbeviset innan du ger dig ut på okända vatten.

Sen är ensamsegling rätt krångligt ärligt talat. Det är inte helt trivialt att lägga till i naturhamn ensam ens med en liten båt. Att styra, hissa segel och dra upp ankare på en gång är rätt krångligt.
Tänk också på att ju mindre båt du har desto mindre vatten får du hålla dig på. Det är bara idioter som drar över Atlanten i en liten jolle.

Det är rätt mycket värt att ha en hopp-i-land-Kalle även om personen i övrigt är oduglig i båten.

Ledsen att sätta käppar i hjulet för dina drömmar, men det vore ju tråkigt om vi skulle mista en FB-medlem på de sju haven =)
Citera
2012-01-05, 22:35
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix
Se till att få en med motor om det skulle krisa.

Har du inte lärt dig grundregel nr 1 i segling?
- Om du verkligen behöver din motor så startar den inte.
Citera
2012-01-05, 22:48
Medlem
mrnemtrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Har du inte lärt dig grundregel nr 1 i segling?
- Om du verkligen behöver din motor så startar den inte.

haha, just det min farbror brukarde mumla något sånt när jag undrade varför han alltid skulle segla in till bryggan!

Själv är jag alltid motorburen trots ihärdiga försök av min farbror att få in mig på segeltankar. Gillar att segla men det blev aldrig så.
Citera
2012-01-05, 23:00
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix
haha, just det min farbror brukarde mumla något sånt när jag undrade varför han alltid skulle segla in till bryggan!

Själv är jag alltid motorburen trots ihärdiga försök av min farbror att få in mig på segeltankar. Gillar att segla men det blev aldrig så.

Tror att han seglade in till bryggan för att det är mycket glassigare än att puttra in med motor, men den där regeln slår fan aldrig fel. Tappade till och med i en utombordare när det blåste kuling och vi skulle söka nödhamn. Gick ju att fiska upp igen i säkerhetslinan, men det var lite stressigt ett tag :P
Citera
2012-01-06, 06:09
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkvarn
jag har precis förlorat min flickvän så nu vill jag passa på att besanna mina drömmar lite. Jag funderar på att ta en tredagars segelkurs kring början på Juni.

Jag hoppas verkligen inte att menar du förlorat såsom "förlorat", avliditit alltså.

Om du reser till Italien för ha annat att tänka på så rekomenderar jag dig en tredagars cykelsemester på Corsika istället.
Lättnavigerat, du får motion, du träffar andra likasinnade, på havet finns det bara Sirener och annat djävulstyg

Vänta hellre till sommaren och hyr en liten segelbåt här hemma istället, hyr två veckor, segla en vecka själv, sen frågar du kanske exet eller någon annan donna om hon vill hänga med ett par dagar, och håll dig för guds skull inomskärs
Senast redigerad av eddievan 2012-01-06 kl. 06:20.
Citera
2012-01-06, 23:15
Medlem
På tre dagar hinner du lära dig att få båten att röra sig åt det håll du vill, när den väl har kommit ut på (platt) öppet vatten, inget mer. Om du verkligen vill lära dig allt du behöver för att kunna hyra segelbåt (utan att uthyraren skall vara nervös) lär du behöva en kurs på 2-5 veckor, kanske mer. Dessutom massor med erfarenhet, som tar tid att skaffa.
Citera
2012-01-07, 23:18
Medlem
Tack för era svar. Det får nog bli att man skippar segelkursen i år.
Jag tänkte nog ändå ta någon båtkurs för att åtminstone kunna hyra en aningen större motorbåt och ge sig ut med. Så får man i alla fall lite kunskap om båtar innan man går över till segelbåt.
Är det någon här som känner till ifall man behöver fiskekort i Italien, eller om det bara är att köra på.?
Citera
2012-01-08, 00:57
Medlem
@Skrattkvarn:

Jag har en fråga: om du nu vill lära dig hantera segelbåtar, varför vill du gå en motorbåtskurs? Det är nämligen det intryck jag får av ditt senaste inlägg.

Vad gäller hanteringen är motor- och segelbåtar helt olika, det enda gemensamma (nästan) är att de båda flyter på vattnet. Visst finns det en del likheter, men skillnaderna är större. Inte bara större utan viktigare att känna till för hanteringen.

De moment som ställer till det för alla nybörjare är de manövrar man måste göra i hamn, och där är motor- och segelbåtar så olika de bara kan bli. Ute på öppet vatten spelar skillnaderna långt mindre roll.

Mitt förslag är att om du nu vill lära dig segla (och hantera segelbåtar) så hittar du en kurs där du kan lära dig just det. Om du går en motorbåtskurs först kommer du att bli besviken när du har obetydlig nytta av den på en senare segelbåtskurs.

(BTW så finns det få saker som samtidigt är så roliga och oroande att titta på som en nybörjare som försöker manövrera en för stor båt i hamn ;-) )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in