• 1
  • 2
2012-01-08, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
@Skrattkvarn:

Jag har en fråga: om du nu vill lära dig hantera segelbåtar, varför vill du gå en motorbåtskurs? Det är nämligen det intryck jag får av ditt senaste inlägg.

Vad gäller hanteringen är motor- och segelbåtar helt olika, det enda gemensamma (nästan) är att de båda flyter på vattnet. Visst finns det en del likheter, men skillnaderna är större. Inte bara större utan viktigare att känna till för hanteringen.

De moment som ställer till det för alla nybörjare är de manövrar man måste göra i hamn, och där är motor- och segelbåtar så olika de bara kan bli. Ute på öppet vatten spelar skillnaderna långt mindre roll.

Mitt förslag är att om du nu vill lära dig segla (och hantera segelbåtar) så hittar du en kurs där du kan lära dig just det. Om du går en motorbåtskurs först kommer du att bli besviken när du har obetydlig nytta av den på en senare segelbåtskurs.

(BTW så finns det få saker som samtidigt är så roliga och oroande att titta på som en nybörjare som försöker manövrera en för stor båt i hamn ;-) )

Jag vill som sagt i tidigare inlägg lära mig segla. Men efter att ha läst om hur mycket som krävs för att bli tillräckligt duktig för att ge sig ut själv så skjuter jag upp segeldrömmen och inriktar mig det här året på att lära mig så mycket som möjligt om navigation, vind med mera. Plus lär mig hantera en större motorbåt. Detta för att få lite sjövana samt lära mig lite om båtar i allmänhet. Så det blir ju ändå lite lärdom om hur saker och ting fungerar om man tar lite allmänna kurser om båtar samt exempelvis navigation.
Citera
2012-01-08, 04:44
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkvarn
Tack för era svar. Det får nog bli att man skippar segelkursen i år.
Jag tänkte nog ändå ta någon båtkurs för att åtminstone kunna hyra en aningen större motorbåt och ge sig ut med. Så får man i alla fall lite kunskap om båtar innan man går över till segelbåt.
Är det någon här som känner till ifall man behöver fiskekort i Italien, eller om det bara är att köra på.?

Jag fick uppfattningen att det här med segling var "gammal" dröm som du haft och som du nu skulle förverkliga?

Om du vill lära dig segla, ta förarintyg och hyr sedan en liten 23-24 fots segelbåt.
Om du vill lära dig köra motorbåt, ta förarintyg och hyr sedan en liten övernattningsbar motorbåt med ca 40-50 hästkrafter.
Om du vill bli en fiskare i Italien, ta kontakt med den Italienska ambassaden.

Sitt inte och dröm att du sitter på en flybridge med en paraplydrink och vinkar till brudarna, du kommer bara att få ett mycket hårt uppvaknande och med en stor annolijhet få ett mycket obehagligt besked från ditt försäkringsbolag den dag du ställer till med något..

Men framför allt, se till att det är fint väder och håll dig inomskärs.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
BTW så finns det få saker som samtidigt är så roliga och oroande att titta på som en nybörjare som försöker manövrera en för stor båt i hamn

Vad bra, nu förstår jag var dom kommer ifrån, hoppas man inte ska samsas med den här personen i någon trång sluss

En kanske viktigare frågeställning är, varför lägger man överhuvudtaget ned tid på det här
Senast redigerad av eddievan 2012-01-08 kl. 04:59.
Citera
2012-01-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Jag fick uppfattningen att det här med segling var "gammal" dröm som du haft och som du nu skulle förverkliga?

Om du vill lära dig segla, ta förarintyg och hyr sedan en liten 23-24 fots segelbåt.
Om du vill lära dig köra motorbåt, ta förarintyg och hyr sedan en liten övernattningsbar motorbåt med ca 40-50 hästkrafter.
Om du vill bli en fiskare i Italien, ta kontakt med den Italienska ambassaden.

Sitt inte och dröm att du sitter på en flybridge med en paraplydrink och vinkar till brudarna, du kommer bara att få ett mycket hårt uppvaknande och med en stor annolijhet få ett mycket obehagligt besked från ditt försäkringsbolag den dag du ställer till med något..

Men framför allt, se till att det är fint väder och håll dig inomskärs.

Vad bra, nu förstår jag var dom kommer ifrån, hoppas man inte ska samsas med den här personen i någon trång sluss

En kanske viktigare frågeställning är, varför lägger man överhuvudtaget ned tid på det här

Fortfarande så ja, det är en gammal dröm att segla i Italien men jag skjuter nog på den något år. Och jag vill inte bli fiskare i Italien, herregud. Jag vill kunna fiska, inte bli fiskare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in