Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Bra. Ett tag trodde jag att du verkligen inbillade dig att fri rörlighet var verkligt, och att 72mm stod i begrepp att förbjuda det... för hela planeten.
Hehe, vad jag vände mig imot var att kalla det en mänsklig rättighet.
Jag kan förstå att liberaler kan argumentera för helt öppna gränser, och att man då inför olika "klasser" av folk (de med medborgarskap och de utan) för vilka man tillämpar olika lagar. Att man offrar jämlikhet och en hel del välfärd (jag definierar välfärd som hur bra man gemensamt tar hand om de svagaste i ett samhälle, dvs någon form av fördelningspolitik) till förmån för personligt ansvar och frihet. Om "de nya" inte får tillgång till bidrag, utan får klara sig bäst de vill, kan jag få ihop det. Jag kan förstå hur man resonerar.
Vad jag därimot aldrig har fattat är hur socialdemokrater/vänster kan argumentera för BÅDE väldigt liberal, eller t.om helt öppen, invandring och SAMTIDIGT hävda att alla ska ha samma tillgång till samma välfärd. Dessutom ska alla vara toleranta mot allt, och arbetslöshet och klass-klyftor är något man måste arbeta för att få bort... Får helt enkelt inte ihop ekvationen för hur man tänker...