2012-10-29, 21:13
Medlem
sebastian_s avatar
På frågan om du vill höja skatten när du menar att statens kapital inte är statiskt och vi därför har råd med invandringen.
Citat:
Ursprungligen postat av SSUHerrljunga
Så ser den svenska modellen ut. Är du nyliberal?

Ursprungligen postat av Stormtrooper
Angående det andra. Du vill alltså hjälpa människor som inte trivs där de bor att flytta till Sverige och därför bör Sverige inte minska sin invandring? Men med tanke på hur mycket folk det finns som inte trivs där de bor, tycker du inte då att vi rentav borde höja invandringen till Sverige? Det borde ju vara logiskt sett utifrån ditt första resonemang.

Ja, vi bör höja den i största möjliga mån.

Så den svenska modellen är att maximera skatten så mycket det går för att höja invandringen i största möjliga mån?
Jag tror andra har ställt frågan men jag upprerpar den igen. Var går gränsen för hur mycket vi ska höja skatten för att hjälpa så många som möjligt?
Citera
2012-10-29, 21:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Självklart kostar det pengar i början av en investering. Bara ett barn skulle förvänta sig avkastning första dagen på sitt nya sparkonto. Det handlar om långsiktighet, planerande, ansvarstagande. Känner du till att man kan besitta sådana egenskaper?

Ock när beräknas vi gå plus på invandringen då?, efter en eller tre generationer?

Många invandrare kommer inte dra in en enda skattekrona till Sverige. Majoriteten av Somalierna kommer inte att göra det och en stor del av Afghanerna kommer aldrig i jobb.
Citera
2012-10-29, 21:49
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Vad tror du själv att det fyller för funktion att ha olika partier om dessa inte ska försöka vinna väljare, eftersom de ligger i de ursprungliga väljarnas intresse att bli fler? Vi har denna typen av tävling av samma anledningar som man förespåkar kapitalism, med genererar det mest kostnadseffektiva alternativet. Det förfinar politiken och anpassar den till konsumenternas behov.

Sätt er in i systemet innan ni kritiserar det. Nej, det finns inget som säger att vi måste förvalta Sverige på ett visst sätt. Det förstår du ju själv.
Men om det finns folklig förankring i en fråga, ska politiker då ägna hela sin kraft och karriär för att motverka detta? Ska politiker motarbeta sina arbetsgivare? Ska politiker motarbeta sitt land?

Vet du vad jag tror? Jag tror inte svensken i gemen har en aning om vad invandringen kostar eller hur den påverkar samhället. Jag tror inte svensken har en bild av hur landet kommer att se ut om 10 år, 25 år, 50 år osv. Vore det inte hederligt att sakligt informera om detta och sedan hålla en folkomröstning? Betydligt mindre samhällspåverkande frågor har ju folkomröstats om: ATP, högertrafik, kärnkraft, EU och EMU. Det verkar ju som att folket inte tycker som ni...

2010: SOM-institutet - 62% instämmer helt eller delvis i påståendet "Det finns för många utlänningar i Sverige".
62% av 2800st

2010: Novus - 73% anser att "integration och invandring" är ett stort problem i Sverige. Fyra av tio hyser misstro mot experter på invandring.
73% av 1000st

2011: YouGov - 57,8% anser att Sverigedemokraterna har bäst "Flykting- och invandringspolitik".
1401st
Citera
2012-10-30, 00:47
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Det ligger vithetsförakt i botten här, det skönjer jag tydligt i tonen. Ssu sitter och flinar och äter popcon i samband med skrivandet i den här tråden. Han har "folkvljan" med sig, vilket ju inte betyder någonting i moralisk mening, men det håller som argument i en demokrati. Men de flesta här inne, inklusive Ssu vet att folkvilja skapas.

Det är poppis inom ett antal kretsar nu för tiden att fundera över hur man skall göra för att på bästa sätt dekonstruera vithet. Ssu sympatiserar med de tankegångarna.

Ps. Svenskar är bättre än somalier Ds.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2012-10-30 kl. 00:59.
Citera
2012-10-30, 01:24
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Det ligger vithetsförakt i botten här, det skönjer jag tydligt i tonen. Ssu sitter och flinar och äter popcon i samband med skrivandet i den här tråden. Han har "folkvljan" med sig, vilket ju inte betyder någonting i moralisk mening, men det håller som argument i en demokrati. Men de flesta här inne, inklusive Ssu vet att folkvilja skapas.

Det är poppis inom ett antal kretsar nu för tiden att fundera över hur man skall göra för att på bästa sätt dekonstruera vithet. Ssu sympatiserar med de tankegångarna.

