2012-01-05, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cc551
OnT: Terroristkramare kan gå och lägga sig; han gör sitt jobb, får betalt för det och sover gott. Fan skulle du själv göra om någon kommer med en handgranat springandes mot dina kompisar och det är DIN UPPGIFT att rädda dem? Sedan att han råkar få göra det 255gånger visar ju bara att han är väldigt bra på det.
Du menar att de soldater som mördar försvarslösa oskyldiga civila också gör sitt jobb? En majoritet är civila, över 60%!

Terroristkramare?
Jag tar hellre de skällsord du hittar på (utan inverkan eller mening) än att stå upp och försvara mördande marionettdockor.
Om han påväg till bio i sin hemstad blir påhoppad av en terrorist med handgranat - och skjuter terroristen vilket räddar en kompis - så hande jag kunnat förstå lite - eftersom det hade varit delvis självförsvar. Att flyga 1000mil från sitt hemland på falska krigsanklagelser och mörda tiotusentals civila (hundra tusentals?) är inte självförsvar. Man kan inte själv sätta sig i en situation som denna, och sedan rättfärdiga sina dåd med "självförsvar".

Precis som man inte kan springa ut i naturen med ett hagelgevär och tränga in en orm i en håla för att sedan stå och peta på den för att sedan när den sen försöker bita dig skjuta den och kalla det hela självförsvar.
Citera
2012-01-05, 04:46
Medlem
Topppis avatar
undrar va det är för killstreak på 255 kills?
Citera
2012-01-05, 05:26
Medlem
Pink-Snipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
undrar va det är för killstreak på 255 kills?

En tidningsartikel som leder till att fler fiender "spawnar" nära din bostad?
Citera
2012-01-05, 10:07
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snickers
Helvete vad mycket röda hash rökande pacifisttomatar det finns i den här tråden!

Vad fan vet ni egentligen om vad det innebär att befinna sig i en stridszon? Är man en soldat till yrket så ser man till att följa sina order.

Hur fan kan ni avgöra om hans 255 dödliga träffar inte är riktiga, kan ni vara vänliga och besvara hur fan ni vet om det är möjligt eller ej? Har någon av er fjollor ens gjort lumpen i Sverige eller befunnit sig i Irak efter att offensiven nått sitt slut?

"pacifisttomate" var nog första gången någon kallat mig MÖP brukar vara klart vanligare..

Måste bara fråga, tror du verkligen att alla journalister som rapporterat från Irak om att NATO prickskyttar dödat civila ljugit hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
Du menar att de soldater som mördar försvarslösa oskyldiga civila också gör sitt jobb? En majoritet är civila, över 60%!

Att flyga 1000mil från sitt hemland på falska krigsanklagelser och mörda tiotusentals civila (hundra tusentals?) är inte självförsvar.

Jag tror det som du och flera av oss andra här pekar på är ju det att vi tvivlar på att alla de 255 målen som han säger sig ha dödat är legitima mål.

Har själv sett hur vissa NATO soldater beteende sig i Serbien samt att jag har två kusiner i USAs krigsmakt så jag har både hört och sett allt för många fall där fel personer dödas men det tystas ner mycket fort annars skulle stämningen på campen bli dålig.
Senast redigerad av SteelPizza 2012-01-05 kl. 10:13.
Citera
2012-01-05, 10:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Artikeln ger faktiskt väldigt bra svar på de frågor som ställs i tråden. Om varför han inte intellektualiserar så mycket:

Mr Kyle is a cowboy from Odessa, Texas, who was a professional bronco rodeo rider before he joined the Navy. He grew up hunting deer and pheasant with a rifle and a shotgun his dad bought him.

Om hur han ser på fienden:

For him, the enemy is a 'savage,' he told the Post. It was my duty to shoot the enemy, and I don’t regret it.

Om vad som motiverar honom:

My regrets are for the people I couldn’t save: Marines, soldiers, buddies.

Summa summarum svarar han som de flesta soldater i de flesta krig: jag gjorde det för mina kompisar. Killen verkar vara typisk arbetarklass och kriget ett jobb. Förmodligen blir det rutin ganska snabbt även för en prickskytt.

