Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-03, 15:29
  #1
Medlem
Det är så att jag har ett problem och undrar om någon vet av någon vettig lösning på mitt problem:

Ja vill få bort mycket fukt på en liten yta och vill använda mig av väldigt lite elektricitet, har testat något som heter "torrbollen" eller liknande men den är inte nog effektiv så om någon har något förslag att komma med som hjälper ?

En tanke jag hade var typ elektrolys liknande, skulle det funka tror ni och hur ska man riktigt gå till väga för att få det effektivt ?
Citera
2012-01-03, 15:36
  #2
Medlem
mungs avatar
Det går inte att fysiskt torka bort det? Kommer du inte åt att röra ytan?
Citera
2012-01-03, 15:40
  #3
Medlem
xelytoss avatar
5-56 driver ut fukt dock så smörjer den samtidigt..

En sak som funkade för mig när man mobil blev fuktskadad var ris tack vare att den har en skitbra absorptionsförmåga, testa att lägga riskorn och låta det stå i 3 dagar.
Citera
2012-01-03, 15:45
  #4
Medlem
Mängden fukt blir ganska mycket så det går inte riktigt att torka bort så.

Inga oljor eller liknande är någon bra ide

Vanliga riskorn eller vad ? Är dock rädd att det inte absorberbar bra nog då det är ganska stor "mängd" fukt

Skulle det gå att skicka några volt ström för att ta det bort fukten tror ni ??
__________________
Senast redigerad av henke-p 2012-01-03 kl. 15:47.
Citera
2012-01-03, 15:54
  #5
Medlem
Jason-Stathams avatar
Hur stor yta pratar vi om? en liten avfuktare kanske skulle funka?
Citera
2012-01-03, 15:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason-Statham
Hur stor yta pratar vi om? en liten avfuktare kanske skulle funka?

Ca 1/4 kubik

De avfuktare jag sett drar alldeles för mycket ström och är för stora
Citera
2012-01-03, 19:43
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Det hjälper om du berättar mer om:
*Exakt vad för yta det är frågan om
*Om det handlar om ett engångstillfälle, eller om ny fukt tillkommer (och då periodvis eller kontinuerligt)
*Hur fukten tillkommer - kanske det kan förhindras?
Edit: vad för sorts yta mäts i kubik?
__________________
Senast redigerad av GalFisk 2012-01-03 kl. 19:52.
Citera
2012-01-03, 21:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det hjälper om du berättar mer om:
*Exakt vad för yta det är frågan om
*Om det handlar om ett engångstillfälle, eller om ny fukt tillkommer (och då periodvis eller kontinuerligt)
*Hur fukten tillkommer - kanske det kan förhindras?
Edit: vad för sorts yta mäts i kubik?

Tänk dig en ventilations likande rör eller vad man ska säga av plåt/plast
Det är återkommande
Det håller jag på försöka lösa på annat håll

Hehe det har du helt rätt i, fel av mig !

Om man skulle lägga dit en trasa eller något, skulle det att funka på något sätt att skicka ström i transan för att då få bort fukten ??
Citera
2012-01-03, 21:28
  #9
Medlem
INTPs avatar
Vilken typ av fukt handlar det om? Hög luftfuktighet, kondensdroppar i "taket", stående vatten i botten...? Jag saknar fortfarande massor av info för att kunna få en bild av problemet.

Angående torrboll så brukar båtägare göra en XXXL-version genom att hänga upp en tygsäck eller motsvarande fylld med samma salt som används i torrbollen, och ställa en hink under för att samla upp droppet från säcken när den absorberat vatten. Duger det för att hålla kondensen borta från en båthytt under vinterförvaringen så kan det inte vara helt oanvändbart...
Citera
2012-01-03, 21:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Vilken typ av fukt handlar det om? Hög luftfuktighet, kondensdroppar i "taket", stående vatten i botten...? Jag saknar fortfarande massor av info för att kunna få en bild av problemet.

Angående torrboll så brukar båtägare göra en XXXL-version genom att hänga upp en tygsäck eller motsvarande fylld med samma salt som används i torrbollen, och ställa en hink under för att samla upp droppet från säcken när den absorberat vatten. Duger det för att hålla kondensen borta från en båthytt under vinterförvaringen så kan det inte vara helt oanvändbart...

Jo vet om torrbollen och har testat en mindre version av sån men den var inte tillräckligt effektiv för mitt ändamål tyvärr.

Det är nog mer åt hållet "kondensdroppar"

Som jag sa ovan: Om man skulle lägga dit en trasa eller något, skulle det att funka på något sätt att skicka ström i trasan för att då få bort fukten som något elektrolys liknande kanske genom att använda en mindre mängd el ??
Citera
2012-01-03, 22:14
  #11
Medlem
INTPs avatar
Skickar man ström genom vatten spjälkar man det till syrgas och vätgas, även kallat knallgas. Bra om man vill att en gnista ska räcka för att spränga alltihop, mindre bra metod för att göra sig av med vatten. Särskilt strömsnålt blir det nog inte heller.

Funderat på att ventilera eller värma upp utrymmet? Hur lång tid måste det klara sig oövervakat? Är det batteridrift som gäller om något elektriskt ska användas?
Citera
2012-01-03, 22:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Skickar man ström genom vatten spjälkar man det till syrgas och vätgas, även kallat knallgas. Bra om man vill att en gnista ska räcka för att spränga alltihop, mindre bra metod för att göra sig av med vatten. Särskilt strömsnålt blir det nog inte heller.

Funderat på att ventilera eller värma upp utrymmet? Hur lång tid måste det klara sig oövervakat? Är det batteridrift som gäller om något elektriskt ska användas?

Går det inte bryta upp vattenmolekylerna utan att bildas någon farlig gas då ?

Det som är problemet då det är batteridrift som du säger som gäller isånafall så det funkar ej
__________________
Senast redigerad av henke-p 2012-01-03 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback