• 1
  • 2
2012-01-02, 13:57
Medlem
VonArsles avatar
Motorbromsa är ju bra för eco och slitage på bil. Har dock märkt att jag motorbromsat när jag haft ganska hög hastighet och då sticker varvräknaren upp till 3000 varv. Är det gränsen för när det börjar bli skadligt?
Citera
2012-01-02, 13:58
Medlem
Skadligt är när kolvhastigheten börjar bli för hög, dvs över rödmarkeringen. Motorbromsa du tryggt.
Citera
2012-01-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Skadligt är när kolvhastigheten börjar bli för hög, dvs över rödmarkeringen. Motorbromsa du tryggt.
samt över 1500-1600, annars börjar den pumpa in soppa iaf
Citera
2012-01-02, 14:39
Medlem
Inte alls.
Citera
2012-01-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big B
samt över 1500-1600, annars börjar den pumpa in soppa iaf

Que?

En modern bilmotor med insprutning stänger bränsletillförseln vid motorbromsning. Rödmarkering bör kunna funka som riktmärke. Motorbromsa genom att växla ner stegvis vart efter farten sjunker.

---/T
Citera
2012-01-02, 16:16
Medlem
SWsGentlemannens avatar
Inga konstigheter alls. Rött på varvräknaren, då börjar det ta lite skada vid upprepade tillfällen..

Men det är ju inte helt fel att lugnt och mjukt bromsa ner. Din "publik" i bilen lär ju åka avsevärt bekvämare om du inte kastar i 3:an i 100 knyck för att bromsa ner till 50.

Mvh
Roger(Moore)
Citera
2012-01-02, 16:20
Medlem
xDs avatar
En vanlig myt är att det drar en massa bensin när man motorbromsar och varvtalet ökar. Detta är inte sant. Det drar bensin först när du trycker på gasen.

Du kan motorbromsa, det är bara bra för kolvarna inne i motorn. Men bekvämast för medpassagerarna torde vara att inte komma över 4000 varv.
Citera
2012-01-02, 16:35
Bannlyst
motorbroms är = vacum i motorer ! olika kamaxel värden och hög kompretion påverkar vart motorbroms är effektivt , regel ju vassare motor ju högre varv kan du motorbromsa i från , moderna insprutnings bilar drar inge exta soppa vid motorbroms , men de gamla förgasar bilarna så kan det bli högre förbrukning
Citera
2012-01-03, 04:34
Medlem
Nu är det iofs inte motorbromsning, men kusinen min gnäller när jag drar upp min bil på sisådär 5000 rpm och menar att det är skadligt för motorn att passera 3000-3500 rpm. Givetvis gör jag det bara är motorn har fått upp temperaturen. Vad säger ni flashbackare om detta påstående?
Citera
2012-01-03, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonserveradFitta
Nu är det iofs inte motorbromsning, men kusinen min gnäller när jag drar upp min bil på sisådär 5000 rpm och menar att det är skadligt för motorn att passera 3000-3500 rpm. Givetvis gör jag det bara är motorn har fått upp temperaturen. Vad säger ni flashbackare om detta påstående?
ingen fara , bara varva på är det varvtalsspärr i bilen du har så kan du plåga den rejält då den bryter tändningen på en cylinder vid maxvarv för att skydda motorn
Citera
2012-01-03, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonserveradFitta

Varva pa du.. undvik rodlinjen dock

min Bil har tomgang pa ca 500 varv, sen mar den som bast om jag ligger mellan 3 och 5 tusen varv, sa jag vaxlar kring 6-6.5k, aven pa lagre vaxlar.. Forsta aret jag korde den sa korde jag mer som svensson, 1500-2500 varv, men jag har battre avgasvarden och soppaforbrukning pa hogre varv, sa jag gor sa
Citera
2012-01-03, 05:13
Bannlyst
tja rödlinje ???? bilmotorer är välldigt tåliga och håller bra om de är i gott skick och std ! den elektroniska varvspärren sätter stopp i god tid innan något börjar gå sönder i motorn , så varva och va glad , soppan dyr nu så det gäller att få lite valuta för pengarna man betalar in i skatt till staten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in