När det gäller att skjuta civila borde en och annan ha slunkit med om han dödat 250+ pers. Å andra sidan är den här killen uppenbarligen duktigare än genomsnittet, vilket talar för att han är lite mer nogräknad. En SEAL-prickskytt är väl eliten i branschen.
Citera
2012-01-05, 10:51
Medlem
apanola IIs avatar
En god soldat, inget tvivel om det. Men summa summarum så har han 160 bekräftade och en massa obekräftade. Att säga att han har träffat 25 är att ta i
Citera
2012-01-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Wall of text

Du missförstår mig. Jag är med på en del saker du skriver men samtidigt så förbiser du det jag skriver. Du skriver att inte allt är svart eller vitt men är samtidigt insnöad på dina argument och har ingen lust att förstå/ta till dig av oss andra. Allt jag försökt göra är att upplysa om att knark för med sig så mycket mer än bara -EN- individs lidande. Det leder till gäng som gör/säljer det, som i sin tur leder till våld för att ha "kontroll" på sina kvarter, som sen leder till att de kan sälja det till individer som uppenbarligen inte blir sig själva och i vissa fall begår brott såsom, mord, rån misshandel etc. Du ser bara till den enskilda individen när du pratar om knark, men när du hett diskuterar om detta ämne du så drar du med hela ditt hat mot USA och förutsätter kallt att den här killen dödar för att det är kul och inte för att han vet/tror att han skyddar sina kamrater. Jag ser bara folk i tråden som har hat med sig för att det utgår ifrån att han är stolt över att ha dödat människor, men i själva verket tror jag att det är just det att han räddat andras liv -kamrater på hans sida-. Vare sig han är hjärntvättad eller inte, så är det ju det han tror och blir belönad för. Vi kan aldrig veta om 100 pers av dessa 160 confirmed var barn, kvinnor, män eller faktiska terrorister. Det är bara spekulationer från eran sida.

Känns som att vi kommer lite off-topic och jag är ny och vet inte riktigt hur jag lägger en spoiler, du får gärna PM:a om du vill föra diskussionen vidare, men jag skulle tro att vi är allt för olika i vårt tänkande
Citera
2012-01-05, 12:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
En del av er verkar ha en tuff tid med att förstå det här. Du ser alltså ingen skillnad mellan att sätta sig på ett plan för att åka över andra sidan jordklotet och delta i ett krig i främmande land därför att någon påstod att det skulle finnas kärnvapen där(vilket man fortfarande inte har funnit) eller om han och hans kamrater faktiskt mötte en kvinna löpande med en handgranat hemma på gården i USA? Jag ser ner lika mycket på japaner eller svenskar som gör likadant, är ändå bara konceptuella etiketter för individer. ”Landet” gör ju egentligen aldrig någonting – bara personer inom landet agerar.

För detta blir man alltså terroristkramare. Herregud, är verkligen allting så svart och vitt? Antingen är man alltså för allting USA och Israel gör eller så är man på terroristernas sida. Befängt.
Det är ingen som helst skillnad för Chris Kyle om det sker på andra sidan jorden eller hemma i USA. Hans respons när han ser kvinnan med handgranaten skall vara exakt likadan oavsett var han befinner sig.

Det är inte hans ansvar att ta beslut om kriget är rättfärdigat, han skall bara följa order. Han har blivit skickad till Irak, då skall han utföra sitt jobb som soldat där, precis på samma sätt som han skall göra sitt jobb som soldat i USA. Skulle han ha skjutit obeväpnade personer eller något sådant kan man ifrågasätta order men inte när det handlar om att skjuta kombattanter.
Citera
2012-01-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det är ingen som helst skillnad för Chris Kyle om det sker på andra sidan jorden eller hemma i USA. Hans respons när han ser kvinnan med handgranaten skall vara exakt likadan oavsett var han befinner sig.

Det är inte hans ansvar att ta beslut om kriget är rättfärdigat, han skall bara följa order. Han har blivit skickad till Irak, då skall han utföra sitt jobb som soldat där, precis på samma sätt som han skall göra sitt jobb som soldat i USA. Skulle han ha skjutit obeväpnade personer eller något sådant kan man ifrågasätta order men inte när det handlar om att skjuta kombattanter.

