Citat:
Ursprungligen postat av sektellerbotemedel
Jag undrar mer specifikt vilken källhänvisning du söker? Ditt eget exempel kallas för anekdotisk bevisföring, och är svårt att förhålla sig till utan mer fakta. Intentionen med AA är att göra människor beroende av den kristna guden, det krävs ingen större lektion i AA.s historia för att se detta. Om man ställer AA.s aspekter mot varandra så kryllar det av motsägelser. För att genomskåda detta krävs ett analyserande och ett kritiskt tänkande. Ett allvarligt hinder uppstår då eftersom samma tänkande motarbetas i rörelsen av dogmer och det gemensamma värderingssystemet. Just ett sådant tänkande kan leda till återfall, mentalsjukhus och död.
När du skriver "jag skulle lyfta på hatten" så använder du en vanlig dogm i AA som även är ett citat ur AA.s stora bok. Denna dogm används flitigt för att distansera medlemmen från verkligheten. Att lyfta på hatten framställer dig som ödmjuk med en verklig kunskap.
Precis så vill AA att du skall känna. Jag skulle mer kalla det för ett översitteri med en betydande avsaknad av kunskap. Ett annat exempel är att man talar om storkonsumenter vs "verkliga alkoholister" därmed har man friskrivit sig från de alkoholister som dragit ner på sitt drickande som brukar alkohol istället för missbrukar den.
Det du kallar för progressiv innehåller något helt annat. Brandsma, Maltsby and Welsh: Studie behandlades 260 individer komna själva eller från rättegångar/domstolar eller andra institutioner i 210 dgr. Deltagarna delades slumpartat upp i fem grupper: AA-möten ledda av erfarna icke-professionella, RBT-terapi administrerad av icke-professionell, RBT-terapi av professionella, Insikts-terapi ledda av professionella, samt kontrollgrupp med ingen behandling alls.
Efter avslutad behandling visade en uppföljning tre månader senare att AA-gruppen drack ca 5 ggr mer (binge drinking) vid återfall än kontrollgruppen, och 9 ggr mer äm icke-professionella RBT-gruppen. Icke-professionell RBT visade sig överlag vara en överlägset bättre behandling än AA. Studien visade slutligen, att tvångsremittering till AA inte fungerade särskilt bra.
AA hade den största avhopps-ration. Insikts-terapi och professionell RBT visade de högst rankade drickande-indexen för flest icke-drickande dagar vid 3- resp 9-månaders-uppföljningarna.
Varför AA medlemmar tar betydligt värre återfall en andra kontrollgrupper beror på inlärd hjälplöshet och inlärda dogmer om progressivitet.
Jag ser att studien signerad
brandsma, maultsby, welsh är lite grann av ett
paradnummer för er som predikar mot 12-stegsgemenskapen. Kan inte låta bli att bara
reflektera över att det kanske skulle kännas nytt och fräsht att variera reportoaren en aning,
men jag ska inte lägga mig i eran taktik.
Nåväl, min klara uppfattning är dock att studien egentligen inte säger någonting 12-stegs
programmets
egentliga effektivitet att hjälpa dem som kommer till gemenskapen.
Deltagarna bestod av 2/3 som var dömda till vård och resterande 1/3 var frivilliga, de
tilldelades slumpmässigt en plats i en av de 4 olika behandlinggrupperna (varav en var 12steg).
Titta man då på några kriterier som nämns i våra sammanhang :
Tredje traditionen:
Det enda villkoret för deltagande i AA är en önskan att sluta dricka/droga
Förutsättningar som nämns i boken för att kunna tillgodgöra sig 12 stegs-programmet:
Ärlighet, Öppenhet, Villighet
Hur inställningen i 2/3 gruppen såg ut kan jag bara spekulera i, vidare hur de 1/3 frivilliga
var mottagliga för en fullständig förändring kan jag inte heller uttala mig om.
Dock har jag saxat ur den aktuella studien som också påtalar aspekter som bör vägas in ..
Conclusions from the Brandsma Study
We would love to see a study of why so many people dropped out of AA. We hypothesize
that this may be due to the fact that AA's theological notions of the powerlessness of
humanity and of the need for a rescuing God are unpalatable not only to many atheists
and agnostics but to almost all theists who are not Calvinists as well.
Unfortunately, no attempt has ever been made to study the best way to match individuals
with alcohol treatment which took these theological variables into account.
Gemenskapen gör inga anspråk att fungera för ALLA, som sagt, "programmet är inte
till för den som behöver utan för den som vill ..... "
Så konsensus är att göra en rättvis värdering av Bill W livsverk utifrån alla perspektiv, är
svårt. Statistik och studier kan vridas på många olika sätt, beroende på vilka motiv man har.
Att tala om inlärd hjälplöshet är också befängt, vi snarare strävar efter ansvar och mognad.
Genom att jobba med tanke-> känsla-> handling-> så bygger vi upp den kompetensen,
som då också borgar för ett bra framtida liv som en god medborgare
Mvh