Citat:
Ursprungligen postat av apeofspace
1 promille som tar livet av sig för att " programmet " inte är individanpassat , nej det betyder inte att programmet var dåligt för just dom ...
Borde vara en avsevärt mycket högre siffra.
Depression är supervanligt bland missbrukare och bland deprimerade finns en kraftigt förhöjd självmordsrisk. ¨Det har nog däremot väldigt lite med just AA att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Hej igen!
Vill bara klargöra att jag är nykter sedan över 1,5 år. Inte tagit en droppe alkohol! Jag vill bara säga att det går alldeles utmärkt att vara nykter utan AA:a dogmer, s.k. sanningar, icke sanningar och allt annat trams. Har klarat mig utmärkt utan AA i snart 8 månader. Vill att männsikor ska börja tänka själva, lita mer på sig själva. Att t.ex. gå på AA efter 10 år utan alkohol för att man är indoktrinerad att tro att det är ett måste för att inte börja dricka igen tycker inte jag är friskt på något vis.
Det är inte fel att analysera sig själv då och då, rannsaka, reflektera. Men det måste ju vara nån måtta på letandet efter fel och brister hos sig själv. Det som stod mig upp i halsen på mötena var detta tjat om denna dödliga sjukdom som vi lider av, att hela tiden påminna oss om vilka vi är; alkoholister, att vi är sååå lika, att vi är beroendepersonligheter, att egot måste bort eftersom vi är sååå själviska. Tror f-n det skapar en identitet där man tror man är så svag, så maktlös, så sjuk, att man hela livet gjort och tänkt allt fel, är så annorlunda än de utanför AA.
Tack för ordet!
Märkligt hur olika våra erfarenheter av 12 steg är. När jag nyktrade till så var min sponsor supertydlig med att jag var vettig i de flesta fall utom när det just handlade om sprit och droger (vilket också står i boken) och att när jag nyktrat till så har jag ett samvete och omdöme som alla andra.
När jag pundade gjorde jag massa saker hela tiden som vet emot mina värderingar men nu vet jag ganska exakt vad som är rätt och fel.
Jag är inte svag, eller maktlös idag. Jag är inte heller sjuk. Däremot är det min övertygelse att jag inte kan dricka och ta droger längre. Jag har testat med lite längre uppehåll (7-8 månader nykter).
Dessutom är jag inte alls så lik alla andra i programmet. Jag kommer från plats X med Y förutsättningar. Och har knarkat Z mkt. Du kanske kommer från plats A, med B förutsättningar och har knarkat och supit C mycket. Allt sånt påverkar hur vi är och vart vi står i livet.
Det som förenar mig och andra narkomaner/alkoholister är att när jag börjar supa/knarka så vill jag för allt i världen inte sluta. Jag slutar när jag är slut, inte när knarket och drogerna är slut. Och trots att jag vill sluta, så kan jag inte vara nykter på egen hand (testade några år med olika metoder).
Annars är jag inte så jävla lik en 47 årig 3 barnsmorsa från Borlänge. (Jag är strax under 30 har inga barn och bor i Stockholms innerstad).