• 2
  • 3
2012-01-03, 19:01
Medlem
Har också börjat lägga i friläge mer och mer om jag vill rulla så långt så möjligt, tror bilen lär ju dra väldigt lite på tomgång.

För övrigt känns det lite hajpat med motorbromsning, jag fattar inte vad skillnaden skulle vara på att ha i växel och varva 2000 rpm och bromsa lite med pedalen eller att ha i en lägre växel och varva 3000 rpm och inte bromsa med pedalen. Vad är miljövinsten? Mindre partiklar från bromsbelägg?
Citera
2012-01-03, 19:02
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Teoretiskt:
Sämre motorbromsning då den upphör helt eftersom du ej får någon kraft på utgående axel i växellådan. Bilen går på tomgång och förbrukningen ökar därför.

I praktiken:
Däremot, precis som människan ovanför mig säger, så minskar friktionen kraftigt vilket tillåter bilen att rulla en längre sträcka, vilket i sin tur kan minska förbrukningen om man planerar sin körning rätt. Däremot inget man ska utöva på körskolan/uppkörningen utan det får du träna på efteråt.
Tack för svaret! Har en backe som nästan får mig att rulla 3km på vägen hem. Får köra vanlig motorbromsning på övriga ställen.
Citera
2012-01-03, 20:13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Har också börjat lägga i friläge mer och mer om jag vill rulla så långt så möjligt, tror bilen lär ju dra väldigt lite på tomgång.

För övrigt känns det lite hajpat med motorbromsning, jag fattar inte vad skillnaden skulle vara på att ha i växel och varva 2000 rpm och bromsa lite med pedalen eller att ha i en lägre växel och varva 3000 rpm och inte bromsa med pedalen. Vad är miljövinsten? Mindre partiklar från bromsbelägg?

Om detta kan man skriva en hel uppsats, men kort sammanfattat så är inte tanken att du ska motorbromsa för att stanna.
Du ska motorbromsa för att sänka hastigheten mer eller mindre från en gång till en annan.

Måste du bromsa med bromsen har du använt för mycket bränsle från början, det är inte alltid man kan bestämma detta själv, men väldigt ofta kan man genom att bara anpassa sin körstil slippa onödiga stopp.

Försök att förutse när och var du kanske måste stanna och anpassa din körning så att du inte behöver stanna.
Självklart ska du stanna om reglerna säger så, men i övrigt ska du sträva efter att aldrig stanna.

Varje onödig växling kostar pengar (tomgången), varje onödig acceleration kostar (tillförandet av energi), likadant för varje onödig bromsning (onyttjad energi).
Jämn hastighet är optimalt. Det är bland annat därför många städer har grön våg.

Ämnet är långt mycket större än att bara begränsa sig till motorbromsning. Bilens skick och utformning är en ytterligare del och är allt optimalt så slipper man slänga ut åtskilliga tusenlappar varje år på något som egentligen inte behövs.
Med stigande bränslepriser, skatter och annat trevligt så ökar vinsten varje år om man kör ekonomiskt. Plus att miljömupparna blir jätteglada, eller åtminstone mindre sura.
Citera
2012-01-03, 20:33
Medlem
SWsGentlemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonserveradFitta
Nu är det iofs inte motorbromsning, men kusinen min gnäller när jag drar upp min bil på sisådär 5000 rpm och menar att det är skadligt för motorn att passera 3000-3500 rpm. Givetvis gör jag det bara är motorn har fått upp temperaturen. Vad säger ni flashbackare om detta påstående?

5000 varv är ett perfekt varv att växla på, dock inte på en Diesel.

Stå på du, detta fixar motorn utan konstigheter. Det måste vara en fröjd att "ligga" bakom dig och se hur du snyggt och prydligt får loss arslet vid en korsning. Respekt!

Det är för få KonserveradFitta i trafiken. Öka hastigheten gör man INTE genom att ha tomgångsvarv och växla upp. Snacka om att jag är så irriterad på tröttmössorna i vår stad. Kommer tre bilar över när det blir grönt så är det kors i taket.

Mvh
Roger(Moore)
Citera
2012-01-04, 01:46
Medlem
VonArsles avatar
Jag har en aygo, ni som undrar
Citera
2012-01-04, 01:47
Medlem
VonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lägg dig inte i ditt jävla stolpskott! Jag vidhåller att om man inte har motorbromsat under sin körkortsutbildning har man knappast lärt sig köra bil och borde därför inte ha fått körkort. Är det svårt för dig att fatta?

