Citat:
Har aldrig hävdat att någon invandrare måste bli typisk svensk eftersom det inte finns något sådant. Vad skulle det vara? Folkdräkt? Intresse för styrdans? Det jag listar är faktorer som gör att man passar in i och fungerar i det svenska samhället. Det fungerar säkert precis lika bra i Frankrike. Fast där måste man lära sig franska istället för svenska.
Ursprungligen postat av Avril
Ja visst, det är viktigt att följa lagar. Men är detta typiskt svenskt? Det jag menar att i alla demokratiska samhällen finns det en norm att följa lagen. Det kan lika gärna vara typiskt franskt eller typiskt amerikanskt.
Jag håller med dig om att religionen ska hållas för sig själv. Jag vet inte om du syftar på någon speciell religion, jag störs dock sällan av religiösa människor. Det skulle väl vara Jehovas vittnen isåfall, de får gärna hålla sig mer för sig själva.
Håller även med dig om att svenska är viktigt för att få jobb. Däremot är det ganska vanligt att man lär sig svenska när man jobbar och kommer i kontakt med svenska människor.
Jag håller med dig om att religionen ska hållas för sig själv. Jag vet inte om du syftar på någon speciell religion, jag störs dock sällan av religiösa människor. Det skulle väl vara Jehovas vittnen isåfall, de får gärna hålla sig mer för sig själva.
Håller även med dig om att svenska är viktigt för att få jobb. Däremot är det ganska vanligt att man lär sig svenska när man jobbar och kommer i kontakt med svenska människor.
Jag menar alla religioner. Framför allt menar jag givetvis islam som är en utåtagerande och synnerligen lättkränkt religion som kräver anpassning och respekt från sin omvärld. (Tänk muhammedteckningar, Rondellhund, skaka-hand-med kvinna-fallet). Det är dessutom en religion som i många stycken är oförenlig med demokrati och svensk lagstiftning men det är en annan diskussion.
Som så många andra så närmar du dig förhållandet mellan arbete och integration från helt fel håll. Självklart är ett arbete ETT sätt att lära sig språk och kultur på. Tyvärr blir det lite moment 22 eftersom synnerligen få arbeten i det moderna samhället går att utföra utan koll på språk och socialt regelverk. Det betyder tyvärr att invandrarna inte kan sitta på rumpan och vänta på att jobbfén ska komma flaxande med ett kneg innan dom börjar integrera sig i samhället. Integrera sig. Inte integreras.
.. Det är svårt att hitta motdebattörer av din sort i detta ämne