2012-01-07, 22:46
Medlem
billftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Säga vad man vill men du är åtminstone ärlig i dina svar.
Men det handlar inte så mycket hur svenskar granskar gruppen och interagerar försiktigt. Visst kan det undvika en del trubbel med invandrarna men vill vi verkligen ha det så?
Vill vi verkligen hålla nere invandrarnas möjlighet till att begå brott mot oss genom inskränkningar i våra egna liv?

Du märker ju hur vi vill ha det, vissa vill ha multikulti, andra inte. På vilket sätt blir du inskränkt av att jag tvingas hålla nere brottsligheten på mina negrer på min tomt?

Citat:
Ja, vem går frivilligt in i en chanslös diskussion?
Det kan förklara varför multkultarna lyser med sin frånvaro när det gäller att svara på denna frågeställningen.
Man har helt enkelt inga svar när det gäller verklighetens realpolitiska effekter. Man har bara svar när det gäller teoretiska resonemang, ideologiska drömmar och allmänna fantasier.

Ni ställer för ointressanta frågor med sjuka krav på oss som svarar. Vi måste t.ex. vara för en totalitär stat för att få kritisera monokultur. Släpp på spelreglerna så blir det nog svårare för er.

Vi vet att dagens samhälle inte fungerar bra, har du seriöst träffat någon som tycker det? Därför har ideologiska drömma etc. hög relevans.

Citat:
Jag uppmanar flera multkultare att svara konkret på frågorna annars tolkar jag det som att ni gärna offrar svenskar till förmån för kriminella invandrargrupper.

Från min sida kan du iaf tolka det som att jag är för multikulti under FÖRUTSÄTTNINGEN att den inte skadar någon svensk ekonomiskt eller trygghetsmässigt.
Citera
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
1: Vad som anses vara politiskt korrekt är det väll inte mångkulturalisterna som ansvarar för utan snarare samhällets attityd om åsikter i stort, att du inte får svar på den frågan är helt enkelt för att den inte är relevant. Att påstå att invandrare från framför allt u-länder är överrepresenterade inom ett flertal olika brottskategorier är väll för övrigt inte särskilt kontroversiellt, det är snarare när man diskuterar orsaker där det kan väcka känslor, framförallt när åsikter i stil med "han har mycket pigment, därför måste han vara våldsam" vädras.

2: Människor lämnar frivilligt sina länder för att söka lycka någon annanstans, det är knappast någon som tvingar dem komma till Sverige, eller hur? Var fick du kolonisering ifrån föresten, vet du ens vad begreppet innebär? Huruvida invandringen är vinst eller förlust ekonomiskt har inte alla mångkulturalister samma åsikt om, det beror ju på om man ser långsiktigt eller kortsiktigt, om man är höger eller vänster och så vidare.
1. Invandrare var överrepresenterad för varenda brottskategori som studerades i BRÅ 2005:17 men mest för våldsbrott och mest för våldtäkt. Att korrigera för inkomst, utbildning, kön, och ålder gav bara en liten minskning av överrepresentationen.

2. Finns ingen undersökning som visar någon slags ekonomisk vinst och flera som visar stora förluster.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast om vi låste in alla vore vi tryggare inte sant, de flesta brott begås trots allt av svenskar, vi vore ju klart tryggare om vi t.ex. låste in alla män men tryggast vore vi ju om alla var inlåsta eller håller du med mig om att vi inte alltid bör försöka maximera tryggheten ni samhället på bekostnad av allting annat?

Trygghet är bara en beståndsdel i sammanhanget. Vad allt går ut på är att befolkningen ska ha det så bra som möjligt, att lida så lite som möjligt, och trygghet är en av de saker som kan användas för att åstadkomma detta. Men om man ökar tryggheten på bekostnad av något annat, så att det totala lidandet ökar, då har man inte vunnit något, utan tvärtom - man har förlorat på åtgärden.

Det är som att kapa av en hand efter att ha fått ett getingstick där. Problemet med getingsticket är försvisso borta, men blev situationen bättre? Att spärra in samtliga svenskar minskar visserligen på brottsligheten, men blev situationen, totalt sätt, bättre?

När det gäller somalier, araber, afghaner osv som vill invandra till Sverige är ju saken lättare. Ingen svensk lider ju av att de inte kommer hit, däremot slipper svenskarna lidande i form av hög brottslighet och annat om de inte kommer hit. Det finns alltså bara vinster här.
Citera
2012-01-07, 23:00
Medlem
SFC1977s avatar
Världen skulle vara outhärdligt tråkig om alla vara välanpassade.
Citera
2012-01-07, 23:22
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billftw
Du märker ju hur vi vill ha det, vissa vill ha multikulti, andra inte. På vilket sätt blir du inskränkt av att jag tvingas hålla nere brottsligheten på mina negrer på min tomt?
Om du bor själv på tomten och den är inhägnad, visst. Men om din dotter blir våldtagen av negern så kanske du inte tyckte det var en så god idé med negrer på dina ägor.

Citat:
Ursprungligen postat av billftw
Ni ställer för ointressanta frågor med sjuka krav på oss som svarar. Vi måste t.ex. vara för en totalitär stat för att få kritisera monokultur. Släpp på spelreglerna så blir det nog svårare för er.
Nej. Frågeställningen utgår från verkligheten. Varken mer eller mindre. Du ber mig att hemfalla åt teoretiska resonemang för att multkultarna ska kunna vara med och diskutera. Detta vägrar jag då jag anser att verkligheten och den de facto-politik som förs måste vara utgångspunkten.

Mitt resonemang är väldigt enkelt och borde inte föranleda några besvär för multkultarna:
1. Man släpper in ickevita i landet.
2. Ickevita är överrepresenterade i brottslighet, detta vet vi med säkerhet.
3. Om man släpper in dessa i landet så vet man att svenskar kommer att skadas.
4. Multkultarna envisas med att det är individer som begår brott och att kollektivet inte utgör några problem i övrigt.
5. Jag vill då veta hur man ska urskilja dessa individer när de vill invandra.
6. Det finns då tre svarsalternativ: a. Ska man urskilja dem redan vid gränsen innan de får tillträde till landet? b. Ska man låta hela gruppen invandra, låta svenskar våldtas, rånas, misshandlas och skadas medan man tar reda på vilka individer som är problematiska? c. Finns det ytterligare alternativ? Var god presentera dessa då.

Eftersom multkultarna varit ivriga tidigare i tråden när det gäller att ställa infantila motfrågor eller sväva ut i teoretiska resonemang så tycker jag inte att det är mer än rätt att de nu får ta ställning till verkliga förhållanden och vedertagen fakta.
Citera
2012-01-07, 23:40
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Men nu måste du ju som sagt vara lite källkritiskt och plocka sönder siffrorna för att försöka förstå den mer komplexa bilden.

Invandrare är enligt Hatzigeorgious forskning* (ganska logiskt) bättre på att ta tillvara på de utländska marknaderna - och siffrorna visade att en 10-procentig ökning av en viss folkgrupp gav en 6-procentig ökning av exporten. Samtidigt visade det en 9-procentig ökning av importen från dessa länder, vilket väl är att ses som ett handelsunderskott(?). Jag påpekar även att vår export till MENA-länderna knappast är speciellt extensiv, vilket du verkar hålla med om.
Vi har inte bara invandring från MENA-länderna, kom ihåg det.
Citat:
Den här exportökningen ska du för att det ska bli lönsamt, kunna bära upp kostnaden för de mer än 50% av dessa invandrargrupper som fortfarande är arbetslösa efter tio år i landet. Tycker du att det verkar vara rimligt?
Inte bara exportökning. Låt mig berätta om en annan liten inkomst. Vad tror du att invandrarnas barn kommer att göra, eller deras barn barn för den delen, eller deras barns barns barn? Tror du att de kommer att vara arbetslösa i en tio års period också? Nja, jag tror snarare att de kommer arbeta precis som vilken annan svensk som helst.
Citat:
Jag tycker det är jättebra med företagsamma och duktiga invandrare, oavsett nationalitet. Men du måste ju någonstans sätta in det i ett större sammanhang, eller hur?
Ja, vi måste tänka på alla elaka invandrare som finns i förorterna också!
Citat:
Var finns dessa paradisaktiga mångkulturella områden då? Vilka förklaringsmodeller har du till att de inte finns, om du inte kan ge några exempel?
De kommer, var så säker.
Citat:
Om verkligheten visar att i princip ALLA mångkulturella områden mer eller mindre är ghetton, är det då inte bättre att säga stopp och belägg ett tag tills problemen är lösta? Eller ska vi fortsätta ösa på, blunda och lägga (en i det närmaste religiös) tilltro till att det nog blir bättre någon gång i framtiden?
Blunda för problemen i förorterna? Knappast. Vi bör göra så mycket det bara går för att lösa dem. Inte i stil med dig ge upp och utgå ifrån att invandrare alltid kommer vara stökiga.
Citat:
Det beror helt på hur man ställer frågan, skulle jag säga. Skulle frågan se ut något i stil med följande:

