2012-01-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Jag bryr mig inte om vad den dar brandsma-nanting undersokningen sager for jag och mina AA-kompisar kan intyga att AA fungerar, de som det inte fungerar for kan inte vara arliga mot sig sjalva, AA ar for de som vill ha det, inte for dem som behover det.

Jag tanker inte titta pa dina kallor for de ar vinklade och du verkar bitter och oandlig.

Foyle! Jag svarade at dig sa du behover inte gora dig besvaret!

Hahahahaha! det är kul med ironi
Citera
2012-01-25, 16:57
Medlem
Foyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Jag bryr mig inte om vad den dar brandsma-nanting undersokningen sager for jag och mina AA-kompisar kan intyga att AA fungerar, de som det inte fungerar for kan inte vara arliga mot sig sjalva, AA ar for de som vill ha det, inte for dem som behover det.

Jag tanker inte titta pa dina kallor for de ar vinklade och du verkar bitter och oandlig.

Foyle! Jag svarade at dig sa du behover inte gora dig besvaret!

Bra där

Visste jag inte bättre så skulle jag kunna tro att avsaknaden av ÅÄÖ och ilskan i dina
inlägg, tyder på att du sitter på en bar i Thailand och bedriver misslyckade empiriska
studier i hur man börjar dricka/droga socialt ....

Men nu tror jag ju inte det, däremot är jag lite orolig över att mod flyttar den tråd till
"konspirationer och alternativa teorier" brevid ämnen om vem som egentligen sköt JFK
eller att Bush låg bakom 9/11.

Så vi håller en sansad nivå

Well ! Jag ska snart på ett möte i gemenskapen, återkommer och bemöter inläggen.

Mvh
Citera
2012-01-26, 00:06
Medlem
Halloj igen Foyle!

Mitt svar kanske var lite internt mellan mig och Sektellerbotemedel, kritiker till AA blir undantagslost kallade bittra, ilskna, arga, oandliga och andra synonymer. Du har om jag inte missminner mig myntat ett par nya, Don Q och sa vidare men bara lugn, det ar sa en sektmedlem reagerar pa kritik for sekten ar i medlemmens ogon ofelbar sa det maste ju vara kritikern det ar fel pa.

Las Frederick Sommervilles granskning, han forklarar detta narmare.
http://www1.tripnet.se/~flm/index.htm

Jag underkanner din kalla pa att Jellinekkurvan bevisar att Alkoholism ar progressiv osv beroende pa att AA i princip ritat kurvan sjalva. Inget konstigt med det, fullstandigt relevant.

Det var nagon for ett tag sedan som anvande tradition 7 som bevis for att AA inte tar emot bidrag, samma sak dar.

Vet du hur mycket bidrag AA tar emot?

Vad heter AA:s general manager?

Vad tjanar han?

Ser fram emot svar!

Hick / Fullgubben.
Citera
2012-01-26, 15:48
Medlem
Foyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektellerbotemedel
Jag undrar mer specifikt vilken källhänvisning du söker? Ditt eget exempel kallas för anekdotisk bevisföring, och är svårt att förhålla sig till utan mer fakta. Intentionen med AA är att göra människor beroende av den kristna guden, det krävs ingen större lektion i AA.s historia för att se detta. Om man ställer AA.s aspekter mot varandra så kryllar det av motsägelser. För att genomskåda detta krävs ett analyserande och ett kritiskt tänkande. Ett allvarligt hinder uppstår då eftersom samma tänkande motarbetas i rörelsen av dogmer och det gemensamma värderingssystemet. Just ett sådant tänkande kan leda till återfall, mentalsjukhus och död.

När du skriver "jag skulle lyfta på hatten" så använder du en vanlig dogm i AA som även är ett citat ur AA.s stora bok. Denna dogm används flitigt för att distansera medlemmen från verkligheten. Att lyfta på hatten framställer dig som ödmjuk med en verklig kunskap.

Precis så vill AA att du skall känna. Jag skulle mer kalla det för ett översitteri med en betydande avsaknad av kunskap. Ett annat exempel är att man talar om storkonsumenter vs "verkliga alkoholister" därmed har man friskrivit sig från de alkoholister som dragit ner på sitt drickande som brukar alkohol istället för missbrukar den.

