Citat:
Jag tror att du missar vad jag vill ha sagt, för mig är hans antal kills helt orealistisk och saknar all koppling till verkligheten. Det är lite svårt att argumentera på något annat sätt än jag gjort. De snipers kommer upp i en betydligt mindre antal än vad CK gjort och man måste hitta en förklaring till detta, jämförelsen med Usain Bolt är lite dålig då han inte springer loppen på halva tiden mot andra utan är 10% snabbare eller något i den storleken. Skulle CK ha 100 kills hade det varit betydligt mer trovärdigt men när han har 160 lågt räknat och 255 påstådda känns det helt orimligt.
Ursprungligen postat av T-80U
Jag anser att du resonerar på ett felaktigt sätt. Finns det många i världen som springer lika fort som Usain Bolt? Finns det många som skjuter lika bra som Ragnar Skanåker? Finns det många som är lika framgångsrika inom politiken som Barack Obama? Svaret är nej, det finns ett litet antal människor som utmärker sig LÅNGT över det vi andra klarar.
Att göra jämförelsen att det skulle vara rimligt att alla andra soldater i SEAL eller marinkåren eller vad du vill skulle ligga på minst hälften så många kills som den som ligger inne med flest är helt enkelt en felaktig slutsats. Majoriteten soldater i både 1:a och 2:a världskriget nådde inga, eller möjligtvis ett eller ett par "kills" under hela sina tjänstgöringsperioder.
Att göra jämförelsen att det skulle vara rimligt att alla andra soldater i SEAL eller marinkåren eller vad du vill skulle ligga på minst hälften så många kills som den som ligger inne med flest är helt enkelt en felaktig slutsats. Majoriteten soldater i både 1:a och 2:a världskriget nådde inga, eller möjligtvis ett eller ett par "kills" under hela sina tjänstgöringsperioder.
Jag har hört en soldat som beskrev slaget om Falluja och han nämnde inte något om att prickskyttar skall ha haft en stor roll. Kanske inte är applicerbart på CK men det är nog talande för hur kriget till största del spelades ut i Irak. Sen tror jag som andra sagt i tråden att CK troligen har ett stort antal civilister bland sina kills som vi skulle kalla mord om de var kända.
Citat:
Många tog troféer från sina fiender, egentligen plundrade de liken men vi är lite mer PK i tråden. Finns givetvis möjlighet att någon ljög friskt men tar du Simo Häyhä som exempel utrotade han stora grupper av fiender med sin taktik av att skjuta första och sista fordon för att sedan åka runt på skidor och skjuta prick i ett par timmar. Är en taktik som fler Finnar använde sig av så det finns nog andra som kom upp i ett hundratal kills eller mer under kriget, varje överlevd strid öppnade för att du skulle kunna lägga på ett 10-tal fler kills på din räkning. Simo Häyhä låg inte i en snödriva ute i skogen och sköt på soldater som råkade passera förbi utan sökte upp dem. Tror att vi under andra omständigheter skulle ifrågasätta om fienden inte var att betrakta som krigsfångar.
Ursprungligen postat av Superkuf
Hur verifierades detta?