Skulle du vilja se en minskning av asyl- och anhöriginvandring från MENA-länder som Somalia, Afghanistan, Irak och Iran?
...så är jag helt och fullt övertygad om att det skulle vara en förkrossande majoritet som svarade Ja. Skulle du istället ställa frågan på följande sätt:
Bör Sverige helt sluta ta emot krigsflyktingar?
...så tror jag knappast att det skulle ge en majoritet Ja-röster.
Ja, men valresultatet talar också sitt tydliga språk. En förkrossande majoritet röstar på partier som för den politik som jag förespråkar, är det inte lite konstigt om nu så många skulle vara mot MENA-invandringen?
Citat:
Vi bor i Sverige, varför skulle invandrare som kommer inte inte assimileras istället? Varför skulle man inte ta seden dit man kommer? Varför ska vi svenskar i vårt eget land, med vår egen historia, vårt eget folk, vår egen kultur, våra egna seder - gå halva vägen? Självklart ska vi vara öppna för influenser från varthän vi än må vända oss, men att tvingas till det... varför?
Ja, usch så hemskt. Hela vår kultur blir ju helt förstörd om vi skulle anställa en person i slöja. Alla våra seder kommer försvinna och hela vårt folk.
Varför ska Sverige i princip kräva att religiösa ska ta av sig vissa klädesplagg som spelar en så central roll i deras religion?
Citera
2012-01-07, 23:52
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygakatten
Vi har inte bara invandring från MENA-länderna, kom ihåg det.

Inte bara exportökning. Låt mig berätta om en annan liten inkomst. Vad tror du att invandrarnas barn kommer att göra, eller deras barn barn för den delen, eller deras barns barns barn? Tror du att de kommer att vara arbetslösa i en tio års period också? Nja, jag tror snarare att de kommer arbeta precis som vilken annan svensk som helst.

Ja, men valresultatet talar också sitt tydliga språk. En förkrossande majoritet röstar på partier som för den politik som jag förespråkar, är det inte lite konstigt om nu så många skulle vara mot MENA-invandringen?
Idag är den överväldigande delen av asylinvandringen från MENA. Efter ett tag slår detta igenom i anhöriginvandringen. Börjar redan märkas nu när kommunerna ska omhänderta mängder med somaliska anhöriga och lite tafatt försöker påpeka att man inte har råd.

Går inget vidare för nästa generations invandrare i skolan:
http://www.skolvarlden.se/artiklar/lamnar-grundskolan-med-samre-betyg
http://svt.se/2.22620/1.2294149/betygsras_i_utsatta_omraden
http://avpixlat.info/2011/12/17/allt-farre-utlandsfodda-klarar-gymnasiebehorighet/
http://avpixlat.info/2011/11/29/40-av-utrikes-fodda-elever-struntar-i-grundskolekompetens/
http://www.metro.se/se/article/2006/11/10/07/1723-23/index.xml
http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar-1.813440

Alla som inte röstade på milöpartiet är inte miljöhatare.
Citera
2012-01-07, 23:59
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Det är en sak som gått och gnagt i mig ett tag och här måste jag bara få veta:
Det gäller det här med invandrares brottslighet. Ni framkastar i tid och otid att det är individer som begår brott.
Då skulle det vara intressant att veta hur ni rent praktiskt vill gå till väga för att komma till rätta med dessa individer i urskiljningen från skötsamma individer.