Det du kallar för progressiv innehåller något helt annat. Brandsma, Maltsby and Welsh: Studie behandlades 260 individer komna själva eller från rättegångar/domstolar eller andra institutioner i 210 dgr. Deltagarna delades slumpartat upp i fem grupper: AA-möten ledda av erfarna icke-professionella, RBT-terapi administrerad av icke-professionell, RBT-terapi av professionella, Insikts-terapi ledda av professionella, samt kontrollgrupp med ingen behandling alls.

Efter avslutad behandling visade en uppföljning tre månader senare att AA-gruppen drack ca 5 ggr mer (binge drinking) vid återfall än kontrollgruppen, och 9 ggr mer äm icke-professionella RBT-gruppen. Icke-professionell RBT visade sig överlag vara en överlägset bättre behandling än AA. Studien visade slutligen, att tvångsremittering till AA inte fungerade särskilt bra.

AA hade den största avhopps-ration. Insikts-terapi och professionell RBT visade de högst rankade drickande-indexen för flest icke-drickande dagar vid 3- resp 9-månaders-uppföljningarna.

Varför AA medlemmar tar betydligt värre återfall en andra kontrollgrupper beror på inlärd hjälplöshet och inlärda dogmer om progressivitet.

Jag ser att studien signerad brandsma, maultsby, welsh är lite grann av ett
paradnummer för er som predikar mot 12-stegsgemenskapen. Kan inte låta bli att bara
reflektera över att det kanske skulle kännas nytt och fräsht att variera reportoaren en aning,
men jag ska inte lägga mig i eran taktik.

Nåväl, min klara uppfattning är dock att studien egentligen inte säger någonting 12-stegs
programmets egentliga effektivitet att hjälpa dem som kommer till gemenskapen.

Deltagarna bestod av 2/3 som var dömda till vård och resterande 1/3 var frivilliga, de
tilldelades slumpmässigt en plats i en av de 4 olika behandlinggrupperna (varav en var 12steg).

Titta man då på några kriterier som nämns i våra sammanhang :

Tredje traditionen:
Det enda villkoret för deltagande i AA är en önskan att sluta dricka/droga

Förutsättningar som nämns i boken för att kunna tillgodgöra sig 12 stegs-programmet:
Ärlighet, Öppenhet, Villighet

Hur inställningen i 2/3 gruppen såg ut kan jag bara spekulera i, vidare hur de 1/3 frivilliga
var mottagliga för en fullständig förändring kan jag inte heller uttala mig om.

Dock har jag saxat ur den aktuella studien som också påtalar aspekter som bör vägas in ..

Conclusions from the Brandsma Study

We would love to see a study of why so many people dropped out of AA. We hypothesize
that this may be due to the fact that AA's theological notions of the powerlessness of
humanity and of the need for a rescuing God are unpalatable not only to many atheists
and agnostics but to almost all theists who are not Calvinists as well.
Unfortunately, no attempt has ever been made to study the best way to match individuals
with alcohol treatment which took these theological variables into account.

Gemenskapen gör inga anspråk att fungera för ALLA, som sagt, "programmet är inte
till för den som behöver utan för den som vill ..... "

Så konsensus är att göra en rättvis värdering av Bill W livsverk utifrån alla perspektiv, är
svårt. Statistik och studier kan vridas på många olika sätt, beroende på vilka motiv man har.

Att tala om inlärd hjälplöshet är också befängt, vi snarare strävar efter ansvar och mognad.
Genom att jobba med tanke-> känsla-> handling-> så bygger vi upp den kompetensen,
som då också borgar för ett bra framtida liv som en god medborgare

Mvh
Senast redigerad av Foyle 2012-01-26 kl. 16:05.
Citera
2012-01-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foyle
Jag ser att studien signerad brandsma, maultsby, welsh är lite grann av ett
paradnummer för er som predikar mot 12-stegsgemenskapen. Kan inte låta bli att bara
reflektera över att det kanske skulle kännas nytt och fräsht att variera reportoaren en aning,
men jag ska inte lägga mig i eran taktik.

