• 1
  • 2
2012-01-03, 10:40
Medlem
Har försökt att hitta en adress till deras kontor i stockholm men hittar inget.
Nån som vet vilka som står bakom det?
Detta förlusttyngda bolag börsnoterades i november men är det verkligen ett hållbart koncept? det är ju väldigt enkelt att kopiera affärsidèn vilket också många gjort, känns som att Lets Deal är större i Sverige.

Vad vet ni och vad tror ni om framtiden?
Citera
2012-01-03, 11:10
Medlem
Bolaget som driver Groupon i Sverige heter: mycitydeal AB (556802-4193)

BESÖKSADRESS
RINGVÄGEN 52
118 67 Stockholm
Stockholms län

UTDELNINGSADRESS
BOX 17077
104 62 Stockholm
Stockholms län
Citera
2012-01-03, 13:03
Medlem
Deralnocors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Detta förlusttyngda bolag börsnoterades i november men är det verkligen ett hållbart koncept?

Hur vet du detta, källa!

Tror för övrigt att det är dömt att gå under, jävla skit om du frågar mig!
Citera
2012-02-07, 17:46
Medlem
jag vart lurad av skit groupon!
Jag hade beställt ett par hörlurar (urbanista) för ca 3 veckor sedan och idag kom dom.
När jag öppna mitt paket så fick jag se att dom har skickat en kina kopia till mig, men dom hade inte angivit i annonsen att de skulle vara någon kopia!!
Det handlar ju inte om nå mycket pengar men man blir ändå arg och besviken när man har väntat i 3 veckor
Citera
2012-02-18, 13:41
Medlem
13579111317s avatar
Det är ganska tydligt att man på Groupon har systematiserat konceptet att sälja billigt skräp, och även kopior, med ganska uppblåsta marginaler, samtidigt som man påstår att varan är "värd" mångdubbelt.

Ett exempel :

Citat:
Groupon säljer 2 “Fit it PRO”-lack bättringspennor för det facila priset av 155kr (värde 398kr), eller 3 för bara 199kr (värde 597kr!).

Fantastiskt.

Om det inte var för det faktum att dessa pennor kan beställas från leverantör i Kina för c:a $0.54/styck, eller i runda slängar en femma (5kr) inklusive frakt och moms.

Det känns antagligen ganska surt för de som blir lurade att köpa denna produkt, att veta att Groupon slår på över 1000% på denna produkt, samtidigt som man har mage att framställa sig som en deal-sajt.

Lägg märke till att man påstår att varan är värd 398 kr. Inköpspris c:a 10kr.

En annan metod är att man lägger upp vad som med stor säkerhet är fejkpartners (se här t.ex.) som front för diverse skumma erbjudanden. Konceptet går ut på att man anger något obskyrt företag (vars existens ibland inte ens går att bekräfta) och kanske länkar till någon "webbshop" som lagts upp enkom för syftet att vara front för dessa bedrägerier och ge legitimitet åt de absurda priser man anger som "värde".

Det är inte lite pengar det rör sig om heller. En typisk deal kan nå 500-1000 köpare (om siffrorna stämmer), med en vinst på 100-200 per såld vara, vilket skulle innebära 50-200kkr per deal i vinst.

Att inget berörd myndighet ser över vad som pågår på Groupon (och Let's Deal) är för mig obegripligt. De rör sig definitivt i en gråzon mellan vad som är lagligt och vad som inte är det.
Citera
2012-02-19, 00:18
Medlem
carass avatar
Groupon tycker jag framstår som ett spam företag. Ifall du loggar in/reggar din e-postadress på deras webbsida så kan du vänta dig att få massor av spam mejl varenda dag från Groupon med konstiga erbjudanden om allt från tand blekningsmedel till hälsopiller. Sjukt konstigt att detta Groupon företag worldwide omsätter miljarder kronor.
Citera
2012-02-19, 15:45
Medlem
rosa_humlas avatar
De har ringt mig och försökt rekrytera över mig till deras bolag. Det var aktuellt tidigt i höstas, runt september månad om jag minns rätt. Försökte övertala mig att lämna ett fast jobb med bra lön (fast + provision) för att börja jobba hos dem för enbart provisionsbaserad lön och utan ett kontor att åka in till. De menade att man kunde utan problem få ihop 40-50 erbjudanden per månad (sälja in deras tjänst till 40-50 olika företag alltså) och därför tjäna extrema pengar. Känns sådär seriöst
Citera
2012-03-05, 14:26
Medlem
LuminorBases avatar
BOKSLUT & NYCKELTAL tip 2010-12
Antal anställda 17
Omsättning (TKR) 2 362
Res. e. finansnetto (TKR) -24 740
Årets resultat (TKR) -24 740
Summa tillgångar (TKR) 22 733

1px
1px
Vinstmarginal -1 039,97 %

http://www.allabolag.se/5568024193/mycitydeal_AB

Verkar inte ha gått så bra första året. Förväntar mig dock ett betydligt bättre resultat i år.
Jag har också blivit blåst av dem. (skrivit i andra trådar om det).
Citera
2012-03-05, 18:55
Medlem
Nu är det ju iof så att det inte är Groupon själva som säljer produkterna. Det jag vet är dock att de inte gör några jättekontroller av sina annonsörer. Pengarna som betalas till Groupon ska däremot hållas inne tills leverantören har levererat produkterna, därefter får leverantören betalt. Groupon tar vad jag har hört ca 50 % av försäljningsbeloppet. OBS Detta är vad jag fått berättat för mig så inte 100 % fakta. Du som fick erbjudande att jobba som säljare där skulle säkerligen kunna ha tjänat ganska mycket, men frågan är hur länge.
Citera
2012-03-06, 01:01
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycketless
Nu är det ju iof så att det inte är Groupon själva som säljer produkterna. Det jag vet är dock att de inte gör några jättekontroller av sina annonsörer.

Jag är tämligen övertygad om att Groupon själva står bakom vissa av produkterna, och i många fall lyckas man bara prestera en halvhjärtad fasad, eller t.o.m bara "Presenteras av Groupon".

Men det är klart, lyckas man kränga 2000 kassa "Lackpennor" för 149 spänn styck, samtidigt som man köper in dem för en femma, då har man ju gjort en bra deal, från Groupons perspektiv.
Citera
2012-03-14, 13:12
Medlem
Schibsteds avatar
Groupon sitter i MTG-huset på söder.
Det är ett mindre gäng med skojare som sitter och ringer runt till företagare för ett sälja på erbjudanden. Lönsamheten är ganska dålig, men säljarna kan tjäna en del stålar.

Helt värdelöst bolag, de finns inte kvar om 2 år..
Citera
2012-03-14, 23:27
Medlem
groupon tar 50% av försäljningspriset i provision,sen måste priset vara minst 50% rabatterat från utgångspriset.

Dvs har du en vara för 100kr i tex en butik, så får den säljas för max 50kr och av detta tar groupon 50%, det blir 25kr kvar till säljaren.

Inte konstigt att butiker blåser upp priserna innan dom lägger in som erbjudande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in