2013-02-03, 12:54
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag anser att du resonerar på ett felaktigt sätt. Finns det många i världen som springer lika fort som Usain Bolt? Finns det många som skjuter lika bra som Ragnar Skanåker? Finns det många som är lika framgångsrika inom politiken som Barack Obama? Svaret är nej, det finns ett litet antal människor som utmärker sig LÅNGT över det vi andra klarar.

Att göra jämförelsen att det skulle vara rimligt att alla andra soldater i SEAL eller marinkåren eller vad du vill skulle ligga på minst hälften så många kills som den som ligger inne med flest är helt enkelt en felaktig slutsats. Majoriteten soldater i både 1:a och 2:a världskriget nådde inga, eller möjligtvis ett eller ett par "kills" under hela sina tjänstgöringsperioder.
Jag tror att du missar vad jag vill ha sagt, för mig är hans antal kills helt orealistisk och saknar all koppling till verkligheten. Det är lite svårt att argumentera på något annat sätt än jag gjort. De snipers kommer upp i en betydligt mindre antal än vad CK gjort och man måste hitta en förklaring till detta, jämförelsen med Usain Bolt är lite dålig då han inte springer loppen på halva tiden mot andra utan är 10% snabbare eller något i den storleken. Skulle CK ha 100 kills hade det varit betydligt mer trovärdigt men när han har 160 lågt räknat och 255 påstådda känns det helt orimligt.

Jag har hört en soldat som beskrev slaget om Falluja och han nämnde inte något om att prickskyttar skall ha haft en stor roll. Kanske inte är applicerbart på CK men det är nog talande för hur kriget till största del spelades ut i Irak. Sen tror jag som andra sagt i tråden att CK troligen har ett stort antal civilister bland sina kills som vi skulle kalla mord om de var kända.

Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Hur verifierades detta?
Många tog troféer från sina fiender, egentligen plundrade de liken men vi är lite mer PK i tråden. Finns givetvis möjlighet att någon ljög friskt men tar du Simo Häyhä som exempel utrotade han stora grupper av fiender med sin taktik av att skjuta första och sista fordon för att sedan åka runt på skidor och skjuta prick i ett par timmar. Är en taktik som fler Finnar använde sig av så det finns nog andra som kom upp i ett hundratal kills eller mer under kriget, varje överlevd strid öppnade för att du skulle kunna lägga på ett 10-tal fler kills på din räkning. Simo Häyhä låg inte i en snödriva ute i skogen och sköt på soldater som råkade passera förbi utan sökte upp dem. Tror att vi under andra omständigheter skulle ifrågasätta om fienden inte var att betrakta som krigsfångar.
Citera
2013-02-03, 12:55
Medlem
benchpresss avatar
Ironiskt att han dog som de människor han själv tagit livet på, helt utan förvarning och när han trodde han befann sig i säkerhet på marken i USA.
Live by the sword, die by the sword.
Citera
2013-02-03, 13:07
Medlem
För den som undrar vad benchpress talar om: http://www.dallasnews.com/news/crime/headlines/20130203-chris-kyle-record-holding-sniper-as-navy-seal-killed-in-double-slaying-at-erath-county-gun- range.ece
Citera
2013-02-03, 15:45
Avstängd
konstapels avatar
Ni som gnäller på siffran, i militären är det så att "confirmed kill" när det gäller prickskyttar betyder att hans spotter har "confirmat" den. Visst kan det vara så att han hjälper en buddie men varför skulle en spotter göra det? Han tjänar ju inget på det, såvida inte han också får ett högt antal confirmed kills i sin tur.
Citera
2013-02-03, 17:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
En massmördare mindre här i världen! Jag får se hur jag kommer att fira detta under kvällen.

God mat, några öl och en joint på det kan nog funka

Det är ju roligt att du vill fira en "massmördares" död genom att nyttja illegala droger som leder till mycket lidande och död för tusentals människor världen över.

Bra tänkt där.
Citera
2013-02-03, 17:39
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benchpress
Ironiskt att han dog som de människor han själv tagit livet på, helt utan förvarning och när han trodde han befann sig i säkerhet på marken i USA.
Live by the sword, die by the sword.