Vi kör ett tankeexperiment:
Låt oss säga att 1000 afghaner vill invandra till Sverige. Vi vet, med facit i hand, att afghaner är en folkgrupp som är kraftigt överrepresenterade i kriminalitet.
Några av dem kommer att begå våldtäkt. Vissa kommer att stjäla, en del råna samt andra brott.
Alltså. Vi vet att ett hundratal av dessa afghaner kommer att begå brott, vissa av avskyvärd karaktär, när de väl bosatt sig här.

Ska ni:
1. Stå vid gränsen och peka ut brottslingarna i förväg? Naturligtvis faller det på sin egen orimlighet eftersom man inte vet vilka av dem som är Mr X.
Eller ska ni:
2. Låta dem flytta in till Sverige, fast ni vet att en del av dem är brottslingar, och låta svenskar skadas tills ni identifierat individerna?

3. Finns det fler alternativ att göra det här på?
Eftersom igen annan verkar svara så antar jag att jag kan göra ett försök.
Jag skulle arbeta med brottsförebyggande arbete. Det kan bland annat vara att se till att utbildningen fungerar bra, polisen kommer ut till skolorna och pratar med ungdomar, fritidsaktiviteter och fritidsgårdar. Nu är jag som sagt inte expert inom det här området, men jag tror du vet vad brottsförebyggande arbete är. Jag tror inte dessa invandrarna har speciella gener som gör att de begår brott, det handlar om andra saker diskriminering och utanförskap till exempel. Vi måste arbeta med att få bort alla typer av diskriminering och försöka minska utanförskapet om vi vill få ner brottsligheten.

Nu vill jag bara fråga dig en enkel fråga, om hur du resonerar. Resonerar du på följande sätt: Invandrare är överrepresenterade i ett brott i nuläget således är den mest logiska förklaringen att de alltid kommer att vara det och därför är det lika bra att vi skiter i att försöka få ner brottsligheten bland invandrare och bara slänger ut alla?
Senast redigerad av Blygakatten 2012-01-08 kl. 00:24.
Citera
2012-01-08, 00:00
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Eftersom igen annan verkar svara så antar så kan jag göra ett försök.
Jag skulle arbeta med brottsförebyggande arbete. Det kan bland annat vara att se till att utbildningen fungerar bra, polisen kommer ut till skolorna och pratar med ungdomar, fritidsaktiviteter och fritidsgårdar. Nu är jag som sagt inte expert inom det här området, men jag tror du vet vad brottsförebyggande arbete är. Jag tror inte dessa invandrarna har speciella gener som gör att de begår brott, det handlar om andra saker diskriminering och utanförskap till exempel. Vi måste arbeta med att få bort alla typer av diskriminering och försöka minska utanförskapet om vi vill få ner brottsligheten.

Nu vill jag bara fråga dig en enkel fråga, om hur du resonerar. Resonerar du på följande sätt: Invandrare är överrepresenterade i ett brott i nuläget således är den mest logiska förklaringen att de alltid kommer att vara det och därför är det lika bra att vi skiter i att försöka få ner brottsligheten bland invandrare och bara slänger ut alla?
Allt det där har man försökt i årtionden.

Visst, vi kan försöka igen. Men låt oss åtminstone dra ner invandringen tills vi hittar någon metod som fungerar.
Citera
2012-01-08, 00:14
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Nja, som jag skrev anser jag att folk får tycka som de vill, men jag tycker det är fel om du skulle få gehör av andra för eventuella åsikter där du prisar mångkultur om du själv inte stött på särskilt mycket av den.
Stött på mångkultur själv? Jo det klart jag har jag har ju ätit kebab

Nä, men jag har gått i skolan tillsammans med invandrare och hör å häpna, de var nästan lika dana som oss svenskar. Jag har haft invandrar vänner, och praktiserat hos invandrare. Räcker inte det utan är det något mer jag måste göra?
Citat:
Jag gör alltså skillnad på vad folk tycker, där jag är väldigt öppen och respekterar allas åsikter, och vilka åsikter folk i allmänhet får gehör för, där jag anser att hjärntvättning (främst av media) speglar mångas åsikter, vilket gör mig besviken.
All heder åt dig som respekterar andras åsikter, det finns många på det här forumet som inte gör!
Citat:
Jag själv är i en liknande situation som dig, vid mina personliga val av arbete och bostad i mitt vuxna liv har jag (vid sidan av 50 andra kriterier) alltid tagit hänsyn till att undvika mångkultur, och detta på grund av att jag stötte på en del av det under min ungdom.
Där skiljer nog vi oss åt, jag försöker inte undvika andra kulturer eller invandrare generellt.
Citat:
Jag drar dock inte alla över samma kant som många gärna vill definera det tänket, senast här om året rekommenderade jag en syrian till en position på jobbet då han verkade både verbalt och numeriskt begåvad.
Trevligt, trevligt!
Citat:
Det finns dock skäl till att läkemedel dras in om det procentuellt har lite högre dödsrisk än andra läkemedel.
Det finns skäl till att EU vill ha burar runt alla maskiner på bowlinghallar bara för att en enskild incident ledde till ett dödsfall.
Det finns skäl att inte anställa folk utan utbildning bara för att de säger att de "vet vad det gör".
Här gör du ett mycket viktigt fel. Invandrarnas överrepresentation i brott KAN förändras, bara vi försöker förändra det, till skillnad från dina exempel.
Citat:
Man tar det säkra före det osäkra.
Och det är en sund livsstil i alla demokratier, oavsett hur man vill se det.
Och mitt "säkra" är att hålla mig borta från ghetton, så kan jag inte önska någon annan att bo där, varför jag helst ser att invandringen minskar och de som redan är här integreras på riktigt med krav och incitament istället.
Allting kan förändras. Bara för att brottsligheten är stor i förorterna i nuläget betyder inte att de alltid kommer vara det, kom ihåg det!
Citera
2012-01-08, 00:22
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Eftersom igen annan verkar svara så antar så kan jag göra ett försök.
Skitsnack. Jag bad uttryckligen att lämna ideologiskt mumbojumbo utanför och svara konkret på frågorna. Annars tolkar jag ditt svar som nr2: Du vill låta svenskar skadas medan man utreder individerna.

Jag ger dig en chans till. Nu vill jag att du svarar rakt: Ja eller nej på de två första frågorna och valfritt svar på tredje. Är det för svårt?

Citat:
Jag kan svara rakt och ärligt: Ja, släng ut alla ickevita då de aldrig kommer att sköta sig och som kollektiv aldrig bidraga till nationens välmående. Det finns inget som tyder på något annat. Detta är verkligheten, det som vi lever i och måste ta aktuell ställning till.
Citera
2012-01-08, 00:33
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Skitsnack. Jag bad uttryckligen att lämna ideologiskt mumbojumbo utanför och svara konkret på frågorna. Annars tolkar jag ditt svar som nr2: Du vill låta svenskar skadas medan man utreder individerna.

Jag ger dig en chans till. Nu vill jag att du svarar rakt: Ja eller nej på de två första frågorna och valfritt svar på tredje. Är det för svårt?
Du vet själv att alternativ ett är orimligt. På alternativ två svarar jag självklart att jag absolut inte vill låta några svenskar skadas. Men svara mig varför är inte brottsförebyggande arbete ett alternativ? Om du svarar att det är för att det sitter i generna på invandrarna kan vi nog inte komma vidare i diskussionen.
Citat:
Jag kan svara rakt och ärligt: Ja, släng ut alla ickevita då de aldrig kommer att sköta sig och som kollektiv aldrig bidraga till nationens välmående. Det finns inget som tyder på något annat. Detta är verkligheten, det som vi lever i och måste ta aktuell ställning till.
Där ser man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in