SIEG HEIL!!

Vi känner igen ditt sätt att argumentera i från Nürnbergrättegångarna.

Nu finns det dock en stor skillnad mellan Nazityskland och USA idag (även om det finns många likheter) och det är att förmodligen så har inget befäl sagt till Chris Kyle eller någon utav de andra tusentals prickskyttarna som strider för USA att de skall skjuta civila med meningen.

Att sedan krigskåta amerikaner skjuter på både obeväpnade kvinnor och barn och halta pensionärer har vi alla sett youtube klipp som bevisar.

Inget svårt att döda många om man skjuter på allt man får in i siktet, fråga Brevik
Senast redigerad av Fossuri 2012-01-05 kl. 12:47.
Citera
2012-01-05, 12:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossuri
SIEG HEIL!!

Vi känner igen ditt sätt att argumentera i från Nürnbergrättegångarna.
Anledningen till att det inte fungerar att argumentera så under till exempel Nürnbergrättegångarna är att man då uppenbarligen fick en order som strider mot folkrätt och allt annat för den delen. De fick en order om att döda oskyldiga, obeväpnade människor och borde därför ifrågasatt ordern.

Chris Kyle fick order om att bekämpa beväpnade soldater.

Ser du skillnaden?

Det finns en anledning till att man inte ställde till exempel kulspruteskyttarna vid omaha beach inför rätta, de agerade likt Chris Kyle enligt krigets regler, oavsett om kriget i sig är rättfärdigat eller inte.
Citera
2012-01-05, 12:55
Medlem
Djungeljockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Med risk för att få dig att se ut som ett CP.
Vad är felet på dig din jävla idiot. Jag är fullt medveten om det men det var inte med ett SNIPER GEVÄR. Läs topic blinda fanskap om tror du är smartare än mig. Och ska du försöka rätta mig så kan du ju se till o komma med någorlunda riktiga siffror, det var över 800.

Med ditt resonemang kan man räkna in folket som droppa atombomberna över Japan...
Du är inte en krypskytt med en SMG, hur mkt du än verkar tror det.

Nejmen lilla gubben, så du tar i! Simo Häyhä hade drygt 700 "confirmed kills" totalt (ungefär 500 med prickskyttegevär och ungefär 200 med sin kulsprutepistol). Jag förstår inte alls vart du fått siffran 800 ifrån. Är det måhända antalet gånger du pillade dig i stjärten igår?

Edit: Jag måste ju även tillägga att ditt användande av benämningen krypskytt är missvisande då både Simo Häyhä och Chris Kyle var prickskyttar.
Senast redigerad av Djungeljocke 2012-01-05 kl. 12:58.
Citera
2012-01-05, 12:58
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snickers
Helvete vad mycket röda hash rökande pacifisttomatar det finns i den här tråden!

Vad fan vet ni egentligen om vad det innebär att befinna sig i en stridszon? Är man en soldat till yrket så ser man till att följa sina order.

Självklart skall man ifrågasätta sina order om de är helt bortom allt förstånd, men jag är övertygad om att Chris Kyle gjorde det behövde göra för att rädda livet på sina kamrater och för att utrota fi.

Det är jävligt enkelt att sitta hemma bakom sin datorskärm i Sverige och klaga på de soldater som tjänstgör i regioner som Afghanistan eller som förut i Irak, men ni vet inte ett skit!

Hur fan kan ni avgöra om hans 255 dödliga träffar inte är riktiga, kan ni vara vänliga och besvara hur fan ni vet om det är möjligt eller ej? Har någon av er fjollor ens gjort lumpen i Sverige eller befunnit sig i Irak efter att offensiven nått sitt slut?
Hur fan kan du avgöra om dom är riktiga?

Vad behöver man veta som man inte kan ta reda på bakom sin datorskärm? Vem är det som bestämmer vad som är fiende eller ej? Du?

Jag kritiserar inte Kyle som person, han är en produkt av ett sjukt samhälle. Lika mycket som sjävmordsbombare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in