Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
SSUHerrljunga, du pratar väldigt livligt om hur, som det verkar för mig, det absolut viktigaste för dig är att invandringen förs av skälet "humanism". Har jag tolkat dig rätt? Är alla saker såsom kostnader, mer kriminalitet, arbetslöshet, osv, helt sekundära i jämförelse med "humanismen" i det hela?
Det stämmer.
Citat:
Ska vi försöka definiera vad du menar med "humanism", först? Låtom oss komma överens om att "humanism" i detta sammanhang innebär att du vill skapa en mer dräglig tillvaro, för en större andel människor i världen? Överens?Hur stämmer denna uppfattning då överens med verkligheten?
Det stämmer.
Citat:
Säg att invandringen förs för att vara human. Men varför ska man bara vara human mot ett mycket litet antal som lyckats söka uppehållstillstånd i Sverige? Varför ska man lägga resurser på denna minimala klick, när man kan skapa mycket mer humana och drägligare liv för massvis med människor med samma mängd resurser som dessa invandrare kostar? Villkorslös hjälp i andra länder är inte heller humant, då det som i svarta Afrika bara gör att de förökar sig och överlever i mycket större takt vilket i längden skapar mer misär eftersom vi inte kan lägga hur mycket resurser som helst på dem, och vi vill inte heller.
Man kan argumentera så mot vilken summa immigranter vi än väljer att ta in. Det är fortfarande inte ett argument i sig mot en invandring. Bistånd är en annan fråga, där bör vi satsa pengar där de gör mest nytta, inte i korrupta afrikanska stater som det delvis görs idag. Det behövs mer insyn, goda relationer, vilket man får i med ett rörelsefrihetsavtal.
Citat:
För där hamnar vi också i ett dilemma. Vi vill inte ägna alla våra resurser åt att hjälpa hela världen. Dessa resurser skulle också göra att varenda människa får en omärkbart bättre tillvaro, och sedan så sänker det produktiviteten bland svenskar som har behov av belöning för sitt jobb, och vill inte ge bort alla sina pengar till främmande folk i fjärran länder. Vi vill inte ge bort så mycket av våra resurser till misärländer, och varför ska bara en liten utvald klick få det mycket bättre medan resten av världens miljarder som lever i en odräglig tillvaro lämnas åt sitt öde? Vi slutar i att det inte är rimligt att hjälpa någon. Och det är det som är min poäng. Det finns ingen rimlig eller logisk anledning för flyktingmottagande eller invandring av humana skäl överhuvudtaget. Det är antingen alla eller ingen. Och det är inte rimligt att hjälpa alla och således är det enda rimliga och logiska att hjälpa ingen.
Vilka vi menar du? Den sorgliga lilla klick här på flashback? Verkligheten visar oss en annan sanning, folk är mer hjälpsamma än vi vågat drömma om. Fackeltågen duggar tätt på gator och torg, svensken är upprörd över att en liten skara rasister talar för samtliga. Där bär du en stor skuld, vill jag påstå.
Folket vill hjälpa invandrare, vad är det som är svårt att förstå egentligen? Bara för att du inte tycker dig finna en vettig motivering så betyder inte det att andra behöver känna likadant. Sluta kidnappa begrepp som rimlighet och logik. Det står för var och en.
Citat:
Vi kan bara se till oss själva, precis som alla ser till sin familj i första hand, sina nära och kära, och därefter de som är lik en själv, dvs svenskar och sedan ditt eget samhälle och ditt eget land. Det är det enda rimliga vi kan göra i denna värld, för vi kan inte rädda hela världen.
I första hand, visst, gör gärna det. Men eftersom vi har demokrati så kommer andras andrahandsval att påverka dig. Det är så det fungerar. Vill du ha något annat styrelseskick? Varför röstar du då på SvP?
Citat:
Slutsatsen blir att överhuvudtaget föra invandring under parollen av att vara human, i verkligheten bara innebär ett orättvist lotteri. Att ha detta lotteri på påstått humana grunder är bara orimligt och ologiskt
Livet är ett lotteri, du har dragit en högvinst. Du har inte förtjänat en plats här, du har bara haft tur. Vad andra gör med sina vinster kunde inte angå dig mindre.
Citat:
PS. Låt mig tillägga. Om det handlar om politiska flyktingar under dödshot från Sveriges grannländer kan jag kanske förstå poängen. Nu finns det inga sådana. Nu finns det bara politiska flyktingar i fjärran länder. Dessa politiska flyktingar ska förstås söka asyl i grannländer, inte till fjärran länder som Sverige.
Kolla migrationsinfo så får du siffror på det hela. Att det finns alla olika typer av flyktingar är väl glasklart. Känner själv många politiska flyktingar. Den gubben går inte!