Nåväl, min klara uppfattning är dock att studien egentligen inte säger någonting 12-stegs
programmets egentliga effektivitet att hjälpa dem som kommer till gemenskapen.

Deltagarna bestod av 2/3 som var dömda till vård och resterande 1/3 var frivilliga, de
tilldelades slumpmässigt en plats i en av de 4 olika behandlinggrupperna (varav en var 12steg).

Titta man då på några kriterier som nämns i våra sammanhang :

Tredje traditionen:
Det enda villkoret för deltagande i AA är en önskan att sluta dricka/droga

Förutsättningar som nämns i boken för att kunna tillgodgöra sig 12 stegs-programmet:
Ärlighet, Öppenhet, Villighet

Hur inställningen i 2/3 gruppen såg ut kan jag bara spekulera i, vidare hur de 1/3 frivilliga
var mottagliga för en fullständig förändring kan jag inte heller uttala mig om.

Dock har jag saxat ur den aktuella studien som också påtalar aspekter som bör vägas in ..

Conclusions from the Brandsma Study

We would love to see a study of why so many people dropped out of AA. We hypothesize
that this may be due to the fact that AA's theological notions of the powerlessness of
humanity and of the need for a rescuing God are unpalatable not only to many atheists
and agnostics but to almost all theists who are not Calvinists as well.
Unfortunately, no attempt has ever been made to study the best way to match individuals
with alcohol treatment which took these theological variables into account.

Gemenskapen gör inga anspråk att fungera för ALLA, som sagt, "programmet är inte
till för den som behöver utan för den som vill ..... "

Så konsensus är att göra en rättvis värdering av Bill W livsverk utifrån alla perspektiv, är
svårt. Statistik och studier kan vridas på många olika sätt, beroende på vilka motiv man har.

Att tala om inlärd hjälplöshet är också befängt, vi snarare strävar efter ansvar och mognad.
Genom att jobba med tanke-> känsla-> handling-> så bygger vi upp den kompetensen,
som då också borgar för ett bra framtida liv som en god medborgare

Mvh

Jag har inte tid att svara genomgående just nu men...

AA:s egen Triennial Membership Survey visar att hälften av de som kommer till AA-rörelsen för första gången är nyktra mindre än 3 månader. 95% återgår till missbruk inom ett år. 5% per år är exakt samma procentsats för dem som blir nyktra utan någon intervention alls, sett till missbrukarpopulationen i sin helhet/spontaneous remission index.
Citera
2012-01-27, 02:46
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Kritiken de får för "Guds" roll i det hela kanske var legitim förut, men jag har varit på både AA och NA möten. Där träffade jag folk som tillbad "Anti-kosmiska Teddybjörnar", sin flickväns örhängen och så vidare.

För er som orkar så pratar denna herre lite om det en bit in på sitt tal, möjligtvis mot slutet. Hans poäng är att man behöver någonting att tro på.

http://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc

Klart att det inte fungerar för alla, och absolut inte om man anstränger sig och går på en jävla möten. Jag är glad att de finns, och förstår inte varför dom som det inte fungerar med (allting kan inte fungera för alla, oavsett vad) ska vrida om det till att de är en sekt, kristna och ljuger och kontrollerar.

När jag var där var det 15 personer som gav sina nr till mig, gamla knarkare och alkoholister och de flesta sms:ade innan nästa möte och frågade om jag skulle komma och om jag ville mötas upp och ha sällskap på vägen dit.

Helt enkelt en gemenskap, jämför samma beteende innan en forumträff och ingen skulle höja på ögonbrynen. Helt enkelt schyssta möten.

Så TS, det gick inte dåligt pga. AAs tillvägagångssätt, jag klandrar inte dig heller men det var helt enkelt någonting annat - annars kan man beskylla vad som helst för att utlösa psykoser. Psykoser kan triggas av AA, men de kan också triggas av barns skratt eller ett flygplan. Tänk på det!
Citera
2012-01-27, 13:05
Medlem
venevenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Ulrich
Kritiken de får för "Guds" roll i det hela kanske var legitim förut, men jag har varit på både AA och NA möten. Där träffade jag folk som tillbad "Anti-kosmiska Teddybjörnar", sin flickväns örhängen och så vidare.

