2012-01-05, 13:05
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
...

Chris Kyle fick order om att bekämpa beväpnade soldater.
...

Ett ganska brett och subjektivt begrepp detdär, "beväpnade soldater".

Eller vill du påstå att alla dödade har uniform och automatkarbin/gevär/pistol?
Citera
2012-01-05, 13:08
Medlem
Citat:
Anledningen till att det inte fungerar att argumentera så under till exempel Nürnbergrättegångarna är att man då uppenbarligen fick en order som strider mot folkrätt och allt annat för den delen. De fick en order om att döda oskyldiga, obeväpnade människor och borde därför ifrågasatt ordern.

Chris Kyle fick order om att bekämpa beväpnade soldater.

Ser du skillnaden?

Det finns en anledning till att man inte ställde till exempel kulspruteskyttarna vid omaha beach inför rätta, de agerade likt Chris Kyle enligt krigets regler, oavsett om kriget i sig är rättfärdigat eller inte.

Men saken är ju den att Chris Kyle och hans gelikar INTE handlat enligt krigets regler.

En massa civila har dödats utav US prickskyttar men deras befäl och Pentagon väljer att lägga locket på.

Eftersom de då agerar MOT krigets regler är de inte bättre än Nazisterna var som agerade enligt order.
Citera
2012-01-05, 13:10
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pink-Sniper
En tidningsartikel som leder till att fler fiender "spawnar" nära din bostad?

Det visaste som sagts i denna trad hittills.

Ar det meningen att man ska beundra snubben eller vad ar meningen?
Sjuka javla manniskor det finns.
Senast redigerad av postkran 2012-01-05 kl. 13:14.
Citera
2012-01-05, 13:47
Medlem
Priscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Var har du fått för dig att man måste ha ett krig överhuvudtaget?

Om det inte skulle vara krig så håller jag givetvis med om att döda och hålla på är fel på alla sätt, men jag baserar mina argument på vilka omständigheter som just nu råder. Och det är krig.

Om vi tar exemplet som Chris berättar om i artikeln, om kvinnan som var på väg mot hans kollegor med en sprängladdning på sig, så är det självklart att skjuta är det "rätta", eftersom annars skulle hans armévänner få knacka på hos Sankte Per. Jag ser det som en typ av självförsvar.

Självklart beror mycket på hur situationen ser ut, och den är unik nästan varje gång, så att dra allting över samma kam är jättesvårt.

Men en sammanfattning: Om man skickar iväg en kille med order, och han kommer hem och har utfört sina uppgifter så ska han givetvis inte straffas för det. Men att hänga medaljer på honom och kalla honom för hjälte är nog inte heller det jag skulle göra.

"Job well done" och en klapp på axeln, sen går vi vidare. På sin höjd.
Citera
2012-01-05, 13:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossuri
Men saken är ju den att Chris Kyle och hans gelikar INTE handlat enligt krigets regler.

En massa civila har dödats utav US prickskyttar men deras befäl och Pentagon väljer att lägga locket på.

Eftersom de då agerar MOT krigets regler är de inte bättre än Nazisterna var som agerade enligt order.
Det där är en väldigt allvarlig anklagelse. Hur många obeväpnade civila har Chris Kyle dödat menar du? För nu är det ju han vi diskuterar, inte USAs försvarsmakt i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Ett ganska brett och subjektivt begrepp detdär, "beväpnade soldater".

Eller vill du påstå att alla dödade har uniform och automatkarbin/gevär/pistol?
Om alla dödade hade uniform har jag ingen aning om men däremot antar jag att de alla var beväpnade och på ett eller annat sätt stridande. Varför antar du att de inte var det? Tror du att USAs försvarsmakt helt saknar kontrollfunktioner och att en prickskytt kan döda hur många civila som helst utan att någon ens höjer på ögonbrynen?
Citera
2012-01-05, 14:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Men saken är ju den att Chris Kyle och hans gelikar INTE handlat enligt krigets regler. En massa civila har dödats utav US prickskyttar men deras befäl och Pentagon väljer att lägga locket på.

Det råder väl ingen tvekan om att det har begåtts krigsbrott i Irak, och förmodligen har amerikanska prickskyttar också varit inblandade. Men det säger ingenting om just den här prickskytten. Kanske har han skjutit obeväpnade civila, kanske inte, kanske var det civila som han trodde var beväpnade, kanske inte... Gråzonerna är rätt stora (vilket inte är ett försvar för krigsbrott).

Ska man spekulera är det sannolikt skillnad på en elitsoldat som Kyle och halvamatörprickskytten från det lokala reservistförbandet, som kanske kan lockas av att skaffa några "kills" under en tråkig men ändå farlig tjänstgöring bland fientliga och kulturellt främmande människor. Det verkar ju som om Kyle fick tillräckligt med action och "kills" ändå utan att behöva längta efter de sakerna.
Citera
2012-01-05, 14:23
Medlem
Citat:
Det där är en väldigt allvarlig anklagelse. Hur många obeväpnade civila har Chris Kyle dödat menar du? För nu är det ju han vi diskuterar, inte USAs försvarsmakt i stort.