Ps. Svenskar är bättre än somalier Ds.

Självfallet! Jag har observerat att den så kallade folkviljan är något som tenderar vara mycket annorlunda beroende på vem som använder begreppet. Socialdemokrater, egalitarister, globalister, kosmopoliter och multikultidogmatiker verkar inte förstå att den ursprungliga "folkviljan" är rotad i etnocentriska självbevarelsedrifter och andra av naturen givna överlevnadsinstinkter. Den "folkvilja" som råder i Sverige, som ju försatt oss vår för tillfället katastrofala situation, är inte någon naturlig önskan som vuxit fram ur folkdjupet; tvärtom, det är en korrupt och i allra högsta grad socialt/politiskt betingad kraft vars fäste i det sociala livet möjliggjorts på grund av svenskarnas unika förmåga till naivt, altruistiskt tänkande och enorma självdisciplin, och som helt saknar grund i vanligt, simpelt folkvett. Jag menar, det vansinne som äger rum i Nordeuropa är fullständigt otänkbart i andra delar av världen. Vår förmåga att undertrycka vår innersta vetskap om hur verkligheten faktiskt förhåller sig (till förmån för någon blåögd vision om en mångraslig, egalitär utopi) ser ut att bli vår undergång.
Citera
2012-10-30, 01:40
Medlem
Golonkas avatar
Citat:

All form av kapitalförflyttning mellan dig och staten är att anse som skatt, vilken vara eller tjänst vi väljer att beskatta beror på samhällsutvecklingen vid det aktuella tillfället. Det kan man, och bör man inte, försöka gissa sig till i förväg för att sedan anklagas för att lurat väljarna. Något som alltid är aktuellt är att beskatta vinster i offentlig sektor, t.ex. Där har du ditt konkreta förslag.

Självklart kostar det pengar i början av en investering. Bara ett barn skulle förvänta sig avkastning första dagen på sitt nya sparkonto. Det handlar om långsiktighet, planerande, ansvarstagande. Känner du till att man kan besitta sådana egenskaper?

Ja, vad äckligt och omänskligt...

Vi delar inte alls den analysen. En lyckad skolgång kommer från systemet, inte från eleverna i första hand. Man skulle kunna sätta in vita barn i en dålig skola och man skulle fortfarande se degeneration. Försvarsmakten har nog med resurser, vi kör i princip endast upp diesel för sakens skull.

Du får det att låta om att dåligt tänder är något motsägelsefullt när man talar om tandvård. Det är just hit de flesta svenskar vill att pengarna ska gå. När man skänker till välgörenhet gör man inte det till amerikanska medelklassen utan till riktigt fattiga stackare. Vad pekar det på?
Dina svar är ju rena snömoset! Detta är ju i ingen del svar på de mycket konkreta frågorna jag ställde till dig! Jag frågade inte vad skatter var eller bad dig berätta något om vad som definieras som skatt. Jag frågade hur den här politiken skall finansieras. Menar du att svaret på den frågan är
att "beskatta vinster i offentlig verksamhet"? Du är obegriplig! Är detta en medveten strategi för att undvika frågan?

Menar du att geschäftet kring de ensamkommande småpiltarna är planering, investering och ansvarstagande? Allvarligt talat...Har du ens en jävla aning om hur detta ser ut? Du länkar en bild på en nyfödd bebis... Har du ens sett de där ensamkommande? Jag har sett svenska skyttesoldater på morgonuppställning som ser ut som förskoleglyttar i jämförelse med de där ludna och rynkiga bestarna! Jävla trams!

Lustigt att se en representant för det parti som satsat hårdast på att sabotera och förstöra den svenska skolan uttala sig om hur "systemet" ligger till grund för en lyckad skolgång... Tja, inte sossarnas system i iallafall! Bildningsförakt och dilletanterier har alltid legat i framkant hos er. Ni lyckades t.ex förstöra undervisningen i den svenska skolan så till den grad att eleverna helt missade Hitler och IIVk, varpå Den Fete fick panikstarta politiskt tillrättalagd undervisning med fokus på förintelsen. ... Pinsamt!

Men ditt icke-svar på frågan röjer din ignorans. Vi som varit verksamma inom den svenska skolan vet precis vad som är problemet och varför vissa skolor aldrig når målen oavsett hur mycket pengar man vräker över dem. Anledningen kan låta sig förklaras med talesättet "man gör ingen räksmörgås på ett hekto leverpastej" och er metod, att försöka dämpa skadeverkningarna av en hög blattenärvaro genom att försöka kleta in svenska elever för att dämpa "Blatterii Furor" och snacket om segregationen, är ett gigantiskt förräderi mot våra egna unga! Ni offrar svenska ungdomar, men inte era egna barn, på mångkulturens blodiga altare!