Du fokusera förmodligen för mycket på damerna i klassen för du kan ju inte läsa
Citera
2012-01-04, 10:51
Medlem
Kamelen Berts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Que?

En modern bilmotor med insprutning stänger bränsletillförseln vid motorbromsning. Rödmarkering bör kunna funka som riktmärke. Motorbromsa genom att växla ner stegvis vart efter farten sjunker.

---/T

Japp den klipper bränsletillförseln, men när man kommer ner mot 1200-1300 varv kommer den försöka hålla tomgång igen, alltså börjar dra bränsle igen.

Citat:
Ursprungligen postat av racedog
motorbroms är = vacum i motorer ! olika kamaxel värden och hög kompretion påverkar vart motorbroms är effektivt , regel ju vassare motor ju högre varv kan du motorbromsa i från , moderna insprutnings bilar drar inge exta soppa vid motorbroms , men de gamla förgasar bilarna så kan det bli högre förbrukning

Jag skulle vilja påstå att bilar med hög kompression (notera stavningen ) har mer effektiv motorbroms. Jag växlade ned lite för kaxigt i en Viper en gång, låste nästan hjulen. Ägaren till bilen glömde informera mig så sur kunde han inte bli

Citat:
Ursprungligen postat av KonserveradFitta
Nu är det iofs inte motorbromsning, men kusinen min gnäller när jag drar upp min bil på sisådär 5000 rpm och menar att det är skadligt för motorn att passera 3000-3500 rpm. Givetvis gör jag det bara är motorn har fått upp temperaturen. Vad säger ni flashbackare om detta påstående?

Som andra sagt är det lugnt, men tänk på att motortempen inte är den enda faktorn. Oljetemperatur i motor och växellåda brukar sällan vara uppe i arbetstänk bara för att vattnet i kylsystemet är det, en litet varningens finger bara.

Citat:
ingen fara , bara varva på är det varvtalsspärr i bilen du har så kan du plåga den rejält då den bryter tändningen på en cylinder vid maxvarv för att skydda motorn

Bryter tändningen på en cylinder bara? Nu är du nog ute på tunn is

Citat:
Ursprungligen postat av FuriaDeTitanes
Varva pa du.. undvik rodlinjen dock

min Bil har tomgang pa ca 500 varv, sen mar den som bast om jag ligger mellan 3 och 5 tusen varv, sa jag vaxlar kring 6-6.5k, aven pa lagre vaxlar.. Forsta aret jag korde den sa korde jag mer som svensson, 1500-2500 varv, men jag har battre avgasvarden och soppaforbrukning pa hogre varv, sa jag gor sa

Om din bil drar mindre bränsle och har bättre avgasvärden på högre varv bör du seriöst se över hur din bil mår. Med en tomgång på 500 varv därtill. Är det måhända något hemmasnickeri du åker?
Citera
2012-01-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen Bert
Om din bil drar mindre bränsle och har bättre avgasvärden på högre varv bör du seriöst se över hur din bil mår. Med en tomgång på 500 varv därtill. Är det måhända något hemmasnickeri du åker?

Den mar riktigt bra, bortsett fran att den far lite for fet blandning just nu..
Dock sa haller jag med, det ar lite speciellt.. Tror orsaken till skillnaden ar just for att den far lite for mycket soppa pa lagre varv, men den dricker upp allt nar man kommer upp lite i varven..

Vad ar det for fel pa tomgangen? Funkar perfekt for mig, dock har jag faktiskt dragit upp den till ca 700 nu sahar pa vintern.. Den var hogre tidigare, men med nya cams (Big Mutha Thumpr, kan absolut rekommendera dom) sa funkar det perfekt sahar. Med det sagt, det ar inte en standardmotor men inget hemmasnickeri heller.
Senast redigerad av FuriaDeTitanes 2012-01-19 kl. 10:54.
Citera
2012-01-19, 11:07
Bannlyst
ingen fara , bara varva på är det varvtalsspärr i bilen du har så kan du plåga den rejält då den bryter tändningen på en cylinder vid maxvarv för att skydda motorn

Bryter tändningen på en cylinder bara? Nu är du nog ute på tunn is

nja det va lite grovt bara för att förenkla så alla förstår här det lite olika beroende vilket bil och styrsystem du har , vissa bryter även soppan vid varvspärr , vissa bryter 2 tändstift varannan gång för mjukare stopp , finns andra varianter åxå , så bara varva på och ha kul med era bilar och hojar , undantaget hd då dessa kan få ventilflyt , läcka olja och vevstake genom blocket och för föraren vid långvarigt bruk harly parkinson
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in