Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det där är en väldigt allvarlig anklagelse. Hur många obeväpnade civila har Chris Kyle dödat menar du? För nu är det ju han vi diskuterar, inte USAs försvarsmakt i stort.
Om alla dödade hade uniform har jag ingen aning om men däremot antar jag att de alla var beväpnade och på ett eller annat sätt stridande. Varför antar du att de inte var det? Tror du att USAs försvarsmakt helt saknar kontrollfunktioner och att en prickskytt kan döda hur många civila som helst utan att någon ens höjer på ögonbrynen?
Visst är anklagelsen mycket allvarlig!
Och det är inte bara jag som hävdar att USA's prickskyttar i från olika förband dödat civila i mängder. New York Times, Washington Post osv osv hävdar samma sak och ändå så agerar varken Pentagon eller den politiska ledningen.
Om just Chris Kyle dödat civila vet jag inte och jag har inte heller påstått det men visst är det ytterst troligt med tanke på att han slagit det förra "rekordet" (om man nu kan ha rekord i att döda) med över 115%
För min del räcker det med att Chris Kyle dödat EN ENDA civil så borde han åtalas.
Och de personer som visar upp att det funnits mördare bland soldaterna de åtalar man och kallar landsförrädare!!! Hela Wikileaks handlar ju om detta.
Nej, USA har blivit sjukt, mycket sjukt!
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det råder väl ingen tvekan om att det har begåtts krigsbrott i Irak, och förmodligen har amerikanska prickskyttar också varit inblandade. Men det säger ingenting om just den här prickskytten. Kanske har han skjutit obeväpnade civila, kanske inte, kanske var det civila som han trodde var beväpnade, kanske inte... Gråzonerna är rätt stora (vilket inte är ett försvar för krigsbrott).
Ska man spekulera är det sannolikt skillnad på en elitsoldat som Kyle och halvamatörprickskytten från det lokala reservistförbandet, som kanske kan lockas av att skaffa några "kills" under en tråkig men ändå farlig tjänstgöring bland fientliga och kulturellt främmande människor. Det verkar ju som om Kyle fick tillräckligt med action och "kills" ändå utan att behöva längta efter de sakerna.
Se svar ovan.
Att sedan eliten som dödar flest är bättre på att hålla igen när det kommer civila tror jag inte ett ord på.
Har ni läst några utav de böcker som skrivits om detta ämnet? T.ex. Shooter som någon skrev om tidigare?
Edit: Jack Coughlin heter författaren och han har varit en utav USAs främsta prickskyttar.
När en sådan person själv berättar att han kände avsmak för hur hans kolleger betedde sig i Somalia och Irak så ligger det förmodligen någon bakom orden för en amerikansk soldat brukar inte offentligt tala illa om andra soldater om det inte är riktigt illa .