Din svepande kommentar kring försvarsmaktens verksamhet blottar oceaner av okunnighet. Hade varit bättre du aldrig kommenterat detta. Skrämmande okunnig och naiv, fräck som en slaktarhund. Smord i käften och verbal. Lyckas svammla dig ur jobbiga frågor. Du går säkert en lysande framtid till mötes inom sosseriet.
Citera
2012-10-30, 08:20
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Dina svar är ju rena snömoset! Detta är ju i ingen del svar på de mycket konkreta frågorna jag ställde till dig! Jag frågade inte vad skatter var eller bad dig berätta något om vad som definieras som skatt. Jag frågade hur den här politiken skall finansieras. Menar du att svaret på den frågan är
att "beskatta vinster i offentlig verksamhet"? Du är obegriplig! Är detta en medveten strategi för att undvika frågan?

Menar du att geschäftet kring de ensamkommande småpiltarna är planering, investering och ansvarstagande? Allvarligt talat...Har du ens en jävla aning om hur detta ser ut? Du länkar en bild på en nyfödd bebis... Har du ens sett de där ensamkommande? Jag har sett svenska skyttesoldater på morgonuppställning som ser ut som förskoleglyttar i jämförelse med de där ludna och rynkiga bestarna! Jävla trams!

Lustigt att se en representant för det parti som satsat hårdast på att sabotera och förstöra den svenska skolan uttala sig om hur "systemet" ligger till grund för en lyckad skolgång... Tja, inte sossarnas system i iallafall! Bildningsförakt och dilletanterier har alltid legat i framkant hos er. Ni lyckades t.ex förstöra undervisningen i den svenska skolan så till den grad att eleverna helt missade Hitler och IIVk, varpå Den Fete fick panikstarta politiskt tillrättalagd undervisning med fokus på förintelsen. ... Pinsamt!

Men ditt icke-svar på frågan röjer din ignorans. Vi som varit verksamma inom den svenska skolan vet precis vad som är problemet och varför vissa skolor aldrig når målen oavsett hur mycket pengar man vräker över dem. Anledningen kan låta sig förklaras med talesättet "man gör ingen räksmörgås på ett hekto leverpastej" och er metod, att försöka dämpa skadeverkningarna av en hög blattenärvaro genom att försöka kleta in svenska elever för att dämpa "Blatterii Furor" och snacket om segregationen, är ett gigantiskt förräderi mot våra egna unga! Ni offrar svenska ungdomar, men inte era egna barn, på mångkulturens blodiga altare!

Din svepande kommentar kring försvarsmaktens verksamhet blottar oceaner av okunnighet. Hade varit bättre du aldrig kommenterat detta. Skrämmande okunnig och naiv, fräck som en slaktarhund. Smord i käften och verbal. Lyckas svammla dig ur jobbiga frågor. Du går säkert en lysande framtid till mötes inom sosseriet.

Att du bara orkar argumentera med SSU han är ju helt väck i huvet och undrar faktiskt om han är ett troll, du SSU jag är invandrare själv och undrar hur i helvete det kan komma sig att du gör alt för att sänka detta land rätt ner i skiten, jag har växt upp och blivit stolt över detta landet gjort min värnplikt, jobbar betalar skatt, sliter som ett djur och du din jävla skit vill sänka landet i botten.

skäms på dig.
Citera
2012-10-30, 09:12
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Du tror inte en sådan hållning skapar politikerförakt? Varför inte respektera folkets vilja och ägna sig åt det som ni egentligen är utsedda för nämligen att förvalta landet för nuvarande och framtida generationer samt att erbjuda medborgaren dvs skattebetalaren och dess barn bästa möjliga samhällsservice och levnadsvillkor? Din hållning är ju helt respektlös och visar att du helt missupppfattat politikerns roll. Politikers perspektiv är ju helt fel. Fy fasen vad respektlöst mot oss, våra efterkommande och våra förfäder.
Att en politiker ändrar åsikt på grund av vad mest människor tycker är ju om något djupt problematisk. Kunskap når man genom rationalitet, förnuft och diskussioner och baserat på kunskapen kan man sedan bygga sina åsikter. Vad folk sedan tycker om de åsikterna har absolut noll relevans för dess giltighet. Detta då åsikterna bygger på kunskaper som i sin tur bygger på hur verkligheten ser ut. Om vi gör det i min mening rimliga antagandet att världen inte förändras beroende på vad flest människor tycker om något, dvs jorden blir inte en fyrkant bara för att en majoritet tycker att jorden är en fyrkant, kan vi också konstatera att folks åsikter inte bör göra det.