Om alla dödade hade uniform har jag ingen aning om men däremot antar jag att de alla var beväpnade och på ett eller annat sätt stridande. Varför antar du att de inte var det? Tror du att USAs försvarsmakt helt saknar kontrollfunktioner och att en prickskytt kan döda hur många civila som helst utan att någon ens höjer på ögonbrynen?

Visst är anklagelsen mycket allvarlig!

Och det är inte bara jag som hävdar att USA's prickskyttar i från olika förband dödat civila i mängder. New York Times, Washington Post osv osv hävdar samma sak och ändå så agerar varken Pentagon eller den politiska ledningen.

Om just Chris Kyle dödat civila vet jag inte och jag har inte heller påstått det men visst är det ytterst troligt med tanke på att han slagit det förra "rekordet" (om man nu kan ha rekord i att döda) med över 115%

För min del räcker det med att Chris Kyle dödat EN ENDA civil så borde han åtalas.

Och de personer som visar upp att det funnits mördare bland soldaterna de åtalar man och kallar landsförrädare!!! Hela Wikileaks handlar ju om detta.

Nej, USA har blivit sjukt, mycket sjukt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det råder väl ingen tvekan om att det har begåtts krigsbrott i Irak, och förmodligen har amerikanska prickskyttar också varit inblandade. Men det säger ingenting om just den här prickskytten. Kanske har han skjutit obeväpnade civila, kanske inte, kanske var det civila som han trodde var beväpnade, kanske inte... Gråzonerna är rätt stora (vilket inte är ett försvar för krigsbrott).

Ska man spekulera är det sannolikt skillnad på en elitsoldat som Kyle och halvamatörprickskytten från det lokala reservistförbandet, som kanske kan lockas av att skaffa några "kills" under en tråkig men ändå farlig tjänstgöring bland fientliga och kulturellt främmande människor. Det verkar ju som om Kyle fick tillräckligt med action och "kills" ändå utan att behöva längta efter de sakerna.

Se svar ovan.

Att sedan eliten som dödar flest är bättre på att hålla igen när det kommer civila tror jag inte ett ord på.

Har ni läst några utav de böcker som skrivits om detta ämnet? T.ex. Shooter som någon skrev om tidigare?

Edit: Jack Coughlin heter författaren och han har varit en utav USAs främsta prickskyttar.

När en sådan person själv berättar att han kände avsmak för hur hans kolleger betedde sig i Somalia och Irak så ligger det förmodligen någon bakom orden för en amerikansk soldat brukar inte offentligt tala illa om andra soldater om det inte är riktigt illa .
Senast redigerad av Fossuri 2012-01-05 kl. 14:52.
Citera
2012-01-05, 15:34
Moderator
T-80Us avatar
Nu ska vi ju vara fullt på det klara med att den absoluta majoriteten av civila som dödats i Irak har dödats av insurgenter (alltså av sina egna landsmän eller övriga jihadister). Det här med att amerikanska styrkor slaktat hundratusentals irakier är rent nonsens och rena dumheter.
Citera
2012-01-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu ska vi ju vara fullt på det klara med att den absoluta majoriteten av civila som dödats i Irak har dödats av insurgenter (alltså av sina egna landsmän eller övriga jihadister). Det här med att amerikanska styrkor slaktat hundratusentals irakier är rent nonsens och rena dumheter.

Vart fick du siffran " hundratusentals irakier" slaktade utav amerikanska styrkor ifrån?
Citera
2012-01-05, 15:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vart fick du siffran " hundratusentals irakier" slaktade utav amerikanska styrkor ifrån?

Den tog jag ur luften, ungefär som de flesta av era argument, som är mer känsloargument än faktabaserade argument. När man läser era inlägg, och man inte vet vidden av civila som dödats i Irak 2003-2011 (den faktiska siffran är ca 114000) så skulle man kunna tro att det rör sig om halva den irakiska befolkningen (givetvis mördad hej vilt och utan urskiljning av amerikanska eller amerikanskallierade förband).

Och i detta har jag inte ens tagit upp det löjeväckande tramset att ta upp en militär prickskytts operationer i samma mening som den där sjunde klassens stackaren Breivik, eller att sitta och fabulera om hur koalitionsstyrkor satt i system att skjuta ihjäl civila för nöjes skull.
Citera
2012-01-05, 15:54
Medlem
Medieexponeringen påminner lite om Vasilij i Stalingrad, han blev en hyllad hjälte i media för att stärka moralen och värva nya rekryter. Han kom "bara" upp i 250 tyska soldater....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasilij_Zajtsev
Citera
2012-01-05, 16:06
Medlem
nitinitis avatar
Araben som spränger amerikanska soldater för att skydda sitt land kallar de terrorist. Amerikanen som sniprar 255 pers i ett främmande land kallar de för hjälte, hmm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in