Ironi var ordet, dessutom var han en aktiv förespråkare av vapen för skolpersonal samt aktiv medlem av NRA . Skulle ha trott att en person som dödat så många och sett alla möjliga skitiga sidor av krig och död snarare skulle agera för motsatsen.

I stället faller han offer för en person med dokumenterat svåra mentala problem/PTSD som naturligtvis inte skulle ha haft tillgång till vapen över huvud taget. Vilken skräll.
Senast redigerad av DaEzz 2013-02-03 kl. 17:43.
Citera
2013-02-03, 19:29
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är ju roligt att du vill fira en "massmördares" död genom att nyttja illegala droger som leder till mycket lidande och död för tusentals människor världen över.

Bra tänkt där.
Jag hade tänkt röka gräs odlat här hemma i Sverige. Det var följdaktligen superbt tänkt från min sida

Såtillvida min kran inte är en mördare, men det är jag rätt säker på att han inte är. Själv är du naturligtvis fri att sörja din "krigshjälte" bäst du vill. Slå på en passande krigsrulle och gråt en skvätt.
Citera
2013-02-03, 19:31
Medlem
Urijahs avatar
Ni som har svårt att tro på siffran, 160 alt 250 kills, borde läsa hans bok. Han gjorde fyra vändor i Irak. En av de var i Fallujah under striden i November 2004. Det är inte svårt att tro att han snittade mellan 40 och 60 "fullträffar" under en vända.

Sjukt tragiskt att bli mördad av Irak-veteraner efter att han själv överlevt fyra vändor i kriget.
Citera
2013-02-03, 19:43
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ironi var ordet, dessutom var han en aktiv förespråkare av vapen för skolpersonal samt aktiv medlem av NRA . Skulle ha trott att en person som dödat så många och sett alla möjliga skitiga sidor av krig och död snarare skulle agera för motsatsen.

I stället faller han offer för en person med dokumenterat svåra mentala problem/PTSD som naturligtvis inte skulle ha haft tillgång till vapen över huvud taget. Vilken skräll.
Om alla på skjutbanan hade fått ha tillgång till vapen så hade den här tragedin aldrig kunnat hända!
Citera
2013-02-03, 19:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Om alla på skjutbanan hade fått ha tillgång till vapen så hade den här tragedin aldrig kunnat hända!
Hur vet du det?
Citera
2013-02-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Finns givetvis möjlighet att någon ljög friskt men tar du Simo Häyhä som exempel utrotade han stora grupper av fiender med sin taktik av att skjuta första och sista fordon för att sedan åka runt på skidor och skjuta prick i ett par timmar. Är en taktik som fler Finnar använde sig av så det finns nog andra som kom upp i ett hundratal kills eller mer under kriget, varje överlevd strid öppnade för att du skulle kunna lägga på ett 10-tal fler kills på din räkning. Simo Häyhä låg inte i en snödriva ute i skogen och sköt på soldater som råkade passera förbi utan sökte upp dem. Tror att vi under andra omständigheter skulle ifrågasätta om fienden inte var att betrakta som krigsfångar.

Simo Häyhä sköt ytterst få fordon, ganska svårt med en gammal 7,62-studsare... Däremot tyckte han om att ligga i snödrivor.

Läs på lite innan du öppnar käften så framstår du inte så okunnig.
Citera
2013-02-03, 23:20
Medlem
Imirons avatar
Ironiskt. Ja. Måste säga att jag inte känner något alls. När vanligt folk blir mördade så blir man ju förbannad, men av det lilla jag sett av honom tycker jag att han verkade rätt osympatisk. Känns som en sån person som skjuter om han får order om det, oavsett vad det är för mål. Soldater handlar som de gör i krig och jag anser att de inte kan hållas moraliskt ansvariga på samma sätt som man kan som civilist, men det behöver inte betyda att man gillar det man gör. Men, men, jag har inte bra koll på Chris Kyle alls, så fan vet jag.

Är redo att hålla med 02-02-2012 till viss del. Jag har inte läst boken, men det är givetvis problematiskt att döda större mängder när man inte möter reguljära förband. Har de bara flugit runt honom och satt honom på tak när de misstänkt att de kan vara fight på g eller vad? I övrigt så är det inte realistiskt att han fem dagar i veckan, åtta timmar om dagen, skulle befinna sig på ett hustak under den irakiska solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in