Sedan behöver det ju inte fungera på det sättet i praktiken då många politiker är populistiska, men det är ju en annan sak och en populistisk politiker är i min mening en dålig politiker. Vill folk ha politiker med andra åsikter får de helt enkelt rösta på politiker med andra åsikter. Inte rösta på politiker med åsikter man inte håller med om och sedan kräva att de politikerna ska ändra åsikt.

Men har man en politik som bygger på att förneka verkligheten, ignorera fakta och rationalitet kanske ovanstående resonemang verkar väldigt främmande. Med det i åtanke kan jag också förstå ditt resonemang. För i ett rasistiskt samhälle byggt på lögner vore ju sanningen inget annat än förräderi.
Citera
2012-10-30, 09:51
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Politiker är valda för att förvalta landet som folket vill och inte efter någon egen godtycklig agenda som idag. Man kan med fog påstå att Sverige blivit kapat av politiker och media som helt oberoende av folkets vilja genomför en egen agenda, en som det framgår för svenskar kostsam och destruktiv agenda. Det handlar inte om förvaltning utan om fördärv och förstörelse.

Politiker ska vara populister istället för idealister. Det är när politikernas ideal ska genomföras som konflikten och förtrycket uppstår, idealet kräver nämligen tvångsinförande. Ta EU och EMU som exempel, ett katastrofalt destruktivt projekt som paradoxalt nog kommer att sluta i en massa konflikter. I Grekland kommer en statskupp, i Spanien kommer Katalonien och Baskien att bryta sig loss, Belgien kommer att delas mellan flamländare och valloner osv. Nu har en tröskel övervunnits även här i Sverige som kommer att ställa massinvandringen och mångkulturprojektet i ett annat ljus. Vi ser redan hur debatten ändrats, hur flera riksdagspartier rasar i opinionsundersökningar och den panik som råder inom media. Desperata debattartiklar avlöser varandra, uttalanden i studiosoffor haglar och fackföreningar försöker kartlägga och utesluta dissidenter.

Vilka är det som egentligen förnekar verkligheten, ignorerar fakta och är irrationella? Vilka är det som manipulerar, mörkar och ljuger för att den mycket obehagliga sanningen om invandringspolitiken inte ska nå ut till folket?

Det är bara i Sverige den politiskt korrekta doktrinen resulterat i beröringsskräck inför begrepp som ras och etnicitet. I USA används begreppen av myndigheterna i demografisk statistik (Census) men ocskå av rättsvårdande myndigheter för att förbättra samhället.
Senast redigerad av chainmail 2012-10-30 kl. 10:13.
Citera
2012-11-02, 01:23
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
SSUHerrljunga, du pratar väldigt livligt om hur, som det verkar för mig, det absolut viktigaste för dig är att invandringen förs av skälet "humanism". Har jag tolkat dig rätt? Är alla saker såsom kostnader, mer kriminalitet, arbetslöshet, osv, helt sekundära i jämförelse med "humanismen" i det hela?

Det stämmer.

Citat:
Ska vi försöka definiera vad du menar med "humanism", först? Låtom oss komma överens om att "humanism" i detta sammanhang innebär att du vill skapa en mer dräglig tillvaro, för en större andel människor i världen? Överens?Hur stämmer denna uppfattning då överens med verkligheten?

Det stämmer.

Citat:
Säg att invandringen förs för att vara human. Men varför ska man bara vara human mot ett mycket litet antal som lyckats söka uppehållstillstånd i Sverige? Varför ska man lägga resurser på denna minimala klick, när man kan skapa mycket mer humana och drägligare liv för massvis med människor med samma mängd resurser som dessa invandrare kostar? Villkorslös hjälp i andra länder är inte heller humant, då det som i svarta Afrika bara gör att de förökar sig och överlever i mycket större takt vilket i längden skapar mer misär eftersom vi inte kan lägga hur mycket resurser som helst på dem, och vi vill inte heller.

Man kan argumentera så mot vilken summa immigranter vi än väljer att ta in. Det är fortfarande inte ett argument i sig mot en invandring. Bistånd är en annan fråga, där bör vi satsa pengar där de gör mest nytta, inte i korrupta afrikanska stater som det delvis görs idag. Det behövs mer insyn, goda relationer, vilket man får i med ett rörelsefrihetsavtal.