För er som orkar så pratar denna herre lite om det en bit in på sitt tal, möjligtvis mot slutet. Hans poäng är att man behöver någonting att tro på.

http://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc

Klart att det inte fungerar för alla, och absolut inte om man anstränger sig och går på en jävla möten. Jag är glad att de finns, och förstår inte varför dom som det inte fungerar med (allting kan inte fungera för alla, oavsett vad) ska vrida om det till att de är en sekt, kristna och ljuger och kontrollerar.

När jag var där var det 15 personer som gav sina nr till mig, gamla knarkare och alkoholister och de flesta sms:ade innan nästa möte och frågade om jag skulle komma och om jag ville mötas upp och ha sällskap på vägen dit.

Helt enkelt en gemenskap, jämför samma beteende innan en forumträff och ingen skulle höja på ögonbrynen. Helt enkelt schyssta möten.

Så TS, det gick inte dåligt pga. AAs tillvägagångssätt, jag klandrar inte dig heller men det var helt enkelt någonting annat - annars kan man beskylla vad som helst för att utlösa psykoser. Psykoser kan triggas av AA, men de kan också triggas av barns skratt eller ett flygplan. Tänk på det!
Håller mig till barn skratt och flygplan. Inget har hänt hittils som är oförklarligt när jag hört dom ljuden.
Citera
2012-01-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venevene
Håller mig till barn skratt och flygplan. Inget har hänt hittils som är oförklarligt när jag hört dom ljuden.

Har du märkt att alla som är i 12steg mer eller mindre tagit skada av det. Helt oförmögna att inse att folk far illa där. Tror att i stort sätt alla som är nyktra genom programmet hade varit det utan också. Jag tror att det handlar att man kommer till en livspunkt där man helt enkelt bestämmer sig för att lägga ner skiten och så kommer man i kontakt med NA//AA eftersom det är dit myndigheter för det mesta skickar en eller så droppar man in på ett möte för dit man har hört att man ska vända sig. Sen lär man sig att allt är tack vare programmet som man vänt sitt liv när det egentligen är man själv som gjort det för att man bestämt sig och inte orkar hålla på mer. Så istället för att räta på ryggen och stolt konstatera att man gjorde det av inre styrka och vilja så tillskriver man programmet hela äran för det är så man indoktrineras. Degraderande av sig själv helt enkelt. Bara en teori men tror det ligger mycket i den faktiskt.
Citera
2012-12-13, 22:57
Medlem
Har läst det mesta(?) här på FB om AA och 12-steg. Känner igen mig i väldigt mycket och håller med om att det är dags att fler får upp ögonen för 12-stegsdominansen när det gäller missbruksvården i Sverige. Jag var med i den religiösa sekten AA i 1 år. Gick på ca 200 möten under detta år. Tog mig som tur var ur sekten i tid. Jag kände att det var något som inte stämde. Jag är en kritiskt tänkande individ och tycker inte man ska köpa allt rakt av. Det var det som fick mig att använda mitt förstånd för att genomskåda dyngan och lögnerna som sprids i rörelsen.

Det dyker efter 8 måndader fortfarande upp skräp i huvudet som är rester av mitt mötesgående. Men ju längre tid som går desto friskare känner jag mig och desto mer kommer mitt rätta jag tillbaka, det som innebär att jag ser mig som en intelligent, tänkande, analyserande, intellektuell person som litar till min styrka, mitt intellekt, min förmåga att fatta egna beslut. Jag börjar helt enkelt att bli en MÄNNISKA igen. Inte en alkoholist, vilket tyvärr blir identiteten hos 12-stegare. En sjuk, hjälplös, indoktrinerad, rannsakande, person som resten av livet måste jobba i stegen för att slippa återfallet som hela tiden lurar runt hörnet. Det är INTE friskt!
Citera
2012-12-13, 23:54
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Har läst det mesta(?) här på FB om AA och 12-steg. Känner igen mig i väldigt mycket och håller med om att det är dags att fler får upp ögonen för 12-stegsdominansen när det gäller missbruksvården i Sverige. Jag var med i den religiösa sekten AA i 1 år. Gick på ca 200 möten under detta år. Tog mig som tur var ur sekten i tid. Jag kände att det var något som inte stämde. Jag är en kritiskt tänkande individ och tycker inte man ska köpa allt rakt av. Det var det som fick mig att använda mitt förstånd för att genomskåda dyngan och lögnerna som sprids i rörelsen.

Det dyker efter 8 måndader fortfarande upp skräp i huvudet som är rester av mitt mötesgående. Men ju längre tid som går desto friskare känner jag mig och desto mer kommer mitt rätta jag tillbaka, det som innebär att jag ser mig som en intelligent, tänkande, analyserande, intellektuell person som litar till min styrka, mitt intellekt, min förmåga att fatta egna beslut. Jag börjar helt enkelt att bli en MÄNNISKA igen. Inte en alkoholist, vilket tyvärr blir identiteten hos 12-stegare. En sjuk, hjälplös, indoktrinerad, rannsakande, person som resten av livet måste jobba i stegen för att slippa återfallet som hela tiden lurar runt hörnet. Det är INTE friskt!

Nej du har givetvis helt rätt, det är fan inte FRISKT, att behöva gå och vara rädd för hörn för att återfallet lurar där bakom.

Men om man som jag, har tillfrisknat så tänker (i alla fall inte jag) någonsin på att ta droger, eller betee mig som en idiot - det gjorde jag alltid innan.

Jag har 16 år, och rätt så bra koll. Dessutom är jag extremt ifrågasättande, totalt oreligiös.
Förutom allt detta är jag trevlig och nykter.

=)
Citera
2012-12-14, 00:03
Medlem
Motherships avatar
I stora drag kan man säga att 12 stegsrörelsen består av ett fåtal enkla delar.

1. Ge upp
2. Be om hjälp
3. Ta reda på vem jag skadat
4. Säg förlåt, och gottgör de du skadat
5. Hjälp andra

För en utomstående, så är det ungefär så som det står.

För oss, som behöver programmet så är det lite mer invecklat, inte mycket, men lite mer...
Vi är ju trots allt gamla knarkare och alkisar och vår förståelse är i bästa fall skadad när vi anländer, i värsta fall långt under isen - så vi behöver ett enkelt program.

Ja, det bygger på andliga principer, men det bygger inte på någon religion.
Citera
2012-12-14, 15:35
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Jag löper lika stor "risk" att återfalla som en person som tillfrisknat från lunginflammation eller nåt annat. Visst, det är onödigt att springa omkring blöt och nedkyld för det kanske ökar oddsen för den personen precis som det är dumt för mig att ljuga, vara oärlig, kriminell och allt annat som jag gjorde när jag var kriminell.

När jag läser såna vittnesmål som du uppger blir jag bara förvirrad.
Jag är alkoholist så tillvida att jag inte kan dricka sprit någonsin igen. Och jag försökte i två års tid dricka normalt. Sista ggn efter 7 månaders nykterhet. Men det funkar inte för mig.

Därför tror jag inte jag kan dricka igen, jag har gett upp det.

Men jag litar på mitt omdöme att fatta beslut. Jag litar på mitt samvete. Men däremot är jag rannsakande. Om du t.ex. säger till mig att du tycker jag gjort fel går jag inte i försvarsläge utan försöker analysera vad jag gjort. Det tycker jag bara är sympatiskt. (När jag knarkade så var jag helt immun mot kritik och gick snarast till attack om jag blev ifrågasatt).

Men om du kan vara nykter och ha ett schysst liv och inte vill hjälpa andra (genom stegen) så är det väl skitbra. Om du kan dricka och ha ett schysst liv så är det också kanon.
Jag har en väg som funkade för mig, som bygger helt på villighet. Men som inte fungerar på alla absolut inte. Och som är ett av många alternativ. Jag hjälper bara de som vill och tycker inte alls att missbruksvården bara ska vara 12 steg. Det ska finnas massor av alternativ och detta ett av dem.

To each his own som jänkarna säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in