Citat:
För där hamnar vi också i ett dilemma. Vi vill inte ägna alla våra resurser åt att hjälpa hela världen. Dessa resurser skulle också göra att varenda människa får en omärkbart bättre tillvaro, och sedan så sänker det produktiviteten bland svenskar som har behov av belöning för sitt jobb, och vill inte ge bort alla sina pengar till främmande folk i fjärran länder. Vi vill inte ge bort så mycket av våra resurser till misärländer, och varför ska bara en liten utvald klick få det mycket bättre medan resten av världens miljarder som lever i en odräglig tillvaro lämnas åt sitt öde? Vi slutar i att det inte är rimligt att hjälpa någon. Och det är det som är min poäng. Det finns ingen rimlig eller logisk anledning för flyktingmottagande eller invandring av humana skäl överhuvudtaget. Det är antingen alla eller ingen. Och det är inte rimligt att hjälpa alla och således är det enda rimliga och logiska att hjälpa ingen.

Vilka vi menar du? Den sorgliga lilla klick här på flashback? Verkligheten visar oss en annan sanning, folk är mer hjälpsamma än vi vågat drömma om. Fackeltågen duggar tätt på gator och torg, svensken är upprörd över att en liten skara rasister talar för samtliga. Där bär du en stor skuld, vill jag påstå.

Folket vill hjälpa invandrare, vad är det som är svårt att förstå egentligen? Bara för att du inte tycker dig finna en vettig motivering så betyder inte det att andra behöver känna likadant. Sluta kidnappa begrepp som rimlighet och logik. Det står för var och en.

Citat:
Vi kan bara se till oss själva, precis som alla ser till sin familj i första hand, sina nära och kära, och därefter de som är lik en själv, dvs svenskar och sedan ditt eget samhälle och ditt eget land. Det är det enda rimliga vi kan göra i denna värld, för vi kan inte rädda hela världen.

I första hand, visst, gör gärna det. Men eftersom vi har demokrati så kommer andras andrahandsval att påverka dig. Det är så det fungerar. Vill du ha något annat styrelseskick? Varför röstar du då på SvP?

Citat:
Slutsatsen blir att överhuvudtaget föra invandring under parollen av att vara human, i verkligheten bara innebär ett orättvist lotteri. Att ha detta lotteri på påstått humana grunder är bara orimligt och ologiskt

Livet är ett lotteri, du har dragit en högvinst. Du har inte förtjänat en plats här, du har bara haft tur. Vad andra gör med sina vinster kunde inte angå dig mindre.

Citat:
PS. Låt mig tillägga. Om det handlar om politiska flyktingar under dödshot från Sveriges grannländer kan jag kanske förstå poängen. Nu finns det inga sådana. Nu finns det bara politiska flyktingar i fjärran länder. Dessa politiska flyktingar ska förstås söka asyl i grannländer, inte till fjärran länder som Sverige.

Kolla migrationsinfo så får du siffror på det hela. Att det finns alla olika typer av flyktingar är väl glasklart. Känner själv många politiska flyktingar. Den gubben går inte!
Citera
2012-11-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickWad
*Varför måste ni tvinga på andra människor mångkultur ?
*Varför bor ni offtast inte själva i ett mångkulturellt område ?

I mitt bostadsområde ligger det en flyktingförläggning så jo, det gör jag. Skall dock inte säga att det är helt gnisselfritt.
Citera
2012-11-02, 01:32
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:

Du lyckas väl med att dölja dina idiotiska åsikter bakom fina formuleringar och ett målande språk. Dock har jag för länge sedan lärt mig se bortom sådant och gräva mig in i resonemangens ryggmärg. Lite mer raka svar, lite mindre poesi, om jag får be.

Vad är det som är svårt att förstå med att intäkter skall tas från där de gör minst skada på befolkningen och dess intressen? Är det obegripligt, verkligen?

Citat:

Det finns självklart många olika valörer. Du har inte mer rätt än vad jag har.

Citat:

Bildningsförakt? Vi vill satsa åtskilliga miljarder på att förbättra skolan. Hur kan du uttala dig så? Vi har massa undervisning om WWII, vill du kritisera den får du ta det i revisionism-forumet. Vill påstå att de som inte ställer sig bakom vårt åtgärdspaket är bortom pinsamma.

Citat:

Hur förråder vi våra unga? Genom att låta deras föräldrar välja vilken skola de ska få gå i? Det har inte offrats några ungdomar. Trams!

Citat:

Vi har varit på besök på många regementen. Jag har garanterat en mer nyanserad, övergriplig och uppdaterad bild än vad du har som mönstrade ombord på en minröjare på tidigt 70-tal. Kul att du trivs så bra på internet, men du tror inte att världen där ute kan vara kul att